Opslag plaats voor het openhaard hout

mcluma

Actieve deelnemer
25 feb 2011
382
2
Woking, UK
Zoals belooft laat ik wat van mijn werk zien
Afgelopen december heb ik een opslag plaats voor mijn ophaardhout gemaakt, recent heb ik bij mijzelf en bij mijn schoonouders wat bomen omgezaagd en een we zitten dus nu dik in het hout, wat je hier in de carport ziet liggen is maar een zeer klein gedeelte van wat we hebben. Ik heb ook zo’n hydrolische logspliter gekocht, en dan gaat het maken van gepaste blokken heel snel, zeker als je het met ze drieen doet, (een legt ze erop, een bediend de machine, en de andere neemt ze ervan af)

Hier dus een overzicht van het hout dat verwerkt moet worden

DSC_2304 by mcluma

Het was dus hoog tijd om een opslag plaats te maken, maar omdat ik zo veel hout heb wilde ik het toch wel een grootte hebben waar ik drie lagen in kan leggen en het gewicht goed aan kan
Dus het frame / skelet moest erg sterk zijn

DSC_2290 by mcluma

En natuurlijk ook een dak

DSC_2300 by mcluma


DSC_2305 by mcluma

Nu wordt dat ding toch erg zwaar en hebben dus drie mensen nodig om het te verplaatsen,
Hier hebben wij de beton voeting gestort


DSC_2311 by mcluma

En hier staat de opslag plaats op zijn plek (en gevult) met de zijkanten afgewerkt (en je kunt de sneeuw op het dak zien liggen)


DSC_2320 by mcluma
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Ik meen op de eerste foto coniferenhout te zien. Dit hout is niet erg goed voor een houtkachel, er komt erg veel vuiligheid vanaf wat in de kachelpijp blijft plakken.

Verder een erg mooi houthok, hoeveel cuub gaat er in?
 

mcluma

Actieve deelnemer
25 feb 2011
382
2
Woking, UK
jelmer zei:
Ik meen op de eerste foto coniferenhout te zien. Dit hout is niet erg goed voor een houtkachel, er komt erg veel vuiligheid vanaf wat in de kachelpijp blijft plakken.

Verder een erg mooi houthok, hoeveel cuub gaat er in?


dat klopt er zit inderdaad coniferen hout bij, we hebben flink wat coniferen weg gehaald en toen weer nieuwe terug gezet maar wel een stuk kleiner :p

wij vegen de schoorsteen van de openhaarden elkjaar, ben heel erg voorzichtig daarmee

Wij hebben in ons huis 3 werkende openhaarden en dan nog eens 6 die dicht gemesteld zijn. (en dat blijft ook zo ;) )

Het goede van het hok is dat het hout goed kan uitdrogen
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Ik heb zelf iets vergelijkbaars gemaakt, alleen heb ik de bodem ook nog gemaakt van balkjes, waardoor er van onderaf ook lucht bij kan komen (en er geen vocht op de bodem blijft staan).
Bij mij regent het, als de wind verkeerd staat, wel behoorlijk in, maar evengoed droogt het hout als een tierelier.
 

mcluma

Actieve deelnemer
25 feb 2011
382
2
Woking, UK
ik heb ook een bodem van 2cm dikke planken erin met een tussenafstand van 1cm om een goede lucht circulatie te houden, anders gaat het hout schimmelen
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
dat klopt er zit inderdaad coniferen hout bij, we hebben flink wat coniferen weg gehaald en toen weer nieuwe terug gezet maar wel een stuk kleiner

wij vegen de schoorsteen van de openhaarden elkjaar, ben heel erg voorzichtig daarmee

Meng dan af en toe eens een blokje door "normaal" hout en stop niet de hele kachel vol met de coniferen, dan zal het wel mee vallen.
 

mcluma

Actieve deelnemer
25 feb 2011
382
2
Woking, UK
wij doen dat nog weer anders

zoals je weet brand hout zeer snel (bij een sterke trek van de schoorsteen) en geeft dan geen warmte (alle warmte gaat dan de schoorsteen in), wat we doen is eerst een bed van kolen (jawel kool) je hebt twee soorten kool degene die flammen geeft endegen die heeeeeeeeeeel veel warmte geeft (tja dat wist ik ook niet hoor - maar hier in de UK kan je nog kolen kopen - je leert nog elke dag wat - nooit geweten dat ik ooit nog eens kolen zou kopen) en daarop doe je het hout voor de lekere geur / aroma
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.