welke wielen onder mijn zware werkbank?

Hkuit

Actieve deelnemer
6 dec 2017
188
24
Sint-Michielsgestel
Ik heb 3 jaar geleden via Marktplaats een grote, oude en zware werkbank gekocht voor in de garage bij ons nieuwe huis, met het idee dat ik daar va ker zou gaan klussen. Het jaar daarna heb ik 2 cursussen Fijnhoutbewerking gevolgd bij Mathijs Heijkers en daar een hoop van geleerd, onder andere dat er voor houtbewerking betere werkbanken bestaan dan die ik had gekocht :eek:.
Maar je moet roeien met de riemen die je hebt en zo, dus vorig jaar ben ik begonnen met het renoveren van mijn werkbank, zie https://www.woodworking.nl/showthread.php?25590-Oude-werkbank-renoveren-(welke-houtsoort-is-dit-)

Nu wil ik de werkbank op wielen gaan zetten, zodat ik hem kan verplaatsen. Het gaat dan om een klein stukje, 1 tot 3 meter. Ik heb op dit forum al wel wat wielen (casters/castors) voorbij zien komen, maar ik heb toch wat vragen:
  • Stabiliteit: als ik wielen koop die ik 'op slot' kan zetten, waarbij zowel het rollen als het ronddraaien wordt geblokkeerd, https://www.houten-werkbank.nl/contents/media/wielen.jpg, heb ik dan een stabiele werkbank, waarop ik bijv. prettig kan schaven?
  • Omgaan met een 'dode hoek'; mijn werkbank komt in een hoek van de garage te staan. 3 van de 4 poten zijn dan bereikbaar en daarvan kan ik dus eenvoudig de rem op het wiel los- en vastzetten, maar nummer 4 zit altijd in die hoek, en daar kan ik dus nauwelijks bij (alleen als ik op m'n knieën ga zitten en ver onder de opbergplank onderop de werkbank ga rondtasten). Hoe ga ik daarmee om?
    Zit er dan niets anders op dan zo'n hefconstructie waarbij ik een plank met 2 wielen vanaf de voorkant omhoog en omlaag kan kantelen? Of zijn er andere oplossingen?
 
Laatst bewerkt:

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ik zou voor een hefconstructie kiezen. Het is (veel) effectiever bij het hakken dat de tikken niet worden gedempt door het rubber van de wielen. En bij het schaven zal de bank stabieler staan, hoewel dat nog wel mee zal vallen doordat de bank in een hoek staat.

(ik ga mijn bank ook op weilen zetten en ga de wielen middels een constructie alleen uitklappen als de bank verplaatst moet worden).

mvg
Klaas
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Het best werkt iets als deze wielen: [FONT=Verdana,Arial,Tahoma,Calibri,Geneva,sans-serif]https://www.axminster.co.uk/axminster-workbench-castors-507151
Als het blad voldoende overhang heeft zitten deze ook niet in de weg, en kun je trouwens ook nog met je voet bij de bediening van de achterste wielen komen.
[/FONT]
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.753
979
Omgeving Eindhoven
Ik heb deze wielen onder mijn Harvey zaagtafel (250 kg gietijzer) zitten. Rolt makkelijk en staat ook redelijk stabiel. Ook met maar 3 wielen op de rem.
Maar of "redelijk stabiel" genoeg is om op te kunnen schaven, dat weet ik niet.
Dan is denk ik een hefconstructie of het type wielen dat Leon noemt beter denk ik.
 

Hkuit

Actieve deelnemer
6 dec 2017
188
24
Sint-Michielsgestel
Het best werkt iets als deze wielen: https://www.axminster.co.uk/axminster-workbench-castors-507151
Als het blad voldoende overhang heeft zitten deze ook niet in de weg, en kun je trouwens ook nog met je voet bij de bediening van de achterste wielen komen.
Bedankt Leon, dat lijkt inderdaad een goede oplossing. Alleen schrijf je dat ik ook bij die achterste kan komen, maar dat wordt wel een uitdaging als de werkbank in de hoek staat...

Aha, ik zie nu bij de reviews dat sommigen twee ‘levers’ met elkaar verbinden, zodat je met een beweging twee wielen optilt. Dát zou bij mij werken!
 
Laatst bewerkt:

hdv

Post veel
24 nov 2019
831
437
Noord-Veluwe
Ik heb mijn Sjöbergs op wegklapbare zwenkwielen gezet. Vervolgens twee stukken beuken op elkaar geplakt en die erop gemonteerd. Nu hoef ik alleen maar met mijn voeten de plank omlaag te duwen om de werkbank op de wielen te zetten. De plank even optillen, en de werkbank staat weer als een huis. Zie foto. Als je meer informatie wilt hebben, geef dan maar een seintje.

P.S. First post, but long-time lurker.

[Edit] Hmm... wel zo handig om de foto erbij te doen...

Vreemd. Ik zie de foto hier wel als ik op de link klik. Enfin. Nieuwe poging.wielen_werkbank.jpg
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: boobinga

Hkuit

Actieve deelnemer
6 dec 2017
188
24
Sint-Michielsgestel
Een tussentijdse update:
ik was erg positief over die castors van Axminster
https://www.axminster.co.uk/axminster-workbench-castors-507151, maar vond ze wel aan de prijs.
Na wat zoeken op Aliexpress heb ik daar deze gevonden en besteld: https://www.aliexpress.com/snapshot...erId=3001813957636679&productId=4000347554967; dezelfde werking, zagen er goed uit, niet spotgoedkoop maar wel een stuk betaalbaarder; dat zou best een aardig alternatief kunnen zijn.
Krijg ik na een paar dagen een bericht van de verkoper:
"Dear, we are sorry to tell that your parcel cannot be sent for some special reasons, so in order not to let you wait too long, could you please cancel the order? Could you please choose a personal reason or “other reason”? Ali express will refund you automatically in 3-15 days. Sorry about the inconvenience that may cause. Have a nice day.".
Some special reasons?? Mooi is dat.

