Afwerking Mahonie tafelblad

svenouss

Nieuw lid
12 feb 2018
1
0
Dag allemaal,

Graag zou ik wat advies willen inwinnen betreft productkeuze om een massief mahonie tafelblad af te werken.

Ik wil het blad graag afwerken conform de volgende eigenschappen:



  • Verdiepen huidige kleuren, tafelblad is na schaven/schuren erg licht van kleur. Deze kleur mag er wat meer uitspringen/verdiepen.
  • Mat/licht glanzende afwerking
  • Bestand tegen licht gebruik (onderzetters etc. worden gebruikt).
  • Tafel staat binnen vol in het zonlicht, ik heb gehoord dat Mahonie gevoelig is voor verkleuring, is hier nog iets voor aan te raden?

Wat voor afwerking kan ik hiervoor het beste toepassen?

Bedankt voor de adviezen!

 

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
Laten spuiten bij een meubel spuiterij.

Volgens mij vraagt hij wat voor product hij het beste kan gebruiken, niet waar hij het het beste kan laten doen?

Een UV-bestendige lak zou wellicht een optie zijn, maar dan is het wellicht een ander glasniveau dan je zoekt.

Ik ben helaas niet heel erg thuis in de lakken/olien e.d., dus wellicht dat anderen je een beter advies kunnen geven.
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
545
154
Zutphen
Mahonie kan je donkerder maken met een oplossing van kalium dichromaat in water, voorzichtig beginnen en zonodig herhalen. Onderkant uitproberen. Vervolgens kwastpolitoer (wordt nog wat donkerder) en skylt of een panserlak. Mahonie is gevoelig voor zonlicht. Voor hoogglans kan je politoeren echter niet bestendig tegen water/hete mokken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.