Zelf keuken renoveren

Brrod

Actieve deelnemer
12 feb 2019
46
1
Beste klussers,

Ik wil mijn bestaande keuken zelf gaan renoveren. Dit om de kosten te drukken en omdat de keuken van goede kwaliteit is.

Ik zit eraan te denken om de keuken te verven. En de deuren te vervangen.

Is verven een goede optie? En kun je de abs-randen mee schilderen? Zit er zelfs aan te denken om deze eraf te zagen en nieuwe erop te lijmen? Of is dit onzin?

Of zijn er nog andere manieren om zelf je keuken van een kleur te voorzien? Alleen de zijkant van de keuken is zichtbaar en onderkant kastjes vanwege de L-vorm. Er is dus niet heel veel schilderwerk omdat ik de deuren wil vervangen.

Deuren en fronten wil ik gaan vervangen en zelf gaan maken van watervast mdf? (Goede keuze) en deze gaan lakken. Scharnieren ed kan ik dan hergebruiken.

Tips zijn zeer welkom! Alvast dank!
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
ha BRRod,

Ik heb geen ervaring met het overschilderen, maar ik denk dat met de juiste primer en goed ontvetten het prima mogelijk is de kastjes op te frissen in een ander kleurtje. Wat betreft de nieuwe deurtjes: ja, dat wil prima in MDF. Ik heb op die manier op basis van Ikea kasjes al een keuken gemaakt en ook anderszins wel kastdeuren gemaakt. Ik zou wel gaan voor een goede persing MDF en dat kan van watervast MDF (heb ik in de badkamer gedaan), maar gewoon MDF houdt het bij ons al vijftien jaar prima in een keuken met een Beagle en twee kinderen. Veel plezier met dit project.

Groeten,
Hans
 

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
781
74
Leeuwarden
Deurtjes uitschroeven, en laten spuiten, met hetzelfde kleurcode de rest wat niet gespoten kan worden schilderen.


Ik heb het zo voor veel klanten gedaan ( het spuitwerk)

Succes nog kerel.

Gr Danny
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
De deurtjes zijn over het algemeen het duurste van de kastjes.
van MDF kan je prima deuren maken.

https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=9&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjXsZak3pvmAhXQL1AKHWaxCikQFjAIegQIChAC&url=http%3A%2F%2Fsikkens.cms.d10.net%2Fassets%2Fuploads%2Fdocuments%2Fwww.sikkens.nl%2Finformatiebladen%2F2016_all%2F1007-Het-schilderen-van-kunststoffen.pdf&usg=AOvVaw33kggtNdkzwEjrr5LuIuV7
voor de juiste primer (er wordt een pdf gedownload )
voor netjes afzagen moet je de kastjes uitbouwen dan kan je m.i beter een nieuwe corpus plaatsen die kosten iets van 65 euro per stuk.

als je de nieuwe deuren rondom in de lak zet is gewoon mdf prima geschikt.
 
Laatst bewerkt:

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.620
686
Antwerpen
Deurtjes uitschroeven, en laten spuiten, met hetzelfde kleurcode de rest wat niet gespoten kan worden schilderen.

Gr Danny
wij hadden ook zelf de MDF deurtjes herschilderd lang geleden en deze zomer een opfrisbeurt laten geven door een professionele lakker (2-componenten). Voor 50€/m2 is dit niet verkeerd en kwa uitzicht een verbetering.
 

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
781
74
Leeuwarden
wij hadden ook zelf de MDF deurtjes herschilderd lang geleden en deze zomer een opfrisbeurt laten geven door een professionele lakker (2-componenten). Voor 50€/m2 is dit niet verkeerd en kwa uitzicht een verbetering.

Precies, ligt eraan wat je wilt natuurlijk, maar als je zelf het voorwerk bijvoorbeeld doet, kan het enorm in de kosten schelen, en als je dan even overlegd dat het goed nagekeken wordt voor het spuiten komt het helemaal goed.

Gr Danny
 

Brrod

Actieve deelnemer
12 feb 2019
46
1
De deuren wil ik juist vervangen en zelf maken. Niet vanwege de kleur maar vanwege het freeswerk van de deur. Deze is ook van massief eiken. Wil een strakke look dus kies ervoor te vervangen.
Zit wel alleen met de zijkanten van de keuken en de abs-randafwerking. Deze zijn afgestemd op de kleur van de deuren (eiken)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.