Nu heb ik vandaag deze besteld via Amazon.co.uk:
https://www.amazon.co.uk/gp/product/B07GB39Y18/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o00_s00?ie=UTF8&psc=1. Ze lijken erg op de wielen die hdv hierboven op de foto heeft staan; ik wil ook proberen om er bij mij zo'n dwarsverbinding op te maken, zodat ik met één beweging twee wielen naar beneden kan drukken.

Wordt vervolgd!
 
Laatst bewerkt:

BoyS

Actieve deelnemer
15 jan 2018
153
80
Limburg
Mocht dit nou ook niets worden dan zou je toch misschien de investering voor de wielen van axminster kunnen overwegen (die Leonvb aangaf). Ik heb ze ook onder mijn werkbank zitten en de hefboom op die dingen werkt zo goed dat je het met de hand kunt doen. Bij mij staat de werkbank ook in de hoek omdat ik maar een kleine garage heb. Iedere keer als ik ga hobbyen dan verschuif ik de werkbank naar het midden. Ben echt mega blij met die aankoop.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
831
437
Noord-Veluwe
Mijn wielen kwamen hier vandaan:

https://www.amazon.com/gp/product/B077RP9TPQ/ref=ppx_od_dt_b_asin_title_s02?ie=UTF8&psc=1

Zit zo te zien inderdaad maar weinig verschil tussen. Mogelijk komen ze gewoon uit dezelfde Chinese fabriek. Ik ben er tot nu toe erg tevreden mee. Hopelijk gaat dat ook voor jou gelden.

De constructie is kinderlijk eenvoudig. Je maakt 2 stevige trapplanken. Ik heb ze van beuken gemaakt, want mijn Sjöberg is ook van dat hout gemaakt. Met een forstnerboor twee uitsparingen per plank maken, zodat de kop van de zeskant bout, een ring, en een dop erin passen (let op de hoogte en de dikte). Het centreerpuntje gebruiken om een gat door de plank te boren. Monteer de wielen op de werkbank. (Ik moest een boutje achter ieder schroefgaatje doen, want de poot van mijn werkbank verspringt met precies die dikte.) Leg de plank op de beugel en markeer met een center punch o.i.d. waar het boorgat op de metalen beugel moet komen. Gat in de beugel/lip/plaat/whatever boren. Daarna is het een kwestie van de planken met de bouten vastzetten op de beugels en klaar ben je.

Voor mij werkt dit als een zonnetje. Makkelijk te verplaatsen en toch een heel stabiele werkbank.

Mocht je meer foto's willen hebben, geef dan maar een seintje.
 
  • Geweldig
Waarderingen: ZotVanHout

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
545
154
Zutphen
Minder moeilijk en minder duur: een stuk oude vloerbedekking onder de poten. Het is voldoende stabiel en met wat sjorren aan iedere kant toch te verplaatsen.
 

Hkuit

Actieve deelnemer
6 dec 2017
188
24
Sint-Michielsgestel
Bedankt BoyS voor je aanbeveling! Ik hoop dat de wielen die ik heb besteld even fijn werken als die van jou en anders weet ik welke ik moet kopen.
 

Hkuit

Actieve deelnemer
6 dec 2017
188
24
Sint-Michielsgestel
20200103_125235901_iOS.jpg
En de castors zitten eronder.
De werkbank was eigenlijk veel te laag voor mij (ik ben 1,92 en heb niet zo'n goede rug dus van iets krom voorover staan krijg ik vroeg of laat spijt). Daarom heb ik eerst de vier hoeken opgehoogd met een blok douglas hout, gezaagd uit restanten van de palen waarmee onze overkapping is gebouwd. Toen die goed vastzaten heb ik de castors vastgemaakt en ik ben tevreden; de loodzware werkbank kan nu soepel rondrijden en staat weer stevig op de grond als ik de castors los maak.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
bedankt voor de tip, hdv
vandaag heb ik ze ook op amazon.de gevonden
75 € incl
geen invoerrechten & geen verzendingskosten !

toch nog een vraag: kent iemand de variante met 'vaste' wielen ? deze zitten op rollagers en zijn minder handig als je gewoon rechtdoor wilt verplaatsen

 

hdv

Post veel
24 nov 2019
831
437
Noord-Veluwe
Ik heb in het begin overwogen om aan een kant rolbokwielen te gebruiken en aan de andere kant vrij draaibare wielen. Maar uiteindelijk heb ik er toch voor gekozen om 4 vrij draaibare wielen te gebruiken. De reden daarvoor was vooral ingegeven door de praktijk. Mijn werkbank staat namelijk tussen een wasbak en mij Hammer C3-31. Er is dus weinig ruimte om de werkbank in de lengterichting te verrijden. Daarom vond ik het fijner om het zo te maken dat ik te allen tijden zelf kon kiezen vanuit welke hoek ik de werkbank kon verplaatsen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.