Zaagverschil verstekzagen

Dave

Actieve deelnemer
12 aug 2010
168
0
Ik heb vandaag op mijn zaagtafel een aantal planken in de lengte in verstek gezaagd.
Nou valt mij bij alle planken op (heb een aantal keren geprobeerd), dat ik verschil heb in de uiteindelijke breedte van de plank.

Het betreffen planken van 130cm lang en na het zagen zit er zo'n 3mm verschil tussen de uiteinden en het midden, waarbij het midden 3mm smaller is dan de uiteinden.
Beetje duidelijk uitgelegd?

Als ik alles nakijk, zit de geleider gewoon haaks (anders waren de beide uiteinden ook niet gelijk, denk ik).

Iemand enig idee, hoe ik dit kan voorkomen?
 

mcluma

Actieve deelnemer
25 feb 2011
382
2
Woking, UK
dat kan heeeel veel oorzaken hebben

eerst was the plank recht om mee te beginnen, want als de plank krom en lang is kan hij net buiten de geleiderail meer naar binnen gaan (als je begrijp wat ik bedoel

dan een volgende probleem kan zijn als je aan het rippen bent met een blad met meer dan 40 tanden kan het voorkomen dat het zaagblad niet het zaagsel kan afvoeren wat kan resulteren in vibratie van mischien wel een 1mm naar beide kanten, wat kan leiden tot een groottere (bredere zaagsnede)

of het gewoon niet voldoende aandrukken van de plank tegen de geleiderails
 

Dave

Actieve deelnemer
12 aug 2010
168
0
mcluma zei:
dat kan heeeel veel oorzaken hebben

eerst was the plank recht om mee te beginnen, want als de plank krom en lang is kan hij net buiten de geleiderail meer naar binnen gaan (als je begrijp wat ik bedoel

dan een volgende probleem kan zijn als je aan het rippen bent met een blad met meer dan 40 tanden kan het voorkomen dat het zaagblad niet het zaagsel kan afvoeren wat kan resulteren in vibratie van mischien wel een 1mm naar beide kanten, wat kan leiden tot een groottere (bredere zaagsnede)

of het gewoon niet voldoende aandrukken van de plank tegen de geleiderails

De plank was wel recht, had hem net geschaafd op de vlakbank en meerdere keren gecontroleerd. Het zou dus inderdaad wel aan het zaagblad kunnen liggen.

Ik kan dus het best een grover zaagblad nemen, denk je? Bedankt voor de tip. Ga meteen proberen!
 

mcluma

Actieve deelnemer
25 feb 2011
382
2
Woking, UK
voor het rippen of het langzaagen van hout met de nerf mee - altijd - hoe minder tanden hoe beter (helaas maakt het dat wel aggressiever - dus moet je daarna weer over de schaafbank doen om een mooi kantje te krijgen
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Of langzamer doorvoeren. Als ik grof hout moet schulpen zet ik er een 24 tanden blad op, meestal ligt er een 48 (allround) tanden blad op en als ik iets heel fijns geschulpt moet hebben, gaat dat met 60 tanden.

Dave, je geleider is haaks zeg je, maar is die ook exact parallel aan je zaagblad? Meestal is dat niet zo (ivm de veiligheid, je hebt dan minder kans op terugslag). Als je dan tot het einde je geleider volgt, zal je op het op het einde wat extra ruimte hebben.
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Hoe zit het bij houtbewerken, Wanneer gebruik je welke zaag / vertanding? Ik begrijp dat je bij schulpen een andere vertanding gebruikt als bij plaat materiaal? Hoe taaier het hout des te minder tanden?
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Het heeft meer te maken met de nerf richting. Met schulpen zaag je met de nerf mee, met afkorten zaag je haaks op de nerf. Vooral dat laatste geeft icm een blad met weinig tanden een grof (uiteen scheuren van hout/nerven) resultaat. Bij schulpen heb je dit minder en zeker als je na schulpen toch nog gaat vlakken/schaven, dan pak je het blad met de minste tanden, want dit geeft weer minder weerstand tijdens het zagen.
Maar goed, voor elke situatie dus uitzonderingen uiteraard.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Hoe doe je ze zagen? Eerst op lengte breedte etc en dan pas de verstekken? Of tijdens de verstekken zagen meteen op lengte en breedte?
 

Dave

Actieve deelnemer
12 aug 2010
168
0
bedankt mcluma,

Ik heb het nu even op een aantal proefstukjes geprobeerd met een 28-tands blad. De stukken, die ik nu heb getest, lijken overal even breed te zijn. Ik heb de planken voor de zekerheid met wat schilderstape afgeplakt, en de zaagsnede is toch nog vrij netjes, moet ik zeggen.

Even met een klein stanleyschaafje erlangs en ze zijn goed.

Dus voorlopig lijkt het erop, dat ik een te fijn zaagblad gebruikt heb.
 

tuoh

Oud hout
Dat verloop in breedte krijg je als de planken tijdens het zagen niet altijd mooi vlak op de tafel liggen ter hoogte van het zaagblad.
Tijdens het langszagen heeft de plank soms de neiging om omhoog te komen, weg van de tafel, bij een rechte zaagsnede is dit geen probleem, maar bij het onder hoek zagen heeft dit wel invloed, de plank versmald.
HET kenmerk voor dit probleem is exact wat je beschrijft, een verloop in breedte, en inderdaad de uiteinden zijn op maat, terwijl de plank in het midden smaller is.
Wanneer de zaag op 45° gekanteld staat, en de plank komt tijdens het doorvoeren 1mm los van de tafel, dan versmald de plank ook 1mm :cry: In jouw geval wil dit zeggen dat de plank in het midden ong. 3mm los van de tafel is gekomen.

Langere lengtes massief hout voorzien van een rechte verstekkant op de zaagmachine is niet evident, zeker niet zonder extra aandrukking ter hoogte van de zaag. Je zal op je langsgeleider dus de één of andere constructie moeten voorzien waardoor de plank ter hoogte van het zaagblad mooi vlak op de tafel word gedrukt tijdens het zagen. Anders blijft het klooien.
Een fijn zaagblad bij schulpen werkt inderdaad niet naar behoren, zo een blad krijgt het zaagsel niet voldoende afgevoerd.
Maar dat was niet de oorzaak van je probleem.
Ik geloof direct dat je proefstukje wel goed gaat, maar vermoedelijk heb je met een kort stuk geprobeerd. Zaag je met die schulpzaag een langer stuk dan heb je terug prijs, of je moet het hout mooi vlak op de tafel kunnen houden. Je moet tijdens het zagen maar eens kijken wat het hout doet, je ziet dan direct waar het probleem zit.

Bij machinale houtbewerking is niks simpel, er is altijd wel iets dat je in het oog moet houden ;)


Mvg,

André
 

Dave

Actieve deelnemer
12 aug 2010
168
0
Klinkt inderdaad heel logisch, tuoh!
Daarom is dit forum ook zo geweldig.

Ik moet zeggen, dat het zagen met het fijne zaagblad wel superlekker ging, behalve toen ik dat verschil in breedte bemerkte natuurlijk.

Ik ga nog een oplossing verzinnen om het "omhoog komen" van het hout tegen te gaan en dan moet het helemaal goed gaan.

P.S. Het proefstuk had ik wel op dezelfde lengte gezaagd als het daadwerkelijk project, dus dat ging wel goed.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.