Houtbak - tafelzaag oefening

MartijnEHV

Actieve deelnemer
22 jan 2018
353
183
Eindhoven
Enige tijd geleden een DeWalt 745 zaagtafel met "ombouw" gekocht van een forum lid. Wegens omstandigheden vandaag pas aan toegekomen om er mee te spelen. Dus een simpel projectje bedacht omdat "gewoon er op los zagen" snel gaat vervelen (hoewel, met deze zaag niet!).

Er zwerft allerhande rest hout door mijn schuur, een probleem wat anderen vast herkennen.
01-small.jpg02-small.jpg03-small.jpg

Elk nadeel heeft zijn voordeel, ik had genoeg materiaal om iets te maken. Een houtbak, met een vak voor lange stukken op de grond en daarboven vakken waar hout rechtop in geplaatst kan worden.
Er hoefde alleen nog even gezaagd te worden, en daarvoor dus mijn nieuwe speeltje:
04-small.jpg
Ik heb vandaag alleen vurenhout gezaagd (en een beetje laminaat), dat ging as boter. Twee brede stukken geschulpt, verder alles op maat afgekort, en wat sleuven gezaagd zodat de liggers in de staanders grijpen:
06-small.jpg07-small.jpg
Het "design" van de houtbak is simpel: ik heb een groot paneel, parallel daaraan drie staanders, daartussen 3x 2 liggers. De breede is twee planken laminaat wat ik nog had liggen, dat is glad zodat het hout makkelijk in de bak glijd.
08-small.jpg09-small.jpg
Het zit simpel en niet erg netjes/precies in elkaar, de liggers zitten met schroeven vast in het voorpaneel, in het zicht zelfs. Foei toch, maar dit is tijdelijk totdat ik mijn hele hout-hobby naar een aparte ruimte kan verplaatsen (ik hoop over twee jaar, dus deze bak is niet zo heel tijdelijk helaas).
Lijkt genoeg ruimte in de bak, dus mijn hout voorraad kon verplaatst worden:
10-small.jpg11-small.jpg
Zat helaas zo weer vol, maar toch een stuk kast vrij kunnen maken en het ligt een stuk stabieler dan eerst, dus ik ben tevreden met het resultaat.

Dan de zaag zelf:
Zoals meerdere mensen hebben aangegeven, de DeWalt 745 maakt een enorme bak herrie, ik schrik er nog elke keer van als ik hem aanzet. Ik werk standaard met oorkleppen op, meer voor de lange duur, maar met dit ding kom je er echt niet onderuit, ook niet als je maar even snel iets wil zagen.
De stofafzuiging heb ik nog niet goed kunnen testen: er zitten twee aansluitpunten, 1 achter de zaag en 1 op de kap. Ik heb geen slang met y-stuk, wel mijn makita op de achterkant aangesloten met een Rocklet verloopstuk, dat past goed maar natuurlijk komt er dan nog aardig wat zaagsel uit.
De zaag kan in een hoek gezet worden van 0 tot 45 graden; helaas is 0 niet precies 0, mijn digitale hoekmeter vond het 1 graad en de zaagsnede was niet volledig haaks. De eindstop van de hoekverstelling kan hoogstwaarschijnlijk aangepast worden dus daar moet ik nog een keer goed naar kijken.
Verder werkt alles als een droom, goede aanslag die snel te verstellen en vast te zetten is, hoogteverstelling van de zaag werkt nauwkeurig en snel (gebruikt voor de sleuven) en meer dan afdoende power voor het vurenhout; volgende keer wat massief eiken proberen.
Zaagblad verwisselen is ook goed te doen als je maar eerst de zaag in de hoogste stand zet; dat is achteraf heel logisch maar heb ik toch een half uur op verspeeld haha.

Een leerzame middag en blij met mijn nieuwe aanwinst!
 

RedWoodWorking

Actieve deelnemer
5 okt 2017
158
29
Boxtel, NL
Hey Martijn, heel herkenbaar zijn de zaken die je ervaart met de DW745 - herrie, ontbreken van Y-stuk afzuiging, 90 graden-afstelling, ombouw - ze komen overeen met mijn eerste ervaring met de DWE7491. Aan de herrie kun je praktisch niets doen, maar de rest is allemaal af te stellen/op te lossen en daarna heb je een goed werkende zaag voor een schappelijk bedrag.

Nog een laatste tip: maak een afkortslede en je zult zien dat je er veel gebruik van zult maken!

Veel plezier met deze aanwinst.
 

MartijnEHV

Actieve deelnemer
22 jan 2018
353
183
Eindhoven
Bedankt, inderdaad een slede wil ik nog maken. Aardig wat info gevonden hier op het forum, de vraag lijkt maak ik de slede in de dovetail sleuven of langs de buitenkant van de tafel (minder kans op speling?).
Mijn andere zorg is natuurlijk hoe krijg ik de slede precies haaks op het blad; in de kerst vakantie maar eens aan de slag!
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
525
48
Groningen
Hi Martijn, ik heb dat als volgt gedaan:
-latjes voor de sleuven gezaagd en in de gleuven gelegd
-Lijm erop, daarop de plaat gelegd (evenwijdig met de langsgeleider) even goed aandrukken door er wat zwaars op te leggen
-Aan de achterkant een plankje erop schroeven en lijmen
-Van achter naar voor (5-10cm overlaten) de plaat inzagen
-Aan de voorkant de plank aan 1 hoekpunt vast schroeven: haks aan de snede stellen met een winkelhaak oid, andere hoekpunt vastschroeven
-Eventueel checken met "5 cut method". Sommige mensen behalen gigantische precisies, ik had na de eerste poging 1mm op 110cm afwijking, voor mij goed genoeg.
-Lijmen.

Zoals Redwood zegt, je gaat veel gebruik maken van zo'n slede! Ik gebruik 'm vaak icm de DW745!
 

MartijnEHV

Actieve deelnemer
22 jan 2018
353
183
Eindhoven
Bedankt voor de heldere uitleg!
De 5 cut methode heb ik hier vaker genoemd zien worden, die ga ik nog opzoeken.
 

MartijnEHV

Actieve deelnemer
22 jan 2018
353
183
Eindhoven
Bedankt, nuttig!
Nog tips voor welk hout ik het beste kan gebruiken om invloed van lucht vochtigheid en temperatuur minimaal te houden? Ik werk in een verwarmde doch slecht geïsoleerde garage, tussen zomer en winter zit vijftien graden verschil
 

RedWoodWorking

Actieve deelnemer
5 okt 2017
158
29
Boxtel, NL
Ik heb de mijne gemaakt uit watervast-verlijmde multiplex en dat werkt prima. De geleiders heb ik gemaakt uit eiken met rechte nerf. Ik weet niet of dat de beste oplossing is, maar het werkt tot nu toe prima.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.