Bescherm afzuigkap zaagtafel

Maurice_M

Actieve deelnemer
27 sep 2017
45
0
Hallo lotgenoten.

Ik ben op zoek naar een beschermkap voor boven mijn zaagtafel.
Heb op internet wat proberen te vinden maar ik vind eigenlijk erg weinig.
Ben opzoek naar een bescherming voor mijn vingertjes en vooral het moet prima stofafzuigen.
Heeft iemans een idee of een voorbeeld.
Dan kan ik dit zelf maken
Ik vind het wel prettig op het hout door de zaag te zien gaan dus een transparantie kap.

Alvast bedankt
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.754
979
Omgeving Eindhoven
Ik ben ze laatst in de webshop van Felder tegengekomen.
Maar welk merk/type zaag is het? Want anders is er vast wel een onderdelentekening van te krijgen waar die op staat, en/of een passende kap te krijgen bij een grotere gereedschapszaak.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Als je kant en klaar wilt kopen, even bij Axminster kijken. Ze hebben diverse modellen, van heel eenvoudig tot top of the bill.
Ikzelf vind dat qua kosten net effe te gek voor mijn zaag, dus ik ga zelf iets maken, heb daar gisteRen het materiaal voor gehaald.
Daarvoor heb ik de tekeningen gedownload van Justin Depew, een Canadese Marius Hornbacher zeg maar. Op z’n YouTube kanaal kun je zien hoe hij hem bouwt.
 

Hooked on Wood

Actieve deelnemer
12 mei 2019
155
34
Noord Brabant
Hoi Maurice,

Ik heb zelf een kap van Axminster, de S-12. Wat ik erover kan zeggen is idd dat deze veel geld kost maar ik onwijs blij ben met deze bovenafzuiging. Zowel wat betreft afzuiging als wat betreft bescherming.
Mocht je zoiets zelf willen maken zou ik het volgende in het achterhoofd houden.

Toen ik deze afzuiging kreeg gebruikte ik hem eerst met de twee rechte zijstukken. De axminster wordt ook geleverd met een gebogen (hol) zijstuk. Mijn idee was dat dit het volume zou vergroten en daarmee de afzuiging zou verminderen. Dus ik gebruikte de twee rechte stukken. Dat bleek een verkeerde keuze. Mijn ervaring met de S-12 is, dat je aan de andere zijde van waar je fence zit eigenlijk een groter stuk moet hebben (zoals de gebogen zijkant) om het zaagsel in de kap te houden. Of zorg er in ieder geval voor dat je kap volume genoeg heeft en dus niet te smal is.

Zorg ook dat deze zo stabiel mogelijk is. Het mechanisme van de S-12, om de kap naar boven en naar beneden te schuiven is erg mooi en functioneel. Veel stabieler en steviger (en met name eenvoudiger) dan de meeste schaar systemen. Als ik zelf een kap zou moeten maken zou ik naar zo'n constructie kijken. Deze schuifmechanismes zijn volgens mij erg betaalbaar en makkelijk te verkrijgen.

Verder kan ik alleen maar zeggen dat ik lang getwijfeld heb om zo'n bovenafzuiging aan te schaffen, maar dat het een van mijn beste aankopen is geweest. Ik gebruik hem vrijwel in 90% van de gevallen.

Ik heb er ooit eens een review over gemaakt. (dat was mijn eerste filmpje en ik kan hem zelf niet meer aanzien;);) maar wellicht kan je er wat mee)
veel succes met het maken.

 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.955
797
Omgeving Leiden
Hoi Maurice,

Laatst heb ik naar het idee van Justin Depew een 'blade guard' gemaakt.
Wel wat breder dan die van hem,want verplaats mijn zaagtafel wel eens, zodat ik de kap niet zo nauwkeurig hoef uit te lijnen.
En ik wilde mijn 60mm afzuiging gebruiken.
Gemaakt van populieren multiplex ivm gewicht. Bevalt tot zover prima, scheelt een hoop stof.
IMG_20191201_162233_resized_20191201_093503777.jpg

Zicht op het zaagblad is prima, maar ik wil aan de binnenzijde nog een ledstrip maken zodat ik goede verlichting heb. De Action verkoopt 1 meter strip op batterijen, dat lijkt me wel handig.
 
Laatst bewerkt:

Maurice_M

Actieve deelnemer
27 sep 2017
45
0
Hoi Hooked on wood
Ziet er erg mooi uit maar ik denk dat deze optie te duur is voor mijn zaag
Ga denk ik naar 1 van de zelfbouw projecten.
Thx voor het meedenken...leuke videos maak je ga zo door

Rest ook super bedankt ik neig naar het voor beeld van Thomasz
Veel hobby plezier
 

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
454
139
Apeldoorn
Als ik je een tip mag geven, zorg dan dat de zijkanten welke de tegen de zaagtafel komen afzonderlijk van elkaar kunnen bewegen (of gebruik de tochtstrips uit het filmpje van City17 (overigens prachtige designs van Attilla's workshop!)). Als je dan strips zaagt welke aan een kant niet onder de dusthood uitkomen wordt e.a. toch enigzins goed afgesloten.

Als je begrijpt wat ik bedoel ;)
 

Maurice_M

Actieve deelnemer
27 sep 2017
45
0
Thx Joost79 zal ik meenemen ik was al van plan om zoiets mee te nemen.
Ga alles hierboven nog eens goed bestuderen
 

Maurice_M

Actieve deelnemer
27 sep 2017
45
0
Thomasz denk dat jou inzending voor mij de winnende is maar denk dat ik hem dan wel maak zodat ik net als Joost79 aangeeft de zijkanten af kan sluiten. Ik zie niet dat jij dit hebt maar kan me vergissen. LED lampje is zeker overnagedacht en ik zal dit overwegen.
Maar dan zonder batterijen daar hou ik niet zo van deze zijn altikd leeg als je ze n odig hebt.
Met mijn beroep in de electro/besturing zal dit geen probleem zijn.
Nu nog tijd maken:)
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.955
797
Omgeving Leiden
Hoi Maurice,
De zijkant kan ik niet afsluiten, maar tot zover mis ik dat niet. Justin Depew heeft later nog een upgrade gemaakt, waarbij hij een extra strook lexan aan een van de zijkanten verticaal schuivend heeft gemonteerd, zodat je een optimale afsluiting krijgt.
Misschