Welke lijm gebruik jij?

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.567
1.795
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik gebruik voornamelijk Bison D3 PVA voor 'gewone' houtverlijmingen en als ik echt zeker wil weten dat het nooit en te nimmer los kan komen, D4 Woodmax. Ik heb ondertussen enkele varianten geprobeerd, nu ook een transparante versie die slechts 3 uur ipv 6 uur geklemd hoeft te worden, en het is hele fijne lijm. Verwerkt als een kit, spillout droogt op als rubber en is dus ook makkelijker weg te steken dan PVA. Bovendien is het ook eenvoudiger van je vingers te krijgen (en niet chemisch/toxisch) zoals PU bruislijm. Enige nadeel is prijs, je betaalt makklijk 13-15 euro voor een tube (voor in je kitpistool).

Ik onderschrijf dat de sterkte uit je verbinding moet komen maar soms maak je een imperfecte pen-gat verbinding en soms wil je gewoon kanten verlijmen voor een blad bijvoorbeeld. Zeker als ik iets verlijm dat dikker is dan 5cm (qua bladdikte) gebruik ik uit voorzorg, bijvoorbeeld bij mijn werkbank die ±13cm dikke balken als blad gebruikt.
 

rinus

Actieve deelnemer
13 nov 2011
749
152
Heerde
marinusvannorel.nl
De structan is ook een PU. De structan wood is een polymeer (zo uit het hoofd als ik mij niet vergis). Waarschijnlijk een tikfout. Ideaal voor plaatsen waar je niet kan klemmen. Ik heb de kopse kanten van gevelbekleding (waar 2 planken tegen elkaar komen) gelijmd met deze lijm. Zie foto. Vooraf getest en goed bevonden. (nadien de lijm verwijderen met beitel of etc.). De toleranties van de PU lijmen zijn echt zeer nauw. Allemaal rond de 0,2mm maximaal zo het uit hoofd.

In de Belgische houtskelet wordt er veelal OSB tand en groef verlijmd als uitstijving. dus een structurele verbinding. Maar de toleranties van de tand en groef van norbord OSB is zeker niet binnen de 0,2mm. En in de praktijk wordt er altijd een PU gebruikt bij de weinige projecten die ik heb gezien. Ik stel mij toch vragen... Natuurlijk worden alle krachten overgedragen op schroefjes of nagels. Dus die lijmverbinding moet misschien niet perfect zijn (zwakste schakel ... ). Een bruisende lijm is wel luchtdicht. Mits goed aangebracht is er geen tape meer nodig (eigen praktijkervaring)

Ik heb uren gezocht naar een houtlijm met een open tijd van 30min en een tolerantie van 1mm. Niet gevonden.
En cascamite?


Was altijd te koop bij gereedschappro, maar zie het nu niet staan
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
En cascamite?
Ureum-formaldehyde lijmen zijn niet echt 'gap-filling' - je kunt ze wel bulken door 'stof' (krijt, houtstof, walnootdoppenstof, asbest (mag niet meer...)) aan de harder toe te voegen (of aan het mengsel als je een voorgemengd product zoals cascamite gebuikt), maar dat gaat erg ten koste van de hechting. UF lijmen zijn niet zo kritisch als resorcinollijmen, en worden daarom wel als gap-filling gebruikt, maar dan ben je voornamelijk aan het opvullen, niet aan het lijmen.

Als je echt een lijm nodig hebt die slordige lijmvlakken toch structureel acceptabel kan verbinden (dus een 'echte' gap-filling lijm), dan kom je bij epoxies uit.

NB , cascamite, en andere voorgemengde UF of PF lijmen hebben een beperkte shelf life (zelfs in droge vorm, en luchtdicht bewaard) omdat de harder ook in droge vorm langzaam reageert (vraag niet hoe ik dat weet ;-) )
Resorcinollijmen hebben officieel ook een shelf life, maar de resorcinolhars component is eigenlijk betrekkelijk stabiel. De harder (paraformaldehyde plus eventueel een bulker) is wat kritischer maar kan eenvoudig en relatief goedkoop vervangen worden - de kosten van een resorcinollijm zitten vooral in de harscomponent.
 

rinus

Actieve deelnemer
13 nov 2011
749
152
Heerde
marinusvannorel.nl
Ureum-formaldehyde lijmen zijn niet echt 'gap-filling' - je kunt ze wel bulken door 'stof' (krijt, houtstof, walnootdoppenstof, asbest (mag niet meer...)) aan de harder toe te voegen (of aan het mengsel als je een voorgemengd product zoals cascamite gebuikt), maar dat gaat erg ten koste van de hechting. UF lijmen zijn niet zo kritisch als resorcinollijmen, en worden daarom wel als gap-filling gebruikt, maar dan ben je voornamelijk aan het opvullen, niet aan het lijmen.

Als je echt een lijm nodig hebt die slordige lijmvlakken toch structureel acceptabel kan verbinden (dus een 'echte' gap-filling lijm), dan kom je bij epoxies uit.

NB , cascamite, en andere voorgemengde UF of PF lijmen hebben een beperkte shelf life (zelfs in droge vorm, en luchtdicht bewaard) omdat de harder ook in droge vorm langzaam reageert (vraag niet hoe ik dat weet ;-) )
Resorcinollijmen hebben officieel ook een shelf life, maar de resorcinolhars component is eigenlijk betrekkelijk stabiel. De harder (paraformaldehyde plus eventueel een bulker) is wat kritischer maar kan eenvoudig en relatief goedkoop vervangen worden - de kosten van een resorcinollijm zitten vooral in de harscomponent.
Dank voor je toelichting mbt houdbaarheid.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.