hoe onderkant laminaat deur beetje inkorten

dertie

Nieuw lid
11 dec 2019
5
0
ik zou enkele laminaat deuren onderaan halve cm willen inkorten (voor ventilatie-eis )
ik heb even test gedaan op oud stukje laminaat met elektrische schaafmachine maar dit gaf splinter resultaat ( mesjes zijn wel al enige tijd oud )
ik heb ook nog afkortzaag met standaard " aldi kwaliteit " zaagblad voor ruw werk.
koop ik nu voor deze zaag nieuw blad met veel tanden ? of beter nieuwe mesjes voor schaafmachine ? of moet ik een invalzaag aanschaffen ?
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Goed zaagblad op de handcirkelzaag scheelt heel veel, maar de zaag moet wel goed afgesteld zijn. De zaag evenwijdig aan de zool dus.
Schaven kan ook, met scherpe messen erin. Die kunnen daar wel niet goed tegen, hss messen, en zijn meteen bot.
Bovenfrees met hm freesje is een alternatief.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Niemand van wie je even een invalzaag kan lenen? Is wel de mooiste optie, denk ik. Splinteren kun je ook tegen gaan door schilderstape over de zaagsnede te plakken.
 

Erik701

Actieve deelnemer
7 okt 2015
205
27
Genk (BE)
Of eerst een zaagsnede maken van 1mm diep, in tegenovergestelde richting dat je normaal zaagt. Beetje zoals het principe van een voorritser.
 

dertie

Nieuw lid
11 dec 2019
5
0
en is het dan de bedoeling om deur in 1 x te zagen of iedere kant apart op halve diepte ?
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
geleider erop klemmen, zaag 1-2 mm inzagen aan een kant. Daarna meteen op volle diepte, door de draaiing van het blad 'slaan' de tanden onder tegen het laminaat (met daarachter hout) waardoor het niet kan uitbreken, wel zorgen dat je zaag lekker diep staat en niet dat hij er nét onderuitkomt. Dan kan het alsnog gaan splinteren.

1-2mm inzagen zorgt ervoor dat aan de bovenkant een hele steile snijhoek ontstaat tussen zaagblad en laminaat een daardoor kleinere kans op splinteren. Wel ff scherp blad, met een bot zaagblad is alles als nog klote. Gewoon even de tijd voor nemen. Anders kan je ook nog met een bovenfrees en geleider zoals hierboven ook al vermeld werd. Schaven zou an sich wel moeten kunnen maar ook zoals hierboven gezegd werd, dat vinden je beitels niet fijn.
 

dertie

Nieuw lid
11 dec 2019
5
0
bedankt iedereen . bovenfrees heb ik niet en ook nog nooit mee gewerkt . ik ga dus fijntandig ( 60t ) hm zaagblad bestellen en proberen …
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
Zoals Renault het uitlegt is de juiste manier.

Edit:
Dan hoef je dus geen geld uit te geven voor een fijntandig ( 60t ) hm zaagblad.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.