Welke lijm gebruik jij?

Timdoe

Nieuw lid
1 nov 2019
22
1
Halfweg
Vaak zit ik YouTube filmpjes en fb groepen te volgen en dan zie ik ze weer zo een geweldige lijm gebruiken die niet hier in nl te verkrijgen is zoals titebond.

Mijn vraag is welk merk gebruiken jullie?

En je ziet ze ook vaak een soort seconde lijm gebruiken voor hout, is dat ook hier van een ander merk te krijgen?
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
@Timdoe Titebond is hier wel te koop. Baptist in Arnhem heeft het, Masave Hout in Zwolle ook wat soorten. Online nog meer keus.

In NL (en B?) is er van BISON (heet dat nu GRIFFON?) een secondenlijm met bijbehorende spuitbus-versneller; de Duitse ketens Hornbach en Bauhaus hebben ook andere merken.

Naast meerdere soorten Titebond gebruik ik ook BINDAN (Propellerleim) — Duits, via Dieter Schmid. En trouwens ook WoodFix van Den Braven, waarvan ik vermoed dat het OEM is, dus ingekocht en onder eigen naam op de markt gebracht.

Sommige WW-ers zweren bij de restpartijen die in de Action te vinden zijn, terwijl er ook wel eens twijfel is over de kwaliteit daarvan (houdbaarheid etc.) — het vervelende is dat als een verlijming niet onmiddellijk mislukt, het een flinke tijd kan duren voor dat alsnog gebeurt, bij ontoereikende kwaliteit.
 
Laatst bewerkt:

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
action verkoopt ook een bepaald vast assortiment
Houtlijm van pattex is daar 1 van 1,99 per fles exact het zelfde als bij de bouwmarkt maar voor 25% van de prijs.
witte lijm bederft niet zolang het niet bevriest blijft het goed

ecotools heeft ook redelijk wat lijmen voor een mooie prijs
 
Laatst bewerkt:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
https://www.youtube.com/watch?v=7_XXH0217xg
Er is geen enkele reden om exotische lijm te gebruiken. Gewone, witte houtlijm (Pattex, soudal, Bison) voldoen prima. Iedere lijm heeft wel zijn iets andere eigenschappen (open tijd, klemtijd, viscositeit...) wat van belang kan zijn voor een bepaalde toepassing. Maar de eindsterkte is bij een goed verzorgde verbinding voor alle merken gelijk.
Voor specifieke toepassingen zijn er ook voldoende merken en types hier voorradig in de lokale bouwmarkt. Verschillende soorten PU lijm, twee componenten, epoxy, noem maar op.
Het eindresultaat wordt bepaald door de juiste keuze van de lijm, en een goede voorbereiding. Sommige houtsoorten verlijmen moeilijk en vragen een specifieke behandeling.
 
  • Leuk
Waarderingen: klaas0639

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Griffon is het oude Bison professional. Zie: [FONT=Verdana,Arial,Tahoma,Calibri,Geneva,sans-serif]https://www.griffon.nl/nl/nieuws/bison-professional-is-voortaan-griffon
[/FONT]
Qua lijm hoef je voor hout in de meeste gevallen niet een heel erg exotisch merk te kopen. Vrijwel iedere PVAC lijm die nu op de markt is geeft je een verbinding die sterker is als het hout zelf. Zelf heb ik al heel wat tubes Pattex bij de Action vandaan verbruikt, en dat is prima lijm voor normaal gebruik. Buiten wordt het wat anders.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Zoek je superlijmen in grotere verpakkingen kijk dan eens bij modelbouw winkels. Voor mij zijn nagenoeg alle witte houtlijmen gelijk. Ja d2 d3 en d4 hebben natuurlijk belangrijke verschillen bij gebruik buiten en in vochtige ruimtes. Witte houtlijm goed bewaard gaat lang mee. Zeker meerdere jaren. Niet te heet en niet te koud opslaan en donker.
 

Timdoe

Nieuw lid
1 nov 2019
22
1
Halfweg
Allemaal bedankt voor jullie reacties.
Ik ga eens even kijken welke van al jullie suggesties mij het best bevalt.
 

verwa

Nieuw lid
24 aug 2016
20
0
De kempen (Antwerpen)
Ik heb onlangs Pattex 'geen spijkers & schroeven original' gekocht. https://www.pattex.be/nl/producten/geen-spijkers-en-schroeven/no-more-nails-original.html
Ik dacht dat is de oplossing voor al mijn projectjes waarbij gelijmd moet worden. Sloeg me dat tegen, die lijm werkt amper ik heb echt spijt dat ik die heb gekocht.
Ik zal voorlopig wel bij mijn Bison houtlijm blijven, al heeft die ook zijn tekortkomingen zoals bv bij projecten voor buiten. Ik zou wel de Titebond III eens willen proberen, maar er is geen verkoper in de buurt en dan komen er soms serieuze verzendkosten bij.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Grofstoffelijk zijn de verschillen in witte houtlijm tussen de klassen (D2, D3, D4) groter dan tussen merken. PVAC lijmen zijn een 'gearriveerde' technologie waar geen hele grote stappen in gemaakt worden en waar elke producent wel mee om kan gaan. En voor normale toepassingen meer dan goed genoeg. Wil je toch betere lijm/betere hechting voor hout, dan moet je juist naar ouderwetsere lijmsoorten gaan kijken (niet naar modernere lijmen), zoals ureum-formaldehyde, fenol-formaldehyde, of resorcinollijmen. En in sommige toepassingen zelfs nog 'primitievere' lijmsoorten, zoals beenderlijm ;-)
 
