Waarmee trap opnieuw vastzetten - bevestingingsbouten afgebroken

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
454
139
Apeldoorn
In ons nieuw gekochte, toch wel wat oudere huisje (1976), zijn de bovenste twee bouten waarmee de trap (linksdraaiende spiltrap) aan de muur bevestigd zit afgebroken. Heel bijzonder, want zo zwaar waren de vorige eigenaars niet :s En hoewel ik me voor kan stellen dat de gaten in de muur slijten door veelvuldig gebruik, kan ik me geen enkele voorstelling maken hoe de bouten kunnen breken. Maar goed, de trap moet nu weer worden vastgezet.

Ik ben van plan om hem met een krik en een stempel/flinke staander weer op de juiste hoogte zetten en hem dan weer vast te schroeven. De vraag is alleen wat de beste schroeven/bouten hiervoor zijn. De oude schroefgaten zijn uiteraard niet meer te gebruiken.

Slagpluggen 10x100 zijn een optie, maar die zijn door de vorige bewoners ook in de zoldertrap gebruikt en ook die zitten redelijk los. Het kan uiteraard toeval zijn, maar ik heb er niet zoveel vertrouwen in.
Kozijn/constructie pluggen kunnen uiteraard ook, maar heb ik eigenlijk geen ervaring mee en ze lijken mij sterk op de slagpluggen.
Chemisch anker icm een draadeind, ring en moer, wat mij de meest stevige (minst mooie) oplossing lijkt. Omdat de plug/bout hiermee één wordt met de muur (al kan dat natuurlijk ook weer voor scheurvorming zorgen).

Hoe zouden jullie dit aanpakken?
 
Laatst bewerkt:

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Wat voor muur?

Je zegt dat de spil op hoogte gebracht moet worden, dat klinkt heel vreemd voor een spiltrap.

Plaats eens wat foto's. Zo goed ik weet zit normaal een spiltrap niet vast op de muur, maar alleen tegen de vloer.
 

MaVa

Actieve deelnemer
3 mrt 2016
164
4
diksmuide
Misschien ook praktisch om te vermelden in welk materiaal dit dient toegepast te worden.
Dus zowel het materiaal van de trap, als het materiaal van de muur.

Als je de trap moet opkrikken is die dus eigenlijk zwevend opgehangen aan twee bouten.
Dit zou kunnen de verklaring zijn voor het afbreken van de bouten.
Indien dit zo is, dan dient eerst dit probleem aangepakt te worden.
 

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
454
139
Apeldoorn
Misschien had ik het verkeerd en is het geen spiltrap, een andere site noemt het een "halfslag open". Ik zit op mijn werk dus even geen foto's, maar wel bijgevoegd plaatje. De cirkels zijn (bij benadering) de locaties van de bevestigingspunten. De rode kleur geven de gebroken schroeven weer.

De muren waarin ik gefreesd heb waren van grijze gemetselde steen.

trap.jpg
Let niet op de pijlen en maat A-D, dat is van de website waar ik het plaatje vandaan heb. De trap is verzakt langs de 'Maat A'
 
Laatst bewerkt:

MerkiMac

Actieve deelnemer
28 sep 2012
256
31
Zandvoort
www.markdemaker.nl
Zelf ben ik inmiddels aardig fan van chemische ankers. De "onderste" rode stip, die zit in dezelfde muur als die twee zwarte daar weer onder toch? Als dat het geval is, zou ik daar zeker een chemisch anker in toepassen. Zit die bovenste in een muur, of in de vloer? (als dit tenminste duidelijk genoeg is) Als die ook in de muur zit, en er dus genoeg massa onder aanwezig is, dan lijkt me daar ook een chemisch anker prima.

Maar goed, ik ben geen bouwkundige, dit is alleen maar mijn gedachtengang. Misschien is er iemand anders die hier heel andere ideeën over heeft.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Zelf ben ik inmiddels aardig fan van chemische ankers. De "onderste" rode stip, die zit in dezelfde muur als die twee zwarte daar weer onder toch? Als dat het geval is, zou ik daar zeker een chemisch anker in toepassen. Zit die bovenste in een muur, of in de vloer? (als dit tenminste duidelijk genoeg is) Als die ook in de muur zit, en er dus genoeg massa onder aanwezig is, dan lijkt me daar ook een chemisch anker prima.

