Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 19

Lightbulb Overzicht/Ranking Merken Houtbewerkingsmachines

Hoi allen,

Heb weer eens iets gemaakt over houtbewerkingsmachines .

Er zijn vrij veel merken houtbewerkingsmachines en als je ze (nog) niet allemaal kent kan het soms lastig zijn om er achter te komen welke merken je zou kunnen overwegen bij je zoektocht naar een nieuwe machine. Daarom dacht ik dat het wel leuk was om een overzichtje te maken van (bijna) alle merken waar je precies kunt zien voor welke doelgroep elk merk is.

Hier kun je het overzicht vinden.

Het is interactief, dus je kunt links op de kwaliteit/doelgroep klikken om alleen merken van die categorie te zien, en boven kun je filteren op alleen merken die in Europa/NA actief zijn. Onderaan staat mijn uitleg van elke categorie.

Weten jullie nog merken die toegevoegd kunnen worden? Of misschien zie je een merk dat anders gecategoriseerd moet worden?

Robbert

Bij de professionele machines ontbreken toch wel wat serieuze merken.

- Homag groep
    - Biësse
    - Panhans
    -Hofmann
    - ACM
    -Weinig
    - Paul
    -Paoloni
    - etc....

Het zijn er in feite teveel om allemaal op te noemen. Maar deze zijn zowat de top.

Andere gerenommeerde merken zijn intussen overgenomen

- Utis
    - Gubisch
    -Chambon

Deze zitten nu bij Haco, als "Black Label" machines.

Ps: overigens wel een mooi initiatief, maar het gaat monnikenwerk vragen om de lijst quasi volledig te krijgen. Het aanbod is gewoon te groot.
    Laatst gewijzigd door tuoh; 06-12-19 om 11:03.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tuoh Bekijk Berichten
    Bij de professionele machines ontbreken toch wel wat serieuze merken.

- Homag groep
    - Biësse
    - Panhans
    -Hofmann
    - ACM
    -Weinig
    - Paul
    -Paoloni
    - etc....

Het zijn er in feite teveel om allemaal op te noemen. Maar deze zijn zowat de top.

Andere gerenommeerde merken zijn intussen overgenomen

- Utis
    - Gubisch
    -Chambon

Deze zitten nu bij Haco, als "Black Label" machines.

Ps: overigens wel een mooi initiatief, maar het gaat monnikenwerk vragen om de lijst quasi volledig te krijgen. Het aanbod is gewoon te groot.
    Dank voor de professionele merken. In de echt top-merken ben ik niet zo thuis, dus ik hoopte al dat iemand daar wat toevoegingen zou doen

Helemaal compleet zal het wel niet worden, maar een behoorlijk aantal zou wel moeten lukken. Er blijken toch altijd weer merken te zijn dan je denkt. Bijzonder dat sommige merken toch kunnen blijven bestaan in een kleine niche, je zou verwachten dat die op een gegeven moment wel uit de markt gedrukt zouden worden door de grote spelers.

Ja, één van de beste voorbeelden van werken in een kleine niche is Altendorf, de uitvinder van de paneelzaag.
    Die bestaan enkel op het produceren van paneelzagen, maar wel van een heel hoge, en constante kwaliteit.
    Er zijn tegenwoordig een paar andere merken die er gerust naast kunnen staan, of zelfs beter zijn dan het "origineel", maar eens je naam gemaakt is blijf mee in de running

Hetzelfde zie je ook bij de fabrikanten van kantverlijmers, ook daar zijn er diverse producenten die uitsluitend dat type machine bouwen.

Waarom is de lijst in het Engels?

Senior Member
    Ingeschreven
    Sep 2015
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door city17 Bekijk Berichten
    Helemaal compleet zal het wel niet worden, maar een behoorlijk aantal zou wel moeten lukken. Er blijken toch altijd weer merken te zijn dan je denkt. Bijzonder dat sommige merken toch kunnen blijven bestaan in een kleine niche, je zou verwachten dat die op een gegeven moment wel uit de markt gedrukt zouden worden door de grote spelers.
    Ik denk dat het te maken heeft met de 'thuismarkt': als je dicht bij je (potentiële) klanten zit heb je daar meer contact mee en kun je beter inspelen op hun wensen. Ook zijn je distributiekosten dan lager. Veel van de merken die nu groot zijn, zijn ooit zo klein begonnen. Blijvend effect is ook dat op de thuismarkt de prijzen altijd lager zijn… Tenminste, als ze de draad niet kwijt raken, of overgenomen worden door een grotere broer.

