Advies combinatiemachine

bartdc

Nieuw lid
7 jul 2019
8
0
Ik ben al enkele weken mijn hoofd aan het breken over een combinatiemachine, waarop ik grote platen kan verwerken. Dus eentje met een loopwagen van minstens 250cm. Ik heb nu een Metabo TKU 1693 met korte loopwagen en dat vlot niet echt voor grote panelen en ik mis de precisie die ik wel wil. Ik ben een hobbyist met weinig ervaring, maar hecht wel veel waarde aan goed materiaal.

Ik zoek een machine waarmee ik voornamelijk kastjes kan maken, zowel in meubelpaneel als in vol hout. Idealiter is dat dan een zaag/frees combinatie met voorritser. Eventueel overweeg ik ook wel een echte combinatiemachine voor die keer dat ik een vlak of vandiktebank zou kunnen gebruiken. Maar dat is dus zeker geen vereiste en kan ik ook los plaatsen.

Mijn budget is ongeveer 4.000 euro. Nieuw kom ik dan uit op bijvoorbeeld een Holzkraft KF 315VF-2600. Helaas vind ik daar heel weinig ervaringen over. Op het forum loopt wel een topic over een Holzkraft paneelzaag, maar dat is niet echt vergelijkbaar en lijkt een rebranded Minimax te zijn. Als ik 2dehands zoek naar machines niet ouder dan 15 à 20 jaar, dan stoot ik voornamelijk op Robland combinés. Andere machines, zoals een Felder KF of Hammer B3/B5 Perform zijn jammer genoeg buiten budget.

De vraag is dus eigenlijk, koop ik best een nieuwe Holzkraft of gaat de kwaliteit daarvan me teleurstellen? Moet ik mijn budget toch verhogen om bij een 2dehands Felder, Hammer, SCM, etc uit te komen? Of is zo een Robland NLX 310/410/TZ Pro toch best wel een goede optie, ook voor precisiewerk?
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Een dure machine gaat jouw gebrek aan ervaring niet compenseren. Daarbij zal je de eerste niet zijn die duizenden euro’s investeert en na een paar jaar de hobby niet meer leuk vindt.

werk je veel met plaatsmateriaal en wil je goed gereedschap, investeer dan in een Mafell invalzaag. En dan houdt je nog meer dan genoeg geld over voor een mooie lamellenfrees.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Een behoorlijke paneelzaag of combinatiemachine met loopwagen waar een volledige plaat op gaat kost geld. En plaatmateriaal vraagt een goede machine want in tegenstelling tot massief kan je foutjes moeilijk verdoezelen of wegwerken.
Een invalzaag als alternatief voor een paneelzaag vind ik toch wel een vreemd advies. Dat zijn twee machines die niet te vergelijken zijn.
Alternatief is platen laten zagen in houthandel. Dan kan je met een kleinere machine aan de slag.
 

tuoh

Oud hout
De NLX reeks van Robland begint er al op te trekken, zwaar van uitvoering maar niet de meest verfijnde machine. Toch valt er serieus werk op te leveren, zijn een stuk beter dan de NX reeks.
Wel redelijk van prijs voor wat je krijgt. In ieder geval een stuk stijver en zwaarder dan de holzkraft uit je link.

kijk ook eens bij Haco naar hun "black Label" reeks en hun paneelzagen in dat gamma. Oorspronkelijk van gerenommeerde Franse makelij (Chambon) maar ze hebben deze firma een paar jaar geleden opgekocht.
 

bartdc

Nieuw lid
7 jul 2019
8
0
Bedankt voor de reacties! Een Mafell invalzaag heb ik enkele maanden geleden gekocht (na gepruts met een Scheppach), dus dat deel is samen met een Makita lamellenfrees al ingevuld. Ik heb daar al wat MDF mee verwerkt (voornamelijk omkastingen) en dat lukt prima.

Ik merk gewoon hoe makkelijk het werken is op mijn Metabo zaag, maar die is erg klein en niet zo heel nauwkeurig af te stellen. Hetzelfde gemak voor grotere stukken, met grotere precisie én voorritser zoek ik in de vervanger daarvoor. Ik ben nogal een pietje precies, dus ben bang dat een Robland mij teleur gaat stellen. De zaag zal dienen om dingen te maken zoals rolluikkasten met "verzonken" jaloeziën, een badkamermeubel, TV wand met kastjes, nachtkastjes, ingemaakte kasten, dressing, etc. Dan lijkt zo een grote zaag best wel handig en als ik daar dan nog wat tijd mee win t.o.v. de invalzaag, dan vind ik het de investering zeker wel waard.

Ik ga nog wat verder uitkijken!
 

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
Ik heb zelf sinds de zomer een robland nx310 (past ruim binnen budget) en kan ik met wat werk wel 240cm platen mee zagen. Het is een complete machine, wat grof in de afstellings mechanieken (geleiders zijn wat lomp draaiknoppen wat onhandig enz), maar als je er even je best voor doet een hele strakke machine die erg nauwkeurig zaagt.
De de nlx zou naar wat ik er van begrijp als een stukje fijner zijn in ombouwen/afstellen en past wss ook wel in je budget.

Ik vind de vlakbank alleen wat matig in de afstellingsmogelijkheden, maar voor de rest weinig te klagen over robland, maar ik heb dan ook geen scm of hammer kunnen testen
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.