Lichtbron voor houten wandlamp met plexiglas

Cookiemonster

Nieuw lid
14 sep 2017
8
0
Ik ga voor mijn petekind een wandlamp maken die lijkt op een houten hangertje dat met de geboorte gegeven werd (zie bijlage). De lamp zal van hout gemaakt worden waarin enkele vlakken met plexiglas gevuld zullen worden.
Achter het hout moet een lamp/lichtbron komen. De houten lamp zal niet zo groot zijn, ik zoek daarom een zo klein mogelijke lamp/lichtbron opdat alles zo mooi mogelijk verlicht wordt en de lamp zo dun mogelijk is.

Momenteel heb ik een socket voor E10 gekocht met een zo klein mogelijke lamp. Het socket is echter reeds 2cm diameter en +- 5cm hoog zonder lamp. De socket en lamp mogen niet zichtbaar zijn, het socket moet dus ook achter de houten voorzijde komen. Doordat de socket toch relatief groot is, gaat er in het onderste deel geen (of zeer weinig) licht zijn gezien de socket hier zit, en de lamp bijgevolg in het bovenste gedeelte zit.

Het plexiglas is wel reeds opaal, zodat het licht er achter vrij egaal verdeeld wordt (hopelijk).

Welke lamp / socket kan ik best gebruiken? De socket en bijhorende lamp die ik nu gebruik lijkt me niet de goede oplossing. Met een ledstrip zou ik wel de lichtbron mooi kunnen verdelen maar hier dient weer een transformator en dergelijke voor gebruikt te worden.

Heeft iemand hier ervaring mee?

20191123_150426.jpgNieuwe afbeelding.jpg
 

Bijlagen

  • 1.pdf
    17,3 KB · Weergaven: 8
Hoi Cookie,

Als ik hem zo zie zou ik toch voor een led strip gaan.
Dan kan de lamp mooi vlak tegen de wand komen. Volgens mij zijn er in de handel wel led strips waar de transformator in het snoer op dichtbij de stekker zit .

Mooi ontwerp en idee voor een wand lamp .

Gr Edwin
 

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
Ik heb in het verleden een led-verlichting aangebracht op een wanddecoratie. Alsof de wanddecoratie, de houten panelen, licht afgaf aan de muur.
Je heb inderdaad een transformator nodig, verbindingen (stekkers), led-strip en mogelijk ook een omvormer. Ik had led-strip waar je RGB kleuren in kun stellen, daarvoor heb je een omvormer nodig. Volgens mij is voor een enkele kleur niet van toepassing. Dit zou je even moeten checken. De installatie stelt eigenlijk niet zoveel voor.

De ledstrip koop je op rol en is inkortbaar op aangegeven plekken. Let op de kleur van de witte ledlampen, deze kunnen "warm" of "koud" uitgedrukt in K zijn net als bij gewone lampen en uiteraard felheid. Je kunt eventueel een dimmer aansluiten, neem dan wel een goede kwaliteit. Anders flikkert de ledlamp, daar wordt je niet vrolijk van.
De ledlampen dien je wel iets van je project af staan, anders zie je kleine lampjes door het project heen schijnen. Dit is proefondervindelijk uitproberen, bij welke afstand je de ledlampen niet meer ziet.

Er zijn websites die als set leveren, dus transformator, ledstrip en koppelstukken. Als je googled op ledstrip zie al veel.
 

Cookiemonster

Nieuw lid
14 sep 2017
8
0
Bedankt voor de feedback.
Hier even het eindresultaat (ondertussen een dikke maand geleden afgewerkt). Het sloeg wat tegen maar het resultaat mag er wel zijn.
Ik heb uiteindelijk een socket E14 gebruikt. Ik heb een plaatje achteraan de lamp geplaatst dat ik met bouten op een afstand hou van het voorste gedeelte.
Voordeel is dat er op deze manier rondom rond een lichtspleet ontstaat, dit geeft een mooi effect én op deze manier kon ik de lamp zelf iets verder van het plexiglas houden zodat het plexiglas egaler verlicht wordt. De lamp lijkt zeer goed op het houten plaatje dat we bij het geboorte kaartje kregen :)

20191222_212010.jpg20191222_212235.jpg20191222_212115.jpg20191222_212308.jpg20191222_212510.jpg20191222_212636.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.