Werkplaats rondleiding "hooked on Wood" deel 2

Hooked on Wood

Actieve deelnemer
12 mei 2019
155
34
Noord Brabant
Beste Mensen,

Het heeft iets langer geduurd dan ik gepland had, maar hier is mijn tweede deel van de serie over mijn werkplaats.

Deze keer is het enkel de Engelse versie. De reden is dat ik uiteindelijk niet tevreden was over mijn Nederlandstalige versie. (gek genoeg, en het kost te veel tijd om het allemaal weer opnieuw op te nemen)
Maar dat brengt me wel op een punt waar ik graag wat meningen over zou willen hebben.

Ik heb tot nu toe mijn video's tweetalig opgenomen. Dat is echter veel werk. Aan de andere kant vind ik Nederlands fijner omdat ik me beter kan uitdrukken. Maar goed, voor mijn kanaal en het feit dat enkel Nederlands te beperkt zou zijn moet ik het in ieder geval in het Engels doen.

Hoe "jammer" is ik mijn video's enkel nog in het Engels zou opnemen? Ik ben erg benieuwd naar jullie mening.

Ik hoop dat jullie mijn Video interessant en leuk vinden. Voor wie mijn filmpjes volgen zit er veel herkenbare items in, maar die vormen natuurlijk wel onderdeel van mijn werkplaats. Desalniettemin, veel kijkplezier!

Met vriendelijke groet,

Dennis

Aanvulling 19:20 Ik heb toch maar even ook de NL versie openbaar gemaakt. Het probleem dat ik er mee had is dat ik het afkortzaag gedeelte niet zo sterk vind. Maar goed. Met betrekking tot de discussie Alleen een Engelse variant ben ik nog steeds erg benieuwd naar jullie mening.

Bedankt vast voor alle reacties.



 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: julesvaes

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Het is weer een mooie rondleiding Dennis, ik heb er met plezier naar gekeken.
 
Laatst bewerkt:

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Is het een optie om de video Engels te ondertitelen en Nederlands te praten?
Ondertiteling erbij zetten kost ook tijd, maar minder dan de video 2x op te nemen.
Ik weet niet of je in twee talen kan inspreken, video's uit Rusland staan soms zo op YouTube.
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
Jammer dat het in het Engels is. We hebben als Nederlanders nog maar weinig Nederlandse houtbewerkings filmpje
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Helaas verengelst er heel erg veel :( het is denk ik meer wat wil je zelf met je kanaal bereiken, het overgrote deel van de wereld heeft wat problemen met Nederlands ;)

Kun je ook zien hoe de kijk cijfers zijn, en van waar er wordt gekeken? Misschien dat het helpt om een keuze te maken.

Nederlands gesproken met Engelse ondertiteling zoals Ronald aangeeft is inderdaad ook een optie of andersom natuurlijk, dan is het toch nog te volgen voor de mensen die het Engels niet beheersen.

Ik keek net al even naar je werkplaats toer en dacht al he wat is dit Engels, heb ik hem maar weg geklikt en kwam ik dit hier tegen.
 

Hooked on Wood

Actieve deelnemer
12 mei 2019
155
34
Noord Brabant
Helaas verengelst er heel erg veel :( het is denk ik meer wat wil je zelf met je kanaal bereiken, het overgrote deel van de wereld heeft wat problemen met Nederlands ;)

Kun je ook zien hoe de kijk cijfers zijn, en van waar er wordt gekeken? Misschien dat het helpt om een keuze te maken.

Nederlands gesproken met Engelse ondertiteling zoals Ronald aangeeft is inderdaad ook een optie of andersom natuurlijk, dan is het toch nog te volgen voor de mensen die het Engels niet beheersen.

Ik keek net al even naar je werkplaats toer en dacht al he wat is dit Engels, heb ik hem maar weg geklikt en kwam ik dit hier tegen.

Iedereen bedankt voor de reacties tot nu toe.

