Gebruik handschaaf

blommetje92

Actieve deelnemer
30 dec 2018
91
18
Leuven
Hoi,

Ik heb een handschaaf gekocht van Silverline, maar het lukt me niet zo goed om mooie krullen te krijgen. Ik vermoed dat ik simpelweg de verkeerde techniek gebruik en/of de schaaf verkeerd afstel. Ook met behulp van een aantal goede youtube videos wil het me nog niet lukken. Is er toevallig iemand in de buurt van Enschede die me op weg wil helpen en ruil voor een kratje bier of flesje wijn?:)

Met vriendelijke groet,
Martijn
 

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
781
74
Leeuwarden
Is je beitel wel goed scherp?

Silverline is wel goed, maar voor die prijs moet je hem nog een beetje helpen om hem netjes te laten schaven.
Het bed moet ook lekker passen, en zoals ik zei de beitel.

Ik denk vast dat een van de forumleden die bij jou in de buurt wonen je vast willen helpen.

Ik heb zelf Stanley bailey schaven, en nog een verdwaalde record.
Merk zegt in principe niets als alles niet goed met elkaar overweg kan.

Succes kerel, zodra je eenmaal schaaft, ben je verslaafd.

Gr Danny
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
815
161
Twello
is de beitel inderdaad scherp. anders eens de zool bewerken met een waxinelichtje. en heb je beide richtingen van het hout geprobeerd dat je niet tegen de draad aan het schaven bent. laatste vraag wat schaaf je voor hout. Als het pallethout is, goede kans dat het niet droog genoeg is.
 
V

Verwijderd lid 23711

Guest
Hoi,

Ik heb een handschaaf gekocht van Silverline, maar het lukt me niet zo goed om mooie krullen te krijgen. Ik vermoed dat ik simpelweg de verkeerde techniek gebruik en/of de schaaf verkeerd afstel. Ook met behulp van een aantal goede youtube videos wil het me nog niet lukken. Is er toevallig iemand in de buurt van Enschede die me op weg wil helpen en ruil voor een kratje bier of flesje wijn?:)

Met vriendelijke groet,
Martijn

Als je een nieuwe schaaf, beitel of schrapper koopt (ongeacht het merk), dan istie altijd stomp, bot of op z'n best onscherp.
Je mooie nieuwe gereedschap zul je dus altijd eerst moeten slijpen&wetten.

Daarnaast zijn nieuwe schaven meestal niet helemaal goed gemonteerd en afgesteld.

Succes!
Wim.
 

blommetje92

Actieve deelnemer
30 dec 2018
91
18
Leuven
Bedankt voor de reacties,

De bijtel was inderdaad simpelweg bot toen hij uit de doos kwam, maar die heb ik voor gebruikt wel geprobeerd te slijpen (ook daar mis ik ervaring). Hij is niet vlijm scherp, maar ook zeker niet bot. Wel zal ik eens kijken of ik dat slijpen me beter lukt een tweede keer.

Ik heb de schaaf op zowel vuren als een restje eiken geprobeerd. Op beide latten in beide richtingen. Het lukt wel om een beetje hout of te nemen, maar het wordt geen goede krul. Het dichtst wat ik in de buurt gekomen ben is wel een krul, maar niet over de gehele breedte van de bijtel.

Met vriendelijke groet,
Martijn
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.138
850
Ulvenhout
Dag Martijn,

Ook ik heb laatst een Silverline schaaf nr4 gekocht. Gewoon om eens uit te proberen.
De zool was behoorlijk vlak, maar de beitel was in mijn geval erg bot. Ik heb eerst de achterkant van de beitel gevlakt, om alle slijp sporen eruit te halen. Dat duurde nog best lang. Daarna de vouw opnieuw geslepen. Het hielp allemaal niet erg veel.

Vandaag opnieuw de vouw geslepen (ik ben nog steeds niet helemaal tevreden) en de kikker afgesteld zodat de opening wat kleiner wordt. Nu krijg ik zeker krullen, en hoor je een mooi zingend geluid wat kenmerkend is bij schaven. Helaas krijg ik ook nog niet de breedte van de hele beitel, maar misschien is dat wel vaker zo? Ik ben echt een beginner....


thumbnail_20191223_153004.jpgthumbnail_20191223_152615.jpgthumbnail_20191223_152550.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.