Eenvoudige(goedkopere) excentrische schuurmachine

Infinity

Actieve deelnemer
26 sep 2019
220
26
Twente
Ben zelf pas een beetje begonnen met meubels maken, werkt tot nu toe vooral met ijzer en heb hier al de nodige machines voor staan.
Nu heb ik eiken schaaldelen bekantzaagd en laten schaven bij een kameraad, vervolgens tot een blad gelijmd voor een salontafel en bijzettafel.
Nu wil ik deze gaan lakken met skylt, alleen zitten er nog enige sporen in van machineslag.
Bandschuurmachine gaat me snel te hard, en met een vlakschuur van bosch uit 1991 met 3m schuurpapier korrel 80 krijg ik het niet glad.
Nu zit ik te denken aan een excentrische schuurmachine voor dit werk en de toekomst.
Zijn er machines in een klasse tot 150 euro waarbij de eigen stofopvang voldoende werkt(gebruik met schuren altijd een 3p stofmasker, weet dat eiken stof niet gezond is)
Heb nog geen bouwstofzuiger, en m'n budget is even beperkt omdat ik ook nog wat andere dingen aan wil schaffen.
Zit te denken aan bosch blauw of makita, en dan een 125mm machine.
Een festool budget en toepassing heb ik gewoon niet, al zweert hier het halve forum bij :rolleyes:
En dan blijft er wat budget voor een stofzuiger in de toekomst, misschien heeft iemand daar ook advies over?
 

MaVa

Actieve deelnemer
3 mrt 2016
164
4
diksmuide
Een ideale oplossing bestaat er jammer genoeg niet voor dat budget.
Een machines zonder afzuiging gaat altijd wat minder zijn en zal voor vervuiling van je werkstuk zorgen en een minder schuurresultaat.
Denk er ook aan dat er nog wat geld kruipt in deftig schuurpapier.

Wat je zou kunnen doen om tot een goede oplossing te komen is het volgende:
Eerst schuur je met een schuurmachine (maakt niet uit welke) tot je een vlak resultaat bereik.
Daarna schuur je met de hand met de nerf mee of gebruik je een schraapstaal.
Al durf ik te zeggen dat ik soms ook eens een oude schaaf uithaalde en hiermee de afwerking deed.

Zelf heb ik deze werkwijze jarenlang toegepast met een simpele groene bosch.

En vergeet niet dat schuren veel tijd in beslag kan nemen als de afwerking niet 100% is.
Grote afnames kunnen gerust gebeuren met korrel 40 om te starten.
En daarna door de korrels heen opbouwen.
 

mroden

Actieve deelnemer
13 feb 2013
214
69
Rotterdam Ommoord
Een van de goedkopere aangedreven excenterschuurmachines is de Triton TGEOS. (Triton Geared Excenter Orbital Sander). Nieuw 250 euro.
Aantal maanden in gebruik voor schuurwerk aan kopshouten beuken snijplanken waar door matig lijmwerk flink wat materiaal afgenomen moest worden. Met Festool K40 papier gaat dat snel maar gecontroleerd. Daarna nog K80 op aangedreven stand, dan omschakelen en door als random orbital sander. Loopt ook na vele uren schuren als een zonnetje. Niet de stabiliteit van een Festool, wel erg fijne verstelbare grepen. Stofafzuiging met simpele bouwstofzuiger is erg goed!
 

mroden

Actieve deelnemer
13 feb 2013
214
69
Rotterdam Ommoord
Als een vlakschuurmachine te langzaam gaat dan zal je met een niet-aangedreven excenter ook niet zo snel tot resultaat komen.
Als ik me niet vergis zorgt bij een vlakschuurmachine een ongebalanceerd draaiend gewichtje ervoor dat de zool heen en weer gaat in kleine cirkelpatroontjes. Bij een random orbital sander (zoals de GEX125) gebeurt dit ook, maar doordat de zool ook kan ronddraaien krijg je geen/minder cirkelsporen op je werkstuk.
Een aangedreven excenter heeft de mogelijkheid om de ronde schuurschijf actief/geforceerd rond te draaien. Hierdoor heb je hetzelfde effect als een bandschuurmachine (ook geforceerd schuurpapier langs werkstuk bewegen).
Doordat je bij de TGEOS, maar ook bijv. Bosch GEX150 turbo of Festool Rotex FEQ plus de aandrijving aan en uit kan zetten heb je een breed inzetbare machine.
 

