Volg onze gigarestauratie in Dordrecht!

  • Onderwerp starter Anonymous
  • Startdatum
A

Anonymous

Guest
Hallo allemaal!

Al aardig wat mensen kennen mij van de vijlen en het volgen van een houtbewerkingscursus en hebben enorm leuk gereageerd op onze gigarestauratie in Dordrecht. Daarom leek het me leuk een nieuw topic te plaatsen waarin ik telkens aangeef als onze website http://www.latelier.nl weer een update heeft ondergaan! Inmiddels heb ik meerdere maanden toegevoegd, na oktober 2006 springt hij naar september t/m december 2010. Vandaag heb ik januari 2011 toegevoegd!

Ik ben heel benieuwd wat jullie ervan vinden!

To be continued!!

Groetjes,
Samantha
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Hoi Samantha, wat een ontzettend gaaf project zijn jullie toch aangegaan, respect hoor. Ben benieuwd hoe de verdere invulling van de site gaat worden.
1Kleine opmerking, maar dat heeft meer betrekking op je post, je moet even de link naar jullie site tussen en zetten. Op die manier word de site op een nieuw tabblad geopend en niet ipv de woodworking site. Snappie?
 
A

Anonymous

Guest
jpandriesse zei:
Hoi Samantha, wat een ontzettend gaaf project zijn jullie toch aangegaan, respect hoor. Ben benieuwd hoe de verdere invulling van de site gaat worden.
1Kleine opmerking, maar dat heeft meer betrekking op je post, je moet even de link naar jullie site tussen en zetten. Op die manier word de site op een nieuw tabblad geopend en niet ipv de woodworking site. Snappie?

Gelukt!! Bedankt voor de goede tip!!
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
Mooi project, mooi om die vorderingen te zien. Ben heel benieuwd hoe het gaat worden.
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Zo, dat is nogal een verbouwing!
Als ik het goed begrijp leven jullie al die tijd tussen het puin? Mijn vriendin vond onze verbouwing van 3 maanden al een ramp :) .

Maar hoe komt het dat de verbouwing zo lang duurt? Hebben jullie zo weinig tijd om te klussen en willen alles zelf doen?
Niet lullig bedoeld en ik zie dat het een enorme verbouwing is. Maar 5 jaar is wel erg lang.

Petje af dat jullie aan zo'n klus durven te beginnen!
 

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
Ik vind het wel meevallen.

Gezien hun nog eens last hebben van de monumentenzorg.
Die zijn heel speciefiek over de regels bezig en daar moet je veel voor onderhandelen.

Ben zelf ook al weer 4,5 jaar bezig en het einde komt bijna in het zicht.

Het is een kwestie voornamelijk van tijd, centen en regels.
En vervelende buren.
In ons geval dan.
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
primera zei:
Ik vind het wel meevallen.

Ben zelf ook al weer 4,5 jaar bezig en het einde komt bijna in het zicht.

Het is een kwestie voornamelijk van tijd, centen en regels.
En vervelende buren.
In ons geval dan.

Dat zullen jou buren na 4,5 jaar naast een verbouwing te wonen ongetwijfeld ook over jullie zeggen :mrgreen:
 

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
Nee de problemen met de buren komt niet vanwege het feit dat wij al 4,5 jaar bezig zijn.

Dit komt omdat wij "nederlanders" zijn.

Zelfs mijn andere buren hebben problemen met deze buren.

De politie is de afgelopen 4,5 zeker al 20 keer aan de deur geweest.
Voor allerlei dingen waar ze mijn nergens op konden pakken.

Afgelopen weekend ook nog.

Was hout in aan het laden om te gaan schaven bij een kameraad op zijn werk.
Dit was om 08.00

De tussen stand van de politie is tot nu toe 1 waarschuwing en de rest genoteerd.
Zelfs de wijkagent wordt moe van hun.
Zijn ook altijd zeer vriendelijke agenten.
kan je ook mee lachen hier.

Moet wel zeggen dat ik verder nog nooit in aanraking met de polite geweest ben voordat ik in Lommel ging wonen.

Begint de buurvrouw uit het raam te schreeuwen,

Weet je hoe laat het is. Ik bel de politie.
Ik zei bel maar.
En een kwartier later stonden ze voor de deur.
De politie moet komen zelfs voor de stomste meldingen.
 
A

Anonymous

Guest
coko zei:
Zo, dat is nogal een verbouwing!
Als ik het goed begrijp leven jullie al die tijd tussen het puin? Mijn vriendin vond onze verbouwing van 3 maanden al een ramp :) .

Maar hoe komt het dat de verbouwing zo lang duurt? Hebben jullie zo weinig tijd om te klussen en willen alles zelf doen?
Niet lullig bedoeld en ik zie dat het een enorme verbouwing is. Maar 5 jaar is wel erg lang.