Hoi Robert, Ja er is uitgebreide analyse mogelijk. Met name door dit forum loopt het de eerste dagen nog wel gelijk op, maar daarna zijn de kijkers aantallen "internationaal" hoger. Maar vooral ook de potentie is groter. Nu heb ik niet zo veel ambities, maar het is wel leuk als je filmpjes bekeken worden en gewaardeerd. En hoe meer mensen er naar kijken, hoe makkelijker het is/blijft om te blijven produceren.

Maar er kleven ook wel wat nadeeltjes aan. Alle abonnees krijgen een melding. En als je een Engels man bent zit je niet te wachten op een NL variant. En net zoals jij aangeef, zijn er ook Engels sprekende die dat Nederlandse weg klikken of zich afmelden.
En ook staan beide versies vaak bij de zelfde zoekresultaten en wanneer een Engels sprekende dan op de NL versie klikt is hij ook zo klaar.

Maar heel eerlijk. Ik vind het zelf ook veel leuker om het in het Nederlands te doen, uiteindelijk is dat voor mij natuurlijk ook makkelijker.
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Kijkers stimuleren inderdaad anders heb je snel het idee van waar doe ik het voor.

Zelf zou ik het jammer vinden als je met de Nederlandse versie zou stoppen, als je er mee stopt begrijp ik het zeker.

Succes met de keuze, we gaan het zien en horen ;)
 

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
781
74
Leeuwarden
Ik zou gaan voor het ideetje van Ronald L, maar juist omdraaien.

Engels praten, en nl ondertitelen.

Dan heb je sowieso maar 1 versie nodig, en kunnen wij de keus maken of we het ondertitelen aan zetten of niet.

Ik denk dat het vanuit Engels naar nl ook simpeler is.

Succes nog, leuk filmpje.
Gr Danny
 
  • Leuk
Waarderingen: Eric55

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Hoe "jammer" is ik mijn video's enkel nog in het Engels zou opnemen? Ik ben erg benieuwd naar jullie mening.

Totaal niet jammer, ik vind het zelf prima te volgen en ik baal soms als ik een filmpje vind over iets waar ik uitleg over wil hebben en het is in het Duits, italiaans, pools of ruski. Duits volg ik nog wel goed maar je mist toch best wel veel.

ik vind het volkomen logisch dat op een internationaal platform als youtube de voertaal engels is.

Begrijpelijk haken er dan sommige nederlanders of belgen af, maar ik vind het de verstandigste keuze.

Als je de bedoeling hebt je kanaal te laten groeien en eventueel zelfs de zakelijke of een Patreon/sponsor-achtige kant op wilt dan verklaar ik je voor gek als je dat 100% in NL zou gaan doen.

Mijn vrouw en ik hebben ook gekozen voor engels op ons eigen youtube-kanaal (en ook insta en FB-page).
 

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
290
110
Knap gemaakt, totaal geen probleem met het feit dat het Engels gesproken is. Ondertiteling is een optie maar ik denk dat je nu al heel veel tijd in je video’s steekt...

Kijk altijd met open mond naar jouw materiaal en aanpassingen.

1 vraagje, welk merk van router bits gebruik jij?

Groeten en hopelijk komen er nog veel video’s

Wim
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Dat stukje met de zwaluwstaarten, wat voor hulpstukken gebruik je nu helemaal? Een extra liniaal op de Incra positioner? En dat boekwerk hoort er ook bij?
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Ik vind het in het Engels prima te volgen en ik zou me, als ik jou zou zijn, afvragen wat de toegevoegde waarde is van een extra Nl filmpje ernaast, ook in de wetenschap dat Engels de lingua franca is en ook Nederlanders zich meer en meer bewust worden van het gegeven dat films op YT gewoonweg in het Engels zijn. Maar vooral: leuke filmpjes en je maakt mooie dingen in een mooie en doordachte werkplaats.
 

