Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 4 van de 4

Afwerking Mahonie tafelblad

Dag allemaal,

Graag zou ik wat advies willen inwinnen betreft productkeuze om een massief mahonie tafelblad af te werken.

Ik wil het blad graag afwerken conform de volgende eigenschappen:

• Verdiepen huidige kleuren, tafelblad is na schaven/schuren erg licht van kleur. Deze kleur mag er wat meer uitspringen/verdiepen.
    • Mat/licht glanzende afwerking
    • Bestand tegen licht gebruik (onderzetters etc. worden gebruikt).
    • Tafel staat binnen vol in het zonlicht, ik heb gehoord dat Mahonie gevoelig is voor verkleuring, is hier nog iets voor aan te raden?

Wat voor afwerking kan ik hiervoor het beste toepassen?

Bedankt voor de adviezen!

oud hout
    Ingeschreven
    Jan 2012
    Laten spuiten bij een meubel spuiterij.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nico Oosthoek Bekijk Berichten
    Laten spuiten bij een meubel spuiterij.
    Volgens mij vraagt hij wat voor product hij het beste kan gebruiken, niet waar hij het het beste kan laten doen?

Een UV-bestendige lak zou wellicht een optie zijn, maar dan is het wellicht een ander glasniveau dan je zoekt.

Ik ben helaas niet heel erg thuis in de lakken/olien e.d., dus wellicht dat anderen je een beter advies kunnen geven.

Mahonie kan je donkerder maken met een oplossing van kalium dichromaat in water, voorzichtig beginnen en zonodig herhalen. Onderkant uitproberen. Vervolgens kwastpolitoer (wordt nog wat donkerder) en skylt of een panserlak. Mahonie is gevoelig voor zonlicht. Voor hoogglans kan je politoeren echter niet bestendig tegen water/hete mokken.

Forum Rechten