Infinity

Actieve deelnemer
26 sep 2019
220
26
Twente
Duidelijk, dat verschil was mij nog niet even duidelijk. Dan noemt festool dus het zgn Rotex, fabrikanten als Triton en Bosch hebben daar weer hun varianten op.
En bij een gewone excenter wordt de schuurschijf dus niet aangedreven in roterende zin.
Denk dat ik maar voor een "gewone" schuurmachine ga icm afzuiging, ipv door te blijven kloten met dit oude ding zonder afzuiging.
Dit is dan een mooie allround machine voor mijn doel lijkt me:
https://www.toolnation.nl/bosch-gss...l-boxx-06012a2300-4-jaar-dealer-garantie.html
Daar natuurlijk wel een bouwstofzuiger bij voor het afzuigen.
 

mroden

Actieve deelnemer
13 feb 2013
214
69
Rotterdam Ommoord
De Bosch GSS is een fijnschuurmachine die dus niet primair bedoeld is om grote hoeveelheden materiaal af te nemen. Het motorvermogen is ook niet dermate hoog.
Probeer een schuurmachine te vinden die past bij je werkzaamheden (opbouwend bedoeld). Het zou zonde zijn als je te hard gaat drukken, of de schuld geeft aan matig schuurpapier terwijl de machine het knelpunt is.
 

Infinity

Actieve deelnemer
26 sep 2019
220
26
Twente
Heb wel een parkside bandschuurmachine, en voor het ruwe werk voldoet ie wel. Maar zoek een machine wat beter volstaat dan een bosch vlakschuurmachine van bijna 30 jaar oud zonder afzuiging.
Het kwaliteits verschil tussen schuurpapier ken ik inmiddels al, heb al 3m spul liggen en dat scheelt al behoorlijk. Denk dat ik maar voor een simpele excenter van dewalt of bosch ga van 100 euro.
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Ik heb een makita en nee het bakje is niet voldoende. Heb er een stofzuiger achter en dan werkt die wel goed. Wel met hoop ducktape zodat de slang van de festool (2e hands) blijft zitten.
 

Infinity

Actieve deelnemer
26 sep 2019
220
26
Twente
Heb nog een cycloon en oude stofzuiger die ik al misbruikt heb achter een straalcabine. Dan gaat ie ook maar achter de schuurmachine tot ik een goede bouwstofzuiger heb.
Even zien of ik een mooi stukje slang vind als afzuigslang, iets van 30mm oid. Verloopje is zo gemaakt op de draaibank natuurlijk.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Soms lukt het wel om oudere festo/tool machines goedkoop te kopen. Vooral de wat minder bekende. Deze worden voor specifieke werkzaamheden gebruikt. De RAS115 heb ik vorig jaar op de kop weten te tikken voor ik dacht 200 euro. Machine was misschien een keer gebruikt. Wel moest de houder van het schuurpapier vervangen worden. Dat was mij bekend. Ook de WET van Festo met 8mm uitslag kan je soms op de kop tikken voor weinig. Deze machines zijn ook nog als Protool geleverd. Let wel op de RAS is meer een haakse slijper en vereist wel wat oefening om een vlak resultaat te krijgen. De WET is een echte schuurmachine.
 

Infinity

Actieve deelnemer
26 sep 2019
220
26
Twente
Hmm.. festool bevat goud ofzo, de prijzen voor 2de hands vind ik nog steeds nergens op slaan. Ga liever voor nieuwe bosch blauw spullen dan of hitachi.
 
V

Verwijderd lid 23711

Guest
Een Rotex is natuurlijk hartstikke goed, maar ook duur.
Ik pak vaak m'n twee Makitaatjes: een éénhands dingetje (125 mm) voor het lichte werk en een 150 mm voor het grotere werk. Fijne machientjes, maar de stofafzuiging is niet geweldig, wat in mijn werkplaats niet erg is.
Wim.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Hmm.. festool bevat goud ofzo, de prijzen voor 2de hands vind ik nog steeds nergens op slaan. Ga liever voor nieuwe bosch blauw spullen dan of hitachi.

Meestal vind ik de gevraagde prijzen voor occasie ook te hoog, maar ik denk dat de prijs van deze set behoorlijk is. Er zit ook een behoorlijke voorraad schuurpapier bij.
 

Infinity

Actieve deelnemer
26 sep 2019
220
26
Twente
Ik zeg ook niet dat het teveel is, als je het er voor over hebt is het prima. Maar ik niet, ben een beginnend hobbyist, en er zijn nog wel meer dingen die ik nog kopen wil/moet ;)
Het is niet dat ik het wekelijks ga gebruiken zeg maar, daarvoor heb ik nog veel te veel andere hobby's.
En heb momenteel een nieuwbouw projectwoning in aanbouw waarbij ik zo'n machine ook wel kan gebruiken, maar dat geld voor meer dingen. Dus wil het graag een beetje spreiden en bij de weg houden.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.