XL500SZ

Actieve deelnemer
1 mei 2017
203
70
Groningen
www.kiwood.nl
Hele mooie film, prachtige edit kwaliteit ook!
Als je zoveel mogelijk mensen wilt bereiken met je youtube kanaal kan ik me voorstellen dat je het in het engels doet, dat geeft natuurlijk oneindig meer potentieel publiek.
Voor de meeste nederlanders ook geen probleem om het in het engels te volgen lijkt me, en dan zou ik ook eerder engelse film met nederlandse ondertitels doen als andersom waarschijnlijk.

En een paar leuke tips, uitneembare zero clearance fence vind ik een top idee.
De grote routertafel ziet er erg praktisch uit, en de bench cookies kan ik beamen dat die handig zijn.
 

Hooked on Wood

Actieve deelnemer
12 mei 2019
155
34
Noord Brabant
Knap gemaakt, totaal geen probleem met het feit dat het Engels gesproken is. Ondertiteling is een optie maar ik denk dat je nu al heel veel tijd in je video’s steekt...

Kijk altijd met open mond naar jouw materiaal en aanpassingen.

1 vraagje, welk merk van router bits gebruik jij?

Groeten en hopelijk komen er nog veel video’s

Wim

Ik ben nog zoekende naar goed bits. Ik heb een kit van DeWalt. Maar voor het kopieren heb ik een ENT freesje gekocht met 2 kogellagers boven en onder (rond de € 45,-). Ik ervaar deze ook als beter dan de DeWalt.
Verder heb ik als zwaluwstaart bitje een CMT freesje (rond de € 35,-) Deze laatste 2 bitjes vind ik plezierig en dat zijn ook de door mij meest gebruikte bitjes. Mijn DeWalt set is een mooie toevoeging voor andere bitjes waarmee ik randen afwerk en als er daarvan eentje zou begeven vervang ik deze wel door een betere.
 

Hooked on Wood

Actieve deelnemer
12 mei 2019
155
34
Noord Brabant
Dat stukje met de zwaluwstaarten, wat voor hulpstukken gebruik je nu helemaal? Een extra liniaal op de Incra positioner? En dat boekwerk hoort er ook bij?
Hoi Kees,

Ja, uiteindelijk zoek je uit het grote boek een verbinding die je wilt gebruiken. Dat grote boek lijkt in het begin wat onhandig, maar het is op ware grote en dat maakt het toch wel makkelijk.
Je kan niet zomaar kiezen wat je wilt de mogelijkheden hangen af van o.a. de dikte van het hout en de diepte van de verbinding die je wilt. Zeker als je creativiteit wil toevoegen aan je verbindingen is het voorbeeld op ware grote echt fijn.
Heb je een verbinding gekozen, dan pak je de linieaal die daar bij hoort en stop deze in je positioner. (dat gaat erg soepel) En vervolgens zet je de positioner op iedere stop die op de linieaal wordt aangegeven.
Dat afstellen op iedere stop gaat heel makkelijk met de Incra omdat je deze globaal op de lijn van de stop kan zetten. (met een speling van 1mm) zodra je de positioner klemt corrigeert hij de afstelling exact op de stoplijn.

Dat gaat echt heel snel. De enige handigheid die je moet leren is het opzetten aan het begin. De diepte en hoogte van je verbinding moet je even nauwkeurig afstellen. Dat kost de eerste keer 2 uur, de tweede keer 30 minuten en daarna is het wel in een minuutje of 10 opgezet. Het frezen stelt daarna niets meer voor.

Ik ga er nog een keer een filmpje over maken, maar ik wil nog even wat meer ervaring opdoen.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
@ Dennis,

Dit is weer een leuk filmpje om te kijken naar al dat mooie gereedschap in jouw (kleine?) goed ingeruimde werkplaats.
Dat kleine valt in mijn ogen wel mee, er zijn hier velen die het met minder moeten doen (ik ook).

Ik kan het Engels ook wel volgen maar vind het in mijn eigen taal toch veel leuker om naar te kijken.
Ik zeg alla Barrie Stevens, "vooral doorgaan",
Mvg, :).
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.318
191
Gem. Winsum (Groningen)
Mooie presentatie Dennis.

Wat betreft de taalkeuze een paar punten die je misschien in je overweging kunt betrekken.

Nederlandstalige YT kanalen die eenzelfde interessegroep (woodworkers) aansperken bereiken enige duizenden, mits van voldoende kwaliteit (daar voldoe je aan, denk ik :D). Duitstalige het vijfvoudige en succesvolle Engelstalige een veelvoud.

Engels heeft als nadeel dat je een non-native speaker bent. Wij Nederlanders hebben weinig moeite met een niet vlekkeloos Nederlands sprekende buitenlander Bij Engelsen en in sterkere mate Amerikanen ligt dat anders. Of dat enig invloed heeft weet ik niet maar ik denk het wel. Mocht je aan sponsoring denken, bedenk dan dat die uit een overvloed aan Engelstalige YT-kanalen kunnen kiezen.

In de derde plaats zullen "landgenoten"" makkelijker een ""band"" met je aangaan. Waarschijnlijk is dat wederzijds, maar dat weet je zelf het best.

Zelf zou ik het aantal kijkers niet zo belangrijk vinden en meer waarde hechten aan ideeen en feedback van kijkers. Daar nodigen je filmpjes ook toe uit.

Succes met je keuze.

met vr. groet,
Klaas
 
Laatst bewerkt:

Hooked on Wood

Actieve deelnemer
12 mei 2019
155
34
Noord Brabant
Ik wil even laten weten dat ik tot nu toe de reacties heel erg waardeer. Ik wil er nog niet op reageren omdat ik anders bang ben dat andere het niet meer nodig vinden om hun mening te geven. Tot nu toe hebben vele gelijk en ben ik blij met de diverse invalshoeken. Het gaat me zeker helpen om in ieder geval een meer gewogen keuze te maken, wat die ook zou zijn. Bedankt zo ver en laat aub de meningen in invalshoeken nog maar even komen.

Bedankt
Dennis
 

Nelis76

Nieuw lid
23 mei 2019
2
0
Goedemiddag Dennis,

Ook ik ben een vervent kijker van YouTube filmpjes mbt houtbewerking maar kijk ook veel BBQ filmpjes.
Ik ben van mening dat je engelse filmpjes een veel groter publiek bereikt, ik ervaar het ook als prettig ook al kan ik de Nederlandse filmpjes ook erg waarderen. (Ik kijk ze allebei ;-)).
Bij de BBQ filmpjes kijk ik graag naar PitmasterX, dit is ook een Nederlandse vent die zijn filmpjes in het Engels doet.
Ik zie heel veel herkenbare producten in zijn filmpjes, bij de Amerikanen zit ik toch vaak te piekeren wat ze met bepaalde producten bedoelen. Bij PitmasterX weet je dat het hier uit Nederland komt en aan zijn "accent" hoor je toch wat het echt is en begrijp je waar hij het over heeft.
Dit zie ik ook bij jouw en zoals ik al zei, ik ervaar jouw filmpjes als zeer prettig. Als ik de notificatie krijg dat er weer een filmpje gepost is kijk ik al uit naar het moment dat ik de tijd heb om te gaan kijken. Ik vind het prettig dat een Nederlander deze filmpjes maakt waardoor je weet dat de producten hier ook te verkrijgen zijn.

Wat betreft je werkplaats, wauw!!!! Een bewijs dat je in een "kleine" ruimte een volwaardige houthobbyruimte kan maken. De werkbank en de afkortzaag werkbank die je gemaakt hebt, staan op mijn to-do lijstje. Ik ben erg gecharmeerd van het zwarte MDF en hoe je deze hebt gebouwd.

Vooral blijven posten, ook je reviews over verschillende tools. Maar ik ben ook benieuwd naar de grote plantenbakken die je maakt.
Ik kijk weer uit naar je volgende filmpje.......

Gr. Niels
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.