Maar goed, ik ben geen bouwkundige, dit is alleen maar mijn gedachtengang. Misschien is er iemand anders die hier heel andere ideeën over heeft.
Een trap wordt dynamisch belast en daarom zou ik altijd voor een chemisch anker gaan. Voorboren, gat goed schoonmaken en draadeinden erin. Binnen 15min is alles kei en keihard en komt alleen nog met de muur los:) Misschien kun je beter een anker meer plaatsen en het geheel in een iets overmaats gat vastmaken waardoor het hout kan werken zonder gelijk de bout te belasten.
Pluggen of keilbouten zou ik nooit meer toepassen voor dit soort belastingen, maar dat heb ik ook moeten leren.
 

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
454
139
Apeldoorn
Dank voor de reacties!

Het bovenste bevestigingspunt zit (of zat) in de vloer van de bovenverdieping. Maar ik geloof niet dat daar betonplaten liggen oid...

De onderste rode stip zit inderdaad in dezelfde muur als de 2 zwarte stippen.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Dank voor de reacties!

Het bovenste bevestigingspunt zit (of zat) in de vloer van de bovenverdieping. Maar ik geloof niet dat daar betonplaten liggen oid...

De onderste rode stip zit inderdaad in dezelfde muur als de 2 zwarte stippen.

Beste Joost,
Als ik dit zo een tweede keer lees, zou ik eerst uitzoeken waarom de bevestigingen uit de muur zijn gekomen. Is het allemaal slecht uitgevoerd of heb je een ander probleem dat je eerst moet oplossen. Als je het niet goed repareert gaat het van kwaad tot erger.
 

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
454
139
Apeldoorn
Ik zou het werkelijk niet weten. Als je doelt op de kwaliteit van de muren, tot op heden (en ik heb al aardig wat gevreesd/geboord) zijn de muren in prima conditie. Dus ik heb werkelijk geen idee wat er zou kunnen zijn, behalve slecht/achterstallig onderhoud.

Ik heb vanmorgen even met een endoscoop gekeken, ik kon niet heel veel zien. Maar het lijkt erop dat de bovenste plug niet diep genoeg zat/iets uit de muur is gekomen en hierdoor de schroef is gaan buigen. Waarna hij uiteindelijk af is gebroken. Waardoor de last op de de 2e schroef is komen te liggen met als resultaat dat die ook is gebroken. De muren zijn verder niet beschadigd/gescheurd oid. Wellicht was het bovenste gat in het cement geboord ipv in steen, maar goed dat is een aanname.

Dus ik ben eigenlijk van plan om e.a. weer op zn plaats te zetten en te ondersteunen met een stempel. Om vervolgens nieuwe gaten te boren en mbv chemisch anker en draadeind de trap weer te verankeren.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Het bovenste bevestigingspunt zit (of zat) in de vloer van de bovenverdieping. Maar ik geloof niet dat daar betonplaten liggen oid...

De bovenste rode punt is het belangrijkste montagepunt. Zoek dus eerst uit waar de vloerrand van gemaakt is, en stem daar je bevestigingsmiddel op af.
 

WillemWoodWorker

Actieve deelnemer
29 sep 2019
40
6
Je schrijft dat je de boel als het ware op moet krikken om op zijn plek te krijgen. Ik zou dan denken dat er iets ernstig mis is. Dus raad ik je aan een bouwkundige te laten kijken. Gewoon even vastzetten kan altijd nog. Je kunt de trap voorlopig veilig maken door hem te stempelen. Mocht er iets fundamenteels fout zijn, verzakte vloer of zo, dan heb je mogelijk een verborgen gebrek en kan je in overleg met de vorige bewoners om tot een oplossing te komen. Beter nu goed dan dat moeders over een tijdje met trap en al ter aarde ligt.....
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Je schrijft dat je de boel als het ware op moet krikken om op zijn plek te krijgen. Ik zou dan denken dat er iets ernstig mis is. Dus raad ik je aan een bouwkundige te laten kijken. Gewoon even vastzetten kan altijd nog. Je kunt de trap voorlopig veilig maken door hem te stempelen. Mocht er iets fundamenteels fout zijn, verzakte vloer of zo, dan heb je mogelijk een verborgen gebrek en kan je in overleg met de vorige bewoners om tot een oplossing te komen. Beter nu goed dan dat moeders over een tijdje met trap en al ter aarde ligt.....
Inderdaad, dit is een variant van meten is weten. De gevolgen zijn groot als het mis gaat!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.