Petje af dat jullie aan zo'n klus durven te beginnen!

5 jaar (het is al 6 jaar trouwens) lijkt lang, maar: het pand is een rijksmonument van 420 m2 en 1800 m3 groot en zoals je kan zien op de site, was het een echte ruine die alleen nog overeind stond door de stempels. Alle balken en kinderbinten hebben we losgehaald, aangeheeld of vervangen. Alle vloerdelen hebben we vervangen. Eigenlijk hebben we het hele pand uit elkaar gehaald en opnieuw in elkaar gezet. Het enige waar we af konden blijven, waren de gemetselse buitenmuren! Alleen al het constructieve herstel heeft daarom meerdere jaren geduurd...

Op het dak na wat snel dicht moest, doen we alles zelf in de spaarzame uurtjes naast
onze fulltime banen met hulp van met name mijn schoonvader. Tja, meer laten doen kost teveel en daarnaast zijn we mierenneukers: het moet perfect zijn. :)

We hebben gelukkig fijne buren, dus daar hebben we geen problemen mee! Monumentenzorg was niet lastig, tot we begonnen over een moderne opbouw die we dit jaar willen gaan zetten. Maar dat lijkt nu ook goed te komen!
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
1800 kuub :shock: dat is nogal een kast!


Toen wij ons huis kochten had ik nul ervaring met klussen. In vergelijking met jullie verbouwing was het een mini mega verbouwing. Ook alles strippen, maar weinig aan de constructie moeten veranderen. Alleen een paar muren uitbreken en een paar H balken (of zijn het I balken?) inmetselen.
En het moest binnen 2 maanden bewoonbaar zijn, want we hadden de huur al opgezegd...

Het meeste heb ik met schoonvaders gedaan,behalve het stuccen van de begane grond en het betegelen van de badkamer.

Soms heeft het inhuren van werklieden ook voordelen.
Ik heb goed gekeken hoe de profs het doen en veel (heel veel) vragen gesteld. Niet iedereen stelt dat op prijs, maar we kennen elkaar in ons dorp ;)

Het resultaat is dat ik zelf oa de bovenverdieping heb gestuct. Niet zo snel, maar een halve slaap kamer per dag,maar zeker net zo strak!.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
samantha zei:
Monumentenzorg was niet lastig, tot we begonnen over een moderne opbouw die we dit jaar willen gaan zetten. Maar dat lijkt nu ook goed te komen!

Ik heb recent een deel van de laatste afwerking van http://herenstate.nl/ op me mogen nemen. Een waanzinnig mooi monumentaal pand, waar achter de oudbouw een bijna even groot deel nieuwbouw in oude stijl is neergezet. Door het gebruik van een corridor zijn er 2 panden gecreëerd en heeft dit neergezet mogen worden. Tevens is de oudbouw volledig gestript en als nieuw weer opgebouwd, schitterend project.
Mocht je eea willen weten over hoe zij dat hebben opgelost met monumentenzorg moet je maar even een berichtje sturen. Ik ken de eigenaren goed en kan dat dan wellicht achterhalen.
 
A

Anonymous

Guest
Hallo Coko,

Uiteindelijk is alles te leren inderdaad. Ik begon ook zonder ervaring, maar ik vertrouwde op de kennis van mijn vriend Emiel. Hij is namelijk bouwkundig ingenieur. Inmiddels doe ik eigenlijk alles wel mee, al haal ik Emiel nooit meer in, haha! Ik heb wel 2 jaar lessen gevolgd om glas in lood te maken en te restaureren en eind vorig jaar heb ik een cursus meubel- en lijsten maken gedaan. Superleuk allemaal! Fijner werk ligt me beter dan grover, constructief werk zoals metselen, maar ik heb het wel gedaan!

Dus we kunnen jou inhuren om in een later stadium te komen stucen? ;)
 
A

Anonymous

Guest
Joris, dat is ook een mooi project geweest zeg! Super!

Dank je voor je aanbod! Maar het komt wel goed. :) We waren lekker eigenwijs want we wilden ons ontwerp niet loslaten. Welstand had het namelijk zelfs al goedgekeurd!! Maar het is goed gekomen, dat moet ook wel want Emiel heeft vaak genoeg met Monumentenzorg te maken als mede-eigenaar van architectenbureau Stijl (http://www.stijlarchtectuur.nl) dat ook restauraties doet, dus hij heeft al oefening genoeg gehad, haha!

Maar bedankt, heel attent!
 
A

Anonymous

Guest
coko zei:
1800 kuub :shock: dat is nogal een kast!

Dat kan je wel zeggen ja, dat wordt straks echt balen als ik beneden sta en ik ben op zolder wat vergeten... :D
 
A

Anonymous

Guest
Hallo allemaal!

