berk met slaap ei

ariette

Actieve deelnemer
27 okt 2010
84
4
Geïnspireerd door de prachtige vaas van (ja?) op de Lemster dag, heb ik mijn houtschuur (voormalig- en op instorten staande schapenschuur) intensief doorgespit.
Twee stukken mooi geschimmelde berk lagen mij verwachtingsvol aan te kijken. Steeds als ik ze voorbij liep leken ze me na te roepen.......en dus heb ik ze maar 'verwend'.
Op maat gezaagd (au) en vastgeklemd (au) en in hun achterste geprikt (au!) - lachend ondergingen ze het geweld van de guts, de ronde beitel en het schuurpapier.
Uiteindelijk begonnen ze van plezier te glimmen, mijn sokken-stop-ei en mijn paddestoel (die ook voor dat doel gebruikt kan worden, natuurlijk).
Het stop-ei heeft een handvat van eikenhout. Omdat ik wilde weten of ik een mooie en goed verbinding kon maken van twee verschillende houtsoorten (deuvel erin gemaakt). Het lastigste van houtdraaien is voor mij het verzinnen van de stappen waarin gewerkt moet worden - omdat je de ronde kant van de steel en de hoed niet meer echt regulier kan vastklemmen. Ik heb malletjes gedraaid en een vochtige dun sponsje gebruikt om het ertussen te klemmen.. De verbinding was best wel goed pas, maar het mooi afschuren maakt toch dat het er beter uitzag.

De paddestoel heb ik gisteren als cadeau aan mijn zusje gegeven, die dit weekeind verhuisd is- ter decoratie. Omdat zij never ever haar sokken zelf zou stoppen, maar wel net als ik een verwoed mycoloog is.

Attached files
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Erg leuk hoor Ariette.
Ja, je bent goed bezig hoor.
Leuk idee dat stop ei, mijn moeder had er vroeger ook eentje, die zij dikwijls, je eigen sokken stoppen kun je zelf wel. Wie doet dat de dag vandaag nog??
Groeten, Ad
 

ariette

Actieve deelnemer
27 okt 2010
84
4
henkverhaar zei:
Nice. Is dat berken niet een beetje te zacht voor sokken stoppen, of zorg je heel zorgvuldig dat de naald er nooit mee in aanraking komt?

Dankje -
nee: het hout is nog best heel vast. Genoeg hard om normaal te kunnen schuren. Ik schuur to 600 als laatste en heb er wel wat lak opgedaan, omdat anders de zuren van de hand die het gaat vasthouden voor langere tijd misschien invreten op het oppervlakte en het weer dof maken. Een zachte glans is wel zo mooi.

Op de andere vragen...tja, degenen die nog sokken stoppen zijn dezelfde die tegenwoordig nog of wéér sokken breien. Groeiende groep vrouwen heeft daar weer zin in: op de handwerkbeurs in Zwolle was afgelopen weekeind zo vreselijk druk tussen de kraampjes met sokkenwol, truienwol, spinnewielen, lontwol en (quilters, bweeehhh) breicafe dat je je k...er niet kont draaien. Dat zit wel goed: een nieuwe generatie komt er aan - wildbreien, google daar maar eens op. Er zijn zelfs sneakers en hogehakkenlaarsjes te koop van doorzichtig materiaal, speciáál om je eigengemaakte sokken te showen :!:

edit: er waren óók twee breiende mannen in het breicafe! Die maken met nadruk zéér ingewikkelde kleurpatronen - bv een breipen met 18 verschillende kleuren die afwisselend gebreid worden. Gááf.
 

mootje

Post veel
31 dec 2010
820
0
zuid-holland
dat ziet er mooi uit, wat de natuur niet kan doen, en er dan zelf iets moois van maken. ik vind dat de paddestoel erg mooi gelukt is.

enne sokken breien, ik hoop dat het ook deze kant op komt, ben nog op zoek naar breiers... ;)
 

ariette

Actieve deelnemer
27 okt 2010
84
4
mootje zei:
dat ziet er mooi uit, wat de natuur niet kan doen, en er dan zelf iets moois van maken. ik vind dat de paddestoel erg mooi gelukt is.

enne sokken breien, ik hoop dat het ook deze kant op komt, ben nog op zoek naar breiers... ;)

pas maar op, ze lopen allemaal al los - ook in zuidholland

google: breicafe - stitch 'n bitch nederland - dutch knitters
enne: al dat moois in min of meer in de randstad begonnen, zo'n 10 jaar geleden
en al die mutsjes die ook wat kunnen met een pc en een redelijke kennis hebben van het engels gaan ook allemaal internationaal
ook bij jou in de buurt zijn breicafés en mensen die voor je willen breien hoor.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik heb in 1978 (of 1979, daar mag ik van af wezen), toen ik nog studeerde, zelf 1 trui gebreid. Met raglan-mouwen. Mooi dat ik dat kan, maar verder vond ik het niet zo spannend... De trui is inmiddels versleten, ook al was het grove, sterke geitenwollensokkenwol...
 

ariette

Actieve deelnemer
27 okt 2010
84
4
henkverhaar zei:
Ik heb in 1978 (of 1979, daar mag ik van af wezen), toen ik nog studeerde, zelf 1 trui gebreid. Met raglan-mouwen. Mooi dat ik dat kan, maar verder vond ik het niet zo spannend... De trui is inmiddels versleten, ook al was het grove, sterke geitenwollensokkenwol...

Alles slijt en da's een feit :!:
Ik heb een jaar of vijf geleden een echtpaar uit Utrecht les gegeven.
Zij wilde een wolwinkeltje beginnen en vond het nodig om op de hoogte te geraken van het spinproces - hij wilde alleen maar leuke dingen doen - samen met de vrouw op spinles ;-))
Hij kocht een vacht van me, na de cursus - wel 6 kilo zwaar! En spon tot hij dacht genoeg te hebben voor een vest - dat kon zijn vrouw mooi breien zei hij. Maar helaas voor hem: ze zei: "Als je kunt leren spinnen dan kan je ook leren breien, Jan"
In Utrecht was toen net een stitchandbitch club opgericht en in het bijbehorende breicafe vond Jan een zeeman in ruste, die voor hem wel wilde breien. Alzo kwam Jan aan zijn dikke, donkere schapenwollen vest van (schrik niet) 1,5 kilo.

Mannen zijn in de minderheid, maar ze zijn er wel.
En dat jij hebt leren breien vind ik helemaal geweldig!
Het moderne breien is erg anders dan het vroeger was - ik geniet er van ;-))

Nu moet ik aan het werk - de dames van de avondles rijden de dam op.
vr. groet
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.