  • Leuk
Waarderingen: klaas0639

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.620
686
Antwerpen
Ik heb onlangs Pattex 'geen spijkers & schroeven original' gekocht. Ik dacht dat is de oplossing voor al mijn projectjes waarbij gelijmd moet worden. Sloeg me dat tegen, die lijm werkt amper ik heb echt spijt dat ik die heb gekocht.
Ja, dat is echte bucht. Geld weggegooid

Ik zou wel de Titebond III eens willen proberen, maar er is geen verkoper in de buurt en dan komen er soms serieuze verzendkosten bij.
bij Rick ?
 

MaVa

Actieve deelnemer
3 mrt 2016
164
4
diksmuide
Het gebruik van de lijm hangt wat af van het project:

Binnenwerk: D3 Rectavit PVAC

Snijplanken: Titebond 3

Buitenwerk: Titebond 3 of een D4 Polyurethaan lijm van Rectavit (zowel in bus als in kitspuit)

Daarnaast nog voor specifieke doelen andere lijmen:
- beenderlijm in restauratie/muziekinstrumenten
- contactlijmen (verlijmen stof, leer, isolatie op hout) (rectavit)
- epoxy (moeilijke of structurele verbindingen)(soms met additieven) (polyestershoppen)
- hotglue voor voorlopig vastzetten van zaken (Action)
- Polymeerkit voor zaken vast te zetten waar geen mechanische verbinding mogelijk is (Tec7)


Nu ik dit zo zie heb ik verdraaid veel soorten zaken in mijn kast die gebruikt kunnen worden voor het verlijmen.
 

verwa

Nieuw lid
24 aug 2016
20
0
De kempen (Antwerpen)
Het gebruik van de lijm hangt wat af van het project:

Binnenwerk: D3 Rectavit PVAC

Snijplanken: Titebond 3

Buitenwerk: Titebond 3 of een D4 Polyurethaan lijm van Rectavit (zowel in bus als in kitspuit)

Daarnaast nog voor specifieke doelen andere lijmen:
- beenderlijm in restauratie/muziekinstrumenten
- contactlijmen (verlijmen stof, leer, isolatie op hout) (rectavit)
- epoxy (moeilijke of structurele verbindingen)(soms met additieven) (polyestershoppen)
- hotglue voor voorlopig vastzetten van zaken (Action)
- Polymeerkit voor zaken vast te zetten waar geen mechanische verbinding mogelijk is (Tec7)


Nu ik dit zo zie heb ik verdraaid veel soorten zaken in mijn kast die gebruikt kunnen worden voor het verlijmen.

Thx voor de info. :)
 

Jan ARTC132

Actieve deelnemer
6 dec 2017
131
17
Haarlemmermeer
Ik gebruik momenteel de Woodfix van EcoTools. De open tijd is soms wat kort, maar verder wel een prima lijmverbinding naar mijn idee.
15 jaar geleden op het Hout- en Meubileringscollege werd er gezworden bij Rakoll Express 25 als PVAC lijm.
Hoe dat tegenwoordig is weet ik niet.
 

't Wolt

Actieve deelnemer
2 dec 2018
269
13
Amersfoort
www.twolt.nl
Tja, voor de meeste toepassingen gewoon Bison/Griffon d2 houtlijm, voor snijplankjes of natte toepassingen d4 van datzelfde merk. Ook wel eens Titebond III geprobeerd, maar ik zie de meerwaarde boven de Griffon d4 niet in. In principe is elke pvac-lijm voedselveilig, heb ik me eens laten vertellen, en ik heb nooit informatie gevonden die dat tegenspreekt. Dat Titebond toevallig een keer wat Amerikaanse tests heeft doorlopen is voor mij dus geen reden om dat spul uit Amerika te gaan halen terwijl er uitstekende Nederlandse producten zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: Okke

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
In principe is elke pvac-lijm voedselveilig, heb ik me eens laten vertellen, en ik heb nooit informatie gevonden die dat tegenspreekt.

Klopt. Overigens is het plestik laagje aan de buitenkant van veel kazen (b.v. goudse kaas) ook PVAc. Die laag is iig voedselcontactveilig, en is ook 'eetbaar' (maar meestal niet heel schoon...). Sommige kauwgum is ook gemaakt van een PVAc basis...
 
  • Leuk
Waarderingen: klaas0639

verwa

Nieuw lid
24 aug 2016
20
0
De kempen (Antwerpen)
.... Dat Titebond toevallig een keer wat Amerikaanse tests heeft doorlopen is voor mij dus geen reden om dat spul uit Amerika te gaan halen terwijl er uitstekende Nederlandse producten zijn.

Dus is Bison Extra houtlijm zeker evenwaardig aan Titebond III? Dan hoef ik niet meer dan een uur te rijden naar Willy Vanhoutte voor een wat houtlijm.

Ik had van de zomer een buitenbank gemaakt voor de zoon en schoondochter, maar de houtlijm kleurt wit en lost. Daarom dat ik dacht eens iets anders te proberen van lijmsoort.
 

verwa

Nieuw lid
24 aug 2016
20
0
De kempen (Antwerpen)

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.