Tussen onze eigen verbouwingsperikelen door zijn we eiken traptreden en een bordes aan het maken voor de compagnon van mijn vriend Emiel. Het is erg leuk om weer eens op fijn afwerkingsniveau aan het werk te zijn, en we hebben toch eiken genoeg! :):)

Je kan hierover - en natuurlijk over onze eigen vorderingen - meer lezen op mijn nieuwste update van februari: http://www.latelier.nl/html/februari5.html!

Groetjes,
Samantha



Attached files
 

@lex

Actieve deelnemer
26 okt 2010
242
0
Hoi Samantha,

Wat ontzettend leuk om te zien! Wat een respect hebben jullie voor dit pand en wat een energie kost het om het weer goed te krijgen. Maar dan heb je straks ook wel een heel apart plaatsje (je?) om te wonen.

Ik ben ook met de eigenaar van een ruïne in overleg voor overname. Hoop dat het gaat lukken. Dat gebouw is qua fundering helemaal in orde. Muren zijn door ingemetselde roestende stalen I profielen kapotgedrukt. En voor de rest is er niets... Geen daken, twee missende topgevels, etc, etc. Ook een megaklus, maar heb er zo'n zin in!

Hoe kan het trouwens zijn dat er in jullie dagboek een periode van een paar jaar (okt 2006 tem sept 2010) mist? Of werken de links bij mij niet?

@lex
 

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
samantha zei:
Hallo allemaal!

Tussen onze eigen verbouwingsperikelen door zijn we eiken traptreden en een bordes aan het maken voor de compagnon van mijn vriend Emiel. Het is erg leuk om weer eens op fijn afwerkingsniveau aan het werk te zijn, en we hebben toch eiken genoeg! :):)

Je kan hierover - en natuurlijk over onze eigen vorderingen - meer lezen op mijn nieuwste update van februari: http://www.latelier.nl/html/februari5.html!

Groetjes,
Samantha
@ samantha,

Ik heb net jullie Website even bekeken, echt mooie projecten.

ik zag dat je bij het lijmen van de trapdelen, de lijm hebt uitgeboend.
dit kun je beter niet doen, bij sommige afwerkingen kun je dan vlekken krijgen.
Het makkelijkst is de lijm laten drogen tot het moment dat hij niet meer wit is. maar nog niet uitgehard. op dat moment steek je de lijm er met een beitel zo in 1 keer ervan af.

Verder is deze lijmnaad (langshout op langshout, uitgehard) sterker als het Eikenhout, dus hiervoor hoef je geen domino's toe te passen, maar het is misschien makkelijk bij het plaats bepalen bij het lijmen.

succes.
 
A

Anonymous

Guest
@lex zei:
Hoi Samantha,

Wat ontzettend leuk om te zien! Wat een respect hebben jullie voor dit pand en wat een energie kost het om het weer goed te krijgen. Maar dan heb je straks ook wel een heel apart plaatsje (je?) om te wonen.

Ik ben ook met de eigenaar van een ruïne in overleg voor overname. Hoop dat het gaat lukken. Dat gebouw is qua fundering helemaal in orde. Muren zijn door ingemetselde roestende stalen I profielen kapotgedrukt. En voor de rest is er niets... Geen daken, twee missende topgevels, etc, etc. Ook een megaklus, maar heb er zo'n zin in!

Hoe kan het trouwens zijn dat er in jullie dagboek een periode van een paar jaar (okt 2006 tem sept 2010) mist? Of werken de links bij mij niet?

@lex


Hallo @lex!

Ik hoop ook voor je dat het gaat lukken! Ga je ook alles zelf doen? Heb je wel hulp? Hou ons op de hoogte zou ik zeggen! Succes!!!

Het klopt dat die periode nog niet op de site staat. Ik heb de site pas jaren na de start van de verbouwing gemaakt. Ik wilde de site van het begin naar het heden vullen, maar dat bleek niet zo handig. Ik bleef altijd achter de feiten aanlopen en niemand kreeg op die manier de huidige staat te zien. Daarom heb ik eind vorig jaar besloten steeds de huidige maand bij te houden en bij tijd over af en toe een oude maand te maken. “Tijd over”? Grappig ja. :) Maar ik houd moed! Al die enthousiaste reacties motiveren me namelijk wel om er meer tijd voor te maken. :)
 

@lex

Actieve deelnemer
26 okt 2010
242
0
samantha zei:
Hallo @lex!

Ik hoop ook voor je dat het gaat lukken! Ga je ook alles zelf doen? Heb je wel hulp? Hou ons op de hoogte zou ik zeggen! Succes!!!

Ik ga zoveel mogelijk zelf doen. Metselen van aangezicht zie ik het meest tegenop. Daarna zijn de dakspanten en de kozijnen wel een grote uitdaging. Voor de rest heb ik alles al eerder gedaan. Alleen altijd voor anderen en dat is ook wel weer anders!.

@lex
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.