Volg onze gigarestauratie in Dordrecht!

  • Onderwerp starter Anonymous
  • Startdatum
A

Anonymous

Guest
designer-john zei:
[@ samantha,

Ik heb net jullie Website even bekeken, echt mooie projecten.

ik zag dat je bij het lijmen van de trapdelen, de lijm hebt uitgeboend.
dit kun je beter niet doen, bij sommige afwerkingen kun je dan vlekken krijgen.
Het makkelijkst is de lijm laten drogen tot het moment dat hij niet meer wit is. maar nog niet uitgehard. op dat moment steek je de lijm er met een beitel zo in 1 keer ervan af.

Verder is deze lijmnaad (langshout op langshout, uitgehard) sterker als het Eikenhout, dus hiervoor hoef je geen domino's toe te passen, maar het is misschien makkelijk bij het plaats bepalen bij het lijmen.

succes.

Hallo John,

Normaal gesproken zou je gelijk hebben, maar Titebond is zolang niet opgedroogd is, afwasbaar met water! Maar ja, dan moet je blijkbaar wel vaker dan ik heb gedaan de doek uitspoelen... ;)

En tja, het is inderdaad makkelijk werken met de domino's enne: zekerheid voor alles want er zal veel gelopen worden op deze traptreden!

Groetjes,
Samantha
 

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
klopt ook, alleen als je het op het juiste moment met de beitel doet ben je ongeveer 10 x eerder klaar,en met uitboenen poets je de lijm in de houtnerven.

Normale witte houtlijm kun je ook met water afnemen zolang hij niet uithard is.

Zolang je het niet hoeft te kleuren met waterbeits of iets dergelijks is er niets aan de hand, maar ik heb het vroeger wel een keer aan de hand gehad.

En wat betreft de domino's zolang het je een goed gevoel geeft is het goed, het is wel een goede oefening.

Ik heb in het verleden diversen testen van lijmnaden gedaan, en de uitkomst was altijd dat de lijmnaad sterker was als het eikenhout, vandaar dat als je langshout op elkaar lijmt het geen zin heeft om er een constructie in aan te brengen.
 
A

Anonymous

Guest
designer-john zei:
klopt ook, alleen als je het op het juiste moment met de beitel doet ben je ongeveer 10 x eerder klaar,en met uitboenen poets je de lijm in de houtnerven.

Normale witte houtlijm kun je ook met water afnemen zolang hij niet uithard is.

Zolang je het niet hoeft te kleuren met waterbeits of iets dergelijks is er niets aan de hand, maar ik heb het vroeger wel een keer aan de hand gehad.

En wat betreft de domino's zolang het je een goed gevoel geeft is het goed, het is wel een goede oefening.

Ik heb in het verleden diversen testen van lijmnaden gedaan, en de uitkomst was altijd dat de lijmnaad sterker was als het eikenhout, vandaar dat als je langshout op elkaar lijmt het geen zin heeft om er een constructie in aan te brengen.

Bedankt voor de tips! Altijd welkom natuurlijk. In dit geval maakte het gelukkig niet uit, want de treden moesten toch nog geschaafd worden. Weg lijm! :)
 
A

Anonymous

Guest
designer-john zei:
klopt ook, alleen als je het op het juiste moment met de beitel doet ben je ongeveer 10 x eerder klaar,en met uitboenen poets je de lijm in de houtnerven.

Toch nog even een reactie: na het stevig aandraaien van de klemmen droop de lijm in vele stralen over het hout en drupte op de vloer. Niet echt geslaagd natuurlijk, dat was eigenlijk wel de hoofdreden om meteen te boenen. Dat kan je toch moeilijk voorkomen volgens mij...

Groetjes,
Samantha
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
[quote="samanthana het stevig aandraaien van de klemmen droop de lijm in vele stralen over het hout en drupte op de vloer. Niet echt geslaagd natuurlijk, dat was eigenlijk wel de hoofdreden om meteen te boenen. Dat kan je toch moeilijk voorkomen volgens mij...

Groetjes,
Samantha[/quote]

Jawel iets minder lijm gebruiken.
Als het er met stralen uit loopt, gebruik je te veel lijm.
Natuurlijk moet de lijm er een beetje uitkomen tijdens het klemmen.

Voor binnenshuis gebruik, voldoet een Bison D3 ook prima.
Het voordeel van de Bison Pro lijmen is dat het een NEN en Koma attest heeft.
 
A

Anonymous

Guest
Hmm, da's dan duidelijk. :) Het zal ook schelen dat ik Emiel vraag de klemmen "na te draaien" waardoor ze nog vele slagen strakker komen te zitten (hij draait ook kranen kapot als hij niet oplet, zal ook wel schelen... :eek:)

Maar hoe bepalen jullie dan dat er genoeg, maar niet teveel, lijm op de te verlijmen delen zit?
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Inderdaad, te veel lijm verzwakt zelfs de verbinding.
Zorg dat de verbinding goed past (witte lijm heeft geen vullend vermogen!) en breng de lijm spaarzaam aan en verdeel met een kwastje, roller of vinger.
Als er na het klemmen een klein rupsje uit komt is het goed.
 
A

Anonymous

Guest
coko zei:
Inderdaad, te veel lijm verzwakt zelfs de verbinding.
Zorg dat de verbinding goed past (witte lijm heeft geen vullend vermogen!) en breng de lijm spaarzaam aan en verdeel met een kwastje, roller of vinger.
Als er na het klemmen een klein rupsje uit komt is het goed.

Ik heb het nu met een kwastje uitgesmeerd, maar een roller is een goede tip! Dat ga ik zeker proberen als ik onze vensterbanken ga verlijmen! Bedankt!
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Ik zat zo naar de foto's te kijken van de binnenwand.
Maar hebben jullie wel dampdichte of dampremmende folie achter dat steenwol bij de spauw zitten?
Of dpc onder de liggers tegen optrekkend vocht?
Ik zag dat nl niet op de foto.
 
A

Anonymous

Guest
@zweihaak;

Bij deze zal ik maar even inhaken, want bouwkundige zaken zijn meer mijn ding.
Er zit wel degelijk een dampremmer ter plaatse van de buitengevels, de wanden waar je aan refereert zijn woningscheidende wanden, dus daar is geen sprake van temperatuurverschil. De vulling met isolatie is voornamelijk om aan de geluidseisen te voldoen.

En DPC is niet heel erg relevant op de eerste verdieping lijkt me......
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Ah ok, begreep dat het een buitenmuur was op de beganegrond.

Dampremmende of dampdichte-folie op een bovenverdieping achter een houtskelet wand, of waar dan ook ,voorkomt behave het vochtig worden van de steenwol en schimmelvorming ook het er uit vallen van de steenwol. Maar ik ga er voor het gemak maar van uit dat je dit weet.
 
A

Anonymous

Guest
Heb je helemaal gelijk in, maar de isolatie zit goed opgesloten, dus daar ben ik niet zo bang voor. Daarbij zijn wij ook wel wat nauwkeuriger met versnijden en aanbrengen van de steenwol dan de gemiddelde aannemer, dat scheelt ook aanzienlijk wat betreft uitzakken.

Sowieso bedankt voor het meedenken, beetje extra controle kan nooit kwaad!

Gr, Emiel
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.