Pootjes onder kastje bevestigen

TommiTippi

Nieuw lid
26 jul 2017
7
0
Hallo,

Al heel wat gelezen hier, maar nog niks gepost. Bij deze dus mijn eerste:
Ik ben bezig aan een nachtkastje uit kersenhout. Alles is klaar om in elkaar te steken, maar ik twijfel wat aan de beste manier om de pootjes te bevestigen.
Aanvankelijk zat ik te denken aan van die '8-vormige bevestigingsdingen' (https://www.amazon.com/30-Pack-Heavy-Figure-Connector-Fastener/dp/B06XZ7JLZ1), maar die kan ik bij ons nergens vinden (of ik weet de juiste naam niet in het Nederlands misschien). Andere optie is om voor te boren en dan met schroeven te bevestigen (maar ik ben bang dat het kastje zelf niet dik genoeg is om die genoeg te kunnen boren, nl. 18mm). Of toch gewoon lijmen aan het kastje?

kastje.jpgPootjes.jpg

Alvast bedankt voor de tips!
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
Gewoon lijmen, de zigzag stoel van Rietveld hebben we ook alleen gelijmd en daar zitten we op!

Om te reageren op het werken van het hout, daar heb je natuurlijk gelijk maar ik zou er inderdaad geen halszaak van maken, je kunt het ook schroeven hoor 15 mm in je kastje mits voorgeboord is prima

Je hebt ook houtlijmen die flexibel blijven en dus wat werking verdragen.
 
Laatst bewerkt:

TommiTippi

Nieuw lid
26 jul 2017
7
0
Ik had wat schrik dat lijmen op termijn misschien zou kunnen gaan wringen met de werking van het hout, maar op deze grootte waarschijnlijk sowieso verwaarloosbaar...
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Lijmen is sterk genoeg. Maar zo te zien is het kastje al afgewerkt met olie of lak? Dat kan wel nadelen hebben voor de hechting van de lijm!
Dan eerst de te lijmen delen schoonmaken en eventueel met 2 schroeven per kant vastzetten van binnenuit het kastje. Met een houtpropje afwerken als je de schroeven storend vind, maar in de meeste nachtkastjes ligt er genoeg zooi in ;)

Leuk nachtkastje trouwens met die poten. Komt er ook nog een deurtje voor?
 

TommiTippi

Nieuw lid
26 jul 2017
7
0
Ja, inderdaad al een laag olie op, ik was te enthousiast om het resultaat te zien en besefte toen pas dat de poten er nog op moesten. Ik denk dat ik ga voor combinatie van lijmen en schroef met slobgat.
In het onderste deel komt een lade, bovenste deel blijft open.
Ik post zeker nog een foto als het helemaal af is.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Als er al olie opzit heeft lijmen weinig zin denk ik. 2 schroeven per poot van bovenaf zonder slobgat is meer dan voldoende. En aangezien er onder toch een lade komt, zie je die schroeven ook niet meer.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Eerst punt hier, hout word dunner maar niet korter, zo geen probleem voor de poten,
je kunt zoiets gebruiken, denk dat je dit bij jullie ook wel kunt vinden, twee van deze in de poten (4 in totaal) en dan een bout door de bodem om het vast te schroeven.

Quick connect.jpg
 

TommiTippi

Nieuw lid
26 jul 2017
7
0
Oké, heel interessant allemaal. Kan ik zeker mee aan de slag. Die inschroefmoeren zijn ook wel interessant alleszins.
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Plaatje plaatmateriaal (geen mdf, spaanplaat, zachtboard) rondom 2 cm kleiner dan het kast. Deze op de poten schroeven. Plaatje met poten op het kastje schroeven daarna. Misschien het randje van het plaatje nog zwart maken.
 

TommiTippi

Nieuw lid
26 jul 2017
7
0
Zo. Inschroefmoeren besteld online en gemonteerd met een bout die in een wat ruim geboord gat zit om eventuele werking nog op te vangen. Best tevreden van het resultaat.
Kastje01.jpgKastje02.jpgKastje03.jpgKastje04.jpgKastje05.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.