Senior Member
    Ingeschreven
    Sep 2015
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tuoh Bekijk Berichten
    Ja, één van de beste voorbeelden van werken in een kleine niche is Altendorf, de uitvinder van de paneelzaag.
    Die bestaan enkel op het produceren van paneelzagen, maar wel van een heel hoge, en constante kwaliteit.
    De vormgeving van een Altendorf is ook nog eens voorbeeldig; echt het archetype van het product. Bij sommige merken krijg ik br**kneigingen bij het zien van de kleurstelling of de volkomen misplaatste lettering (sorry, 35 jaar in de typografie en grafische vormgeving laten sporen na). Zo zou ik nooit en te nimmer een Powermatic willen, of ze moesten custom-kleuren aanbieden : )

Martin is trouwens ook een fijne om te zien.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bert Vanderveen Bekijk Berichten
    De vormgeving van een Altendorf is ook nog eens voorbeeldig; echt het archetype van het product. Bij sommige merken krijg ik br**kneigingen bij het zien van de kleurstelling of de volkomen misplaatste lettering (sorry, 35 jaar in de typografie en grafische vormgeving laten sporen na). Zo zou ik nooit en te nimmer een Powermatic willen, of ze moesten custom-kleuren aanbieden : )

Martin is trouwens ook een fijne om te zien.
    Altendorfs zijn inderdaad erg mooi. Toevallig heb ik net wat onderzoek naar Powermatic gedaan, en het zijn inderdaad niet de mooiste machines, maar wel zeer herkenbaar natuurlijk ('the gold standard'). De vormgeving is echt enorm Amerikaans. Moet je maar eens een promotievideo kijken, Amerikaanse marketing ten top, ergens best wel grappig.

Toch blijft die marketing kennelijk vrij belangrijk, want Powermatic en vergelijkbare merken zijn erg populair in Amerika, terwijl ze toch weinig innovatief lijken ten opzichte van Europese machines. Die cabinet saws zijn toch wat beperkter dan de kleinere paneelzagen, en ze lijken al 50 jaar precies hetzelfde gebouwd te worden. Een goed voorbeeld hoe een merk en traditie een inferieur product toch in stand kunnen houden (maar voor hoe lang?).
    Laatst gewijzigd door city17; 07-12-19 om 21:13.

Senior Member
    Ingeschreven
    Sep 2015
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door city17 Bekijk Berichten
    Toch blijft die marketing kennelijk vrij belangrijk, want Powermatic en vergelijkbare merken zijn erg populair in Amerika, terwijl ze toch weinig innovatief lijken ten opzichte van Europese machines. Die cabinet saws zijn toch wat beperkter dan de kleinere paneelzagen, en ze lijken al 50 jaar precies hetzelfde gebouwd te worden. Een goed voorbeeld hoe een merk en traditie een inferieur product toch in stand kunnen houden (maar voor hoe lang?).
    Ik denk dat het blijvend aanwezig zijn van wat toch een beperkt product is, te maken heeft met het onderwijs in de VS. In High School kun je Shop doen en daar staan dan die vreselijke machines — ga je later zelf thuis aan de slag, dan koop je wat je kent: cabinet saws, dus. Daar staat dan weer tegenover dat er in ons onderwijs helemaal geen gelegenheid is om 'maken' te beoefenen, dus waar hebben we het over…?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bert Vanderveen Bekijk Berichten
    Ik denk dat het blijvend aanwezig zijn van wat toch een beperkt product is, te maken heeft met het onderwijs in de VS. In High School kun je Shop doen en daar staan dan die vreselijke machines — ga je later zelf thuis aan de slag, dan koop je wat je kent: cabinet saws, dus. Daar staat dan weer tegenover dat er in ons onderwijs helemaal geen gelegenheid is om 'maken' te beoefenen, dus waar hebben we het over…?
    Dat zal inderdaad wel een grote invloed hebben. Je ziet ze ook overal in youtube videos van bekende houtbewerkers. Blijf me er wel over verbazen dat bij mensen die de machines professioneel gebruiken en het geld en ruimte hebben (bijv. een Frank Howarth) ingewikkelde combinaties van cabinet saws met verlengingen of verbredingen gebruiken. Een paneelzaag zou dan veel praktischer zijn, zeker aangezien ze vaak veel plaatmateriaal gebruiken. Zo heeft elk land zijn eigenaardigheden .

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten