Kan ik mijn werplaats verwarmen met kaarsen? Ik zocht het uit.

Christofix

Actieve deelnemer
3 jul 2019
94
29
Oudenaarde
www.youtube.com
Nu het winter wordt heb ik wat meer last van koude handen in mijn werkplaats. Zoals je zelf wel al zal ondervonden hebben is dit echt niet prettig werken. Daarom zocht ik naar een goedkope oplossing om de temperatuur wat te kunnen laten stijgen.

Ik zag dit ontwerp op het internet en wou het toch even uittesten.

Ik verwachte hiermee geen wondermiddel maar was al bij een warmtebron in de buurt te hebben waar ik eens mijn handen kon aan opwarmen.

In deze video zie je hoe ik de verwarming bouw en test.
Ieder kan achteraf voor zichzelf uitmaken of dit gebruikt kan worden in jouw eigen werkplaats of niet.

Ik vind het in elk geval aangenaam dat ik niet steeds meer naar binnen hoef te lopen om mij handen even op te warmen en dat maakt mijn werk alleen maar aangenamer.

Hopelijk hebben jullie hier iets aan.

Groeten
C.

 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
vraagje: je geeft temperatuursverschillen aan tussen 7h 's ochtends en 12h 's middags. Maar ik mis het verschil in buitentemperatuur op die momenten? Ik kan me inbeelden dat het sowieso die hoeveelheid opwarmt in je werkplaats, gewoon omdat het buiten warmer wordt en de zon op je werkplaats schijnt???

Wetenschappelijk gezien levert een theelichtje zo'n 30W aan hitte. Jouw setup levert dus 120W aan verwarming, met of zonder keramische pot...

Mijn werkplaatsje is 2.5x3.5x2.4m, die kreeg ik met een 800W verwarmingkje in de winter niet warm genoeg om comfortabel te werken 's avonds. Met mijn 1350W warmteblazer lukt dat redelijk, zet ik hem op 2000W dan lukt dat vlot.
Wetenschappelijk gezien ga je dus met 120W aan kaarsjes niet ver komen.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Je kan een jas van Milwaukee kopen (was het merk geloof ik),die met accu's en verwarmingselementen wordt verwarmd. De kaarsjes lijken me meer in de buurt van een placebo te komen. (die werken soms echt).

mvg
Klaas
 

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
454
139
Apeldoorn
Je kan een jas van Milwaukee kopen (was het merk geloof ik),die met accu's en verwarmingselementen wordt verwarmd. De kaarsjes lijken me meer in de buurt van een placebo te komen. (die werken soms echt).

mvg
Klaas

Ja die zijn er in alle vormen en maten, tot aan sokken (skieen) en handschoenen aan toe. Ik heb ooit voor het duiken een bodywarmer met accu gekocht. Doet het prima, maar houdt het maar een krap uurtje vol.
 

DannyL

Actieve deelnemer
11 jan 2017
497
118
Omg. Eindhoven
Dat theelichten verhaal wordt in de moestuin wereld ook met kassen gebruikt, en het kan soms (met grote kaarsen) net het verschil zijn tussen wel/niet vriezen in een kasje.
 

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
454
139
Apeldoorn
Dat theelichten verhaal wordt in de moestuin wereld ook met kassen gebruikt, en het kan soms (met grote kaarsen) net het verschil zijn tussen wel/niet vriezen in een kasje.

Daarvan is t grote voordeel dat bij de verbranding H2O (hogere luchtvochtigheid) en CO2 (gaan de planten harder groeien) vrijkomt. Beide zeer belangrijk, maar denk niet dat t voor de warmte is...

En kou is inderdaad emotie, ik probeer het te negeren maar soms ben ik dan ineens wel heel emotioneel 😉😂
 
Laatst bewerkt:

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Bij planten die minimaal 2graden boven nul moeten staan worden een enkele keer theelichtjes gebruikt om te verwarmen.
Dan zorgen ze net voor een klein verschil, wat net goed kan gaan.
Dat werkt, maar dan moet de ruimte klein zijn en goed geïsoleerd.
 

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
290
110
sinds paar weken een Makita DCJ205Z2 14.4/18V Li-Ion Accu verwarmde vest gekocht
op hoogste stand met 18VV/6.0Ah batterij heb je 8u30 een gezellige warmte
in atelier waar je ademwolkjes hebt kan je in Tshirt met de vest gezellig werken,

en zonder batterij blijft het een stevige, comfortabele en warme werkvest

groeten
Wim
Ja die zijn er in alle vormen en maten, tot aan sokken (skieen) en handschoenen aan toe. Ik heb ooit voor het duiken een bodywarmer met accu gekocht. Doet het prima, maar houdt het maar een krap uurtje vol.
 

jabjab

Actieve deelnemer
10 mei 2011
259
130
Leeuwarden
Bij de Scouting verwarmden we de tenten ook met dit soort potten maar dan op een gasbrander en dat werkte op zich heel aardig. Gaat in ieder geval een stuk sneller dan met kaarsjes :)
 
Laatst bewerkt:

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
454
139
Apeldoorn
sinds paar weken een Makita DCJ205Z2 14.4/18V Li-Ion Accu verwarmde vest gekocht
op hoogste stand met 18VV/6.0Ah batterij heb je 8u30 een gezellige warmte
in atelier waar je ademwolkjes hebt kan je in Tshirt met de vest gezellig werken,

en zonder batterij blijft het een stevige, comfortabele en warme werkvest

groeten
Wim

Heb je het wel over een iets ander formaat accu :) Onderwater, in je droogpak, niet per se comfortabel :) Maar ga zeker eens kijken!
 

Infinity

Actieve deelnemer
26 sep 2019
220
26
Twente
Dit is mijn beste vriend voor de werkplaats, kachel zelf staat buiten de werkplaats. Met een slang komt de warmte binnen in een hoek van de werkplaats, zit een thermostaat achter. En na 10 minuten is het al behoorlijk aangenaam, verbruikt maximaal 2,7 liter per uur. Maar bij mij blijft het onder een liter per uur, slaat een paar keer per uur een paar minuten aan. Is lekker stil, snelle warmte en kan gewoon volledig uit als ik niet in de werkplaats ben. Ben met houtkachels altijd een beetje bang voor brand, en duurt relatief lang.
Diesel heater huren - Remko ATK25_1.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.