Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 12

Pootjes onder kastje bevestigen

Hallo,

Al heel wat gelezen hier, maar nog niks gepost. Bij deze dus mijn eerste:
    Ik ben bezig aan een nachtkastje uit kersenhout. Alles is klaar om in elkaar te steken, maar ik twijfel wat aan de beste manier om de pootjes te bevestigen.
    Aanvankelijk zat ik te denken aan van die '8-vormige bevestigingsdingen' (https://www.amazon.com/30-Pack-Heavy.../dp/B06XZ7JLZ1), maar die kan ik bij ons nergens vinden (of ik weet de juiste naam niet in het Nederlands misschien). Andere optie is om voor te boren en dan met schroeven te bevestigen (maar ik ben bang dat het kastje zelf niet dik genoeg is om die genoeg te kunnen boren, nl. 18mm). Of toch gewoon lijmen aan het kastje?

Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      kastje.jpg
Bekeken:   242
Grootte:   57,0 KB
ID:        92226Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      Pootjes.jpg
Bekeken:   242
Grootte:   46,3 KB
ID:        92225

Alvast bedankt voor de tips!

Ik zou zelf denk ik een slobgat (of gewoon een beetje een ruim gat) in de pootjes maken en daardoor vastschroeven met een schroef en een ringetje. Twee of drie per pootje.

Gewoon lijmen, de zigzag stoel van Rietveld hebben we ook alleen gelijmd en daar zitten we op!

Om te reageren op het werken van het hout, daar heb je natuurlijk gelijk maar ik zou er inderdaad geen halszaak van maken, je kunt het ook schroeven hoor 15 mm in je kastje mits voorgeboord is prima

Je hebt ook houtlijmen die flexibel blijven en dus wat werking verdragen.
    Laatst gewijzigd door vandikte; 03-12-19 om 10:59. Reden: Aanvulling en antwoord

Ik had wat schrik dat lijmen op termijn misschien zou kunnen gaan wringen met de werking van het hout, maar op deze grootte waarschijnlijk sowieso verwaarloosbaar...

Lijmen is sterk genoeg. Maar zo te zien is het kastje al afgewerkt met olie of lak? Dat kan wel nadelen hebben voor de hechting van de lijm!
    Dan eerst de te lijmen delen schoonmaken en eventueel met 2 schroeven per kant vastzetten van binnenuit het kastje. Met een houtpropje afwerken als je de schroeven storend vind, maar in de meeste nachtkastjes ligt er genoeg zooi in

Leuk nachtkastje trouwens met die poten. Komt er ook nog een deurtje voor?

Ja, inderdaad al een laag olie op, ik was te enthousiast om het resultaat te zien en besefte toen pas dat de poten er nog op moesten. Ik denk dat ik ga voor combinatie van lijmen en schroef met slobgat.
    In het onderste deel komt een lade, bovenste deel blijft open.
    Ik post zeker nog een foto als het helemaal af is.

Als er al olie opzit heeft lijmen weinig zin denk ik. 2 schroeven per poot van bovenaf zonder slobgat is meer dan voldoende. En aangezien er onder toch een lade komt, zie je die schroeven ook niet meer.

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2014
    Eerst punt hier, hout word dunner maar niet korter, zo geen probleem voor de poten,
    je kunt zoiets gebruiken, denk dat je dit bij jullie ook wel kunt vinden, twee van deze in de poten (4 in totaal) en dan een bout door de bodem om het vast te schroeven.

Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      Quick connect.jpg
Bekeken:   147
Grootte:   19,0 KB
ID:        92255
    Have fun and take care.

Oké, heel interessant allemaal. Kan ik zeker mee aan de slag. Die inschroefmoeren zijn ook wel interessant alleszins.

Forum Rechten