Voor de eerste keer een kastje gemaakt.

maricolino

Actieve deelnemer
21 aug 2019
36
13
Brugge
Voor het eerst een meubel gemaakt met afbraak- en resthout, dus ik moest dit per se delen :). De Japanse butsudan als inspiratie gebruikt, Dennehout en een of andere hardhoutsoort gebruikt die je vind in de Hubo, afgewerkt met Deense olie en bijenwas. Geef gerust jullie mening, want ik heb nog veel te leren!


foto butsudan 1.jpg
 

Bijlagen

  • foto butsudan 2.jpg
    foto butsudan 2.jpg
    46,2 KB · Weergaven: 427

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
Mooi gemaakt! Niks meer aan doen.

Misschien nog wat fotos van de binnenzijde en rondom?
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Mijn mening? Voor de 1e keer is er niets op aan te merken! Mooi geworden.

Nou ja.. wel een opmerking, meer fotos aub. Hier mag je best trots op zijn toch?
 

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.016
359
Alphen aan den Rijn
Netjes en strak gemaakt , houtsoorten kleuren mooi bij elkaar .
Een opmerking , de volgende keer de scharnieren iets meer uit elkaar dat straat mooier .
Welke verbindingen heb je gebruikt ?

Succes met je volgende project , Willem
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
Jammer dat de foto's niet scherper zijn. Een kritische noot: typisch aan Japanse meubelen is de fijnzinnigheid waarmee hout qua uiterlijk uitgezocht en gecombineerd worden. In dat licht bezien is het jammer dat je vuren gebruikt hebt. Ook is de afwerking net niet precies genoeg — bijvoorbeeld de kieren rondom de deuren die niet gelijkmatig zijn en te groot. Willempie heeft ook een punt aangaande de plaatsing van de scharnieren — die moet je mooi laten lijnen met de donkere dwarslatjes. Of een verholen variant gebruiken.

Een tip: probeer wat mooier en eleganter beslag toe te passen. Online is er wel wat te vinden en bijv. de firma Pimex (Waddinxveen geloof ik) verkoopt origineel Japans beslag van Sagatsune‚ een giga aanbod van heel mooi spul. Maar ook een messing of zwart standaardscharnier oogt al beter.

Maar dit alles is mijn persoonlijke mening. Hoef je je niks van aan te trekken. : ))
 

maricolino

Actieve deelnemer
21 aug 2019
36
13
Brugge
Mijn fototoestel trekt niet scherper of beter gezegd ik kan er totaal niet mee werken. De zijplanken zitten in elkaar met deuvetjes, de deuren met pen- en gatverbinding, aan de binnenkant een rand gefreesd en het rijstpapier er met houtlijm op geplakt. De achterkant zijn oude schroten die met tand en groef in elkaar zitten.

De scharnieren had ik inderdaad beter moeten plaatsen, om eerlijk te zijn heb ik redelijk gesukkeld met de deuren, zowel het maken als het plaatsen. Ik wilde per se ze volledig met de hand maken en heb veel fouten gemaakt, de volgende keer gaat dit beter gaan.

Een keuze voor hout was er niet echt. Ik ben druk aan het verbouwen dus op het einde van de maand heb ik een hoop materiaal en een lege bankrekening. Het hout van de zij-, onder- en bovenkant zijn zaagoverschotten van een deurpost, de achterkant komt uit afbraak van de oude badkamer, de deurtjes zaagoverschot van plafondlatten, de scharnieren had ik over van inspectieluiken in de technische ruimte, zelfs de schroeven zijn gerecycleerd uit een oude inbouwkast. De bijenwas komt van een bevriend imker. Enkel de olie en het hardhout is aangekocht. Alles samen heeft dit project mij niet meer dan 30 euro gekost.
Nadat de slaapkamers klaar zijn zal ik meer geld, tijd (en zelfzekerheid) hebben om betere grondstoffen en gereedschappen aan te schaffen.
Jullie meningen en tips zijn meer dan welkom, er is maar zoveel dat je van YouTube kan leren ;-) DSC03341.jpg
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.754
979
Omgeving Eindhoven
Voor een eerste kast, erg goed gemaakt! Ga vooral zo door.
Ook een goede keuze om het hout te hergebruiken, we gooien maar al te snel dit soort soms goede bouwmaterialen zomaar weg.
En goed om het eerste project met goedkoop materiaal te maken; dan zijn foutjes iets minder erg, en kan je over een tijdje (als je meer ervaring hebt) het kastje eventueel nog eens exact namaken, maar dan zonder de foutjes zoals je ze zelf ook al had ontdekt. Want dan is het in ieder geval financieel geen grote drempel om hier afscheid van te nemen.
Maar ik spreek uit eigen ervaring als ik zeg dat dit kastje nog jarenlang bij jouw thuis staat, vooral omdat dit het eerste project is en het daarmee al een mooie waarde heeft!
 

beansr

Actieve deelnemer
20 jan 2016
71
18
Weet niet of het mag, maar het plaatsen van zo een mooi kastjes de eerste ooit vervaardigd en dan het afschuwelijke commentaar van meneer Bert vanderveer.
Wat heeft deze meneer dan we niet gepresteerd?
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
Weet niet of het mag, maar het plaatsen van zo een mooi kastjes de eerste ooit vervaardigd en dan het afschuwelijke commentaar van meneer Bert vanderveer.
Wat heeft deze meneer dan we niet gepresteerd?

@beansr Tja, junior, daar heb je een punt… Hoewel ik zou kunnen stellen dat wie hier om een mening vraagt ook tegen minder positieve kritiek moet kunnen. Maar dat is een discussie die ik niet aanga.

Qua prestaties zit ik denk ik op een iets hoger niveau dan een junior. Nu heb ik niet zoveel plaatjes & ben ik een tijdje uit de running geweest vanwege een gebroken arm, maar deze geven mss een indruk:

Hillebrant-bank.jpg

Displays.jpg

Japanse-kistje-totaal.jpg

Japanse-kistje-wig.jpg

Japanse-kistje-interieur.jpg

Japanse-kistje-inzet.jpg

Snijplank-rode-kruizen.jpg

Syscart.jpg

Tuintafel.jpg

(Met excuses aan de OT voor het 'kapen' van dit draadje.)
 

maricolino

Actieve deelnemer
21 aug 2019
36
13
Brugge
Ik zou geen werkstukken online delen moest ik niet met feedback om kunnen. Ik heb geen opleiding in houtbewerking, noch veel vrienden en familie die hier iets over weten, dus ik ben dankbaar voor iedere mening die mij vooruit helpt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.