Secondelijm met activator

herbieferbie

Actieve deelnemer
8 aug 2011
229
1
Oud gastel
HOi allen

Ik kom vaak filmpjes tegen op youtube waar mensen een secondelijm gebruiken, iets tegen elkaar drukken , spuitbusje met activator, en pats boem muurvast verbonden

Mijn ervaring met secondenlijm duurt vaak minuten zonder goed resultaat, ik vertrouw er in ieder geval niet op. ( gebruik bison )

Wie weet waar je secondenlijm met activator, of misschien is het wel gewone lijm met activator kan vinden, die echt goed en snel werkt , en stevig en betrouwbaar vastmaakt/verbind
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Die accelerator zit niet in de lijm, want dan is het niet meer vloeibaar in je flesje.

Zoeken op google naar 'cyanoacrylaatlijm accelerator prijs' geeft een aantal links, als eerste deze:

https://www.meubelrestauratieshop.nl/contents/nl/d31_lijm_01.html

In mijn ervaring plakt secondenlijm prima, maar als de delen nog iets bewegen (kan met hout al snel gebeuren) en het echt stevig moet zitten, vind ik 2-secondenlijm nogal bros en breekbaar. Dan liever een 2-componentenlijm met epoxy, of klassieke houtlijmen. Maar om even snel een scheurtje op de vullen of te proberen te voorkomen dat het verder gaat werkt het prima.
 

Demedtss

Nieuw lid
22 nov 2016
6
0
Gent, België
Ik heb zeer goede resulaten met de TEC7 secondenlijm. https://www.tec7.be/nl/producten/super
Met of zonder activator.
Geen gedoe met dop vastgelijmd zit. Tip: draai dicht en dan kwartslag terug.
De lijm blijft vloeibaar in het flesje ook na maanden niet meer gebruikt te hebben. Ik was het echt beu om steeds opgedroogde tubes weg te smijten die maar een paar keer gebruikt waren.
 

ProjectsandThings

Actieve deelnemer
20 nov 2019
72
71
37
mechelen
www.youtube.com
Wat ook goed werkt, en zeker als er nog kleine gaatjes op te vullen zijn tussen de 2 te lijmen delen, is Bicarbonaat (bakpoeder).
Het gaat je secondelijm onmiddelijk activeren en creëert een soort cement eigenlijk. De overtollige stukken die uitsteken kan je nadien gemakkelijk gladschuren met je werkstuk.
Ik heb onlangs nog mijn Kärcher stofzuiger van de werkbank laten vallen en de plastic bovenkant was in 3 stukken.
10 minuten later was het allemaal weer aan elkaar geplakt.
Wat secondelijm ertussen, strooi een beetje bakpoeder erover, direct volgende laag secondelijm, nog wat bakpoeder, en voila.
 
  • Leuk
Waarderingen: H@ns

CSK

Actieve deelnemer
30 jan 2013
602
57
Provincie Zeeland
Pas mijn eerste ervaring met griffon secondenlijm + activator gehad. Uiterst positief. Snel, makkelijk en sterk. Was in dit geval voor verstekhoeken van een sierlijst. Geen gezeur meer met niet te klemmen hoeken en dergelijke.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
Kijk eens op de site van mr industrielijm daar heb je allerlei soorten al dan niet met activator.

voor een goed resultaat met dit soort lijmen moet het te lijmen oppervalk eigenlijk naadloos aansluiten en goed schoon zijn
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Die van griffon heb ik een half jaar geleden ontdekt en ik vindt het wereld spul
Net wat dikker dan de standaard seconden lijm en zit muur vast
Ik gebruik het veel met mdf lijst werk koplaten en plinten helemaal super
En breed verkrijgbaar
Mvg leroy
 

Frank-Jan

Actieve deelnemer
12 sep 2008
208
12
Belgisch Limburg
Wat ook goed werkt, en zeker als er nog kleine gaatjes op te vullen zijn tussen de 2 te lijmen delen, is Bicarbonaat (bakpoeder).
Het gaat je secondelijm onmiddelijk activeren en creëert een soort cement eigenlijk. De overtollige stukken die uitsteken kan je nadien gemakkelijk gladschuren met je werkstuk.
Ik heb onlangs nog mijn Kärcher stofzuiger van de werkbank laten vallen en de plastic bovenkant was in 3 stukken.
10 minuten later was het allemaal weer aan elkaar geplakt.
Wat secondelijm ertussen, strooi een beetje bakpoeder erover, direct volgende laag secondelijm, nog wat bakpoeder, en voila.

Ik zag onlangs een filmpje op youtube (linkje van hier op het forum) waar het gebruikt werd om een groter gat te vullen (experiment ging mis omdat de filmer het niet in lagen opbouwde.)
Jaren geleden heb ik via een tegenwoordiger die aan de deur kwam CA lijm (zowel vloeibare als gel-variant), activator, en flesjes "filler" gekocht. (Het merk was destijds "veidec". Ik heb net even zo'n flesje opgediept om te kijken of het gewoon natriumbicarbonaat in een flesje was (het reageert in ieder geval op dezelfde manier), maar de structuur is wat anders (hele kleine korreltjes in plaats van stuifpoeder). Die Belgische verdeler verkoopt nu producten onder een eigen merk, en de filler van dat merk omschrijven ze als " speciaal keramisch vulpoeder voor CA lijmen".
https://www.youtube.com/watch?v=6N929ZjzW9g

https://www.promante.com/nl/catalogus/categorie/1/bonding/product/12/fast_glue_filler

Ik gebruik het zelf zelden, maar het flesje is wel handig, en als het leeg is ga ik het vullen met natriumbicarbonaat.
 

maartendd

Actieve deelnemer
26 dec 2016
53
0
1,70 heb je ook baking soda (500 gram), wat als activator werkt voor je seconde lijm. zelfde bestandsdeel wat er op reageert.
 

Jan71

Actieve deelnemer
6 jan 2017
271
176
West-Brabant
Ik gebruik ook de CA lijm met activator die Frank 2800 aangeeft . Ook bij Toolstation gekocht , ze zitten op de Borchwerf - schuin tegenover de Kringloper in Roosendaal. Ik meen dat ze een grote en kleine verpakking hebben . Ik had de grote mee genomen , maar die is nu eigenlijk al over de houdbaarheids-datum en nog voor +/- 3/4 vol . Dus volgende keer neem ik de kleinere flacon , de activator blijft vlgs mij langer goed . Ga maar eens op hun site kijken ( rechts kan je je keuze maken : klein of groot) en tevens kan je daar ook klikken op beschikbaarheid per vestiging .
 
Laatst bewerkt:

Triek77

Actieve deelnemer
26 jan 2024
86
37
Schouwen-Duiveland
Vraag over de activator. Is het mogelijk om elk soort/merk activator voor CA lijm gebruikne op een ander merk CA lijm?

Bv kan je activator van Mitre gebruiken met CA lijm van bv. Bison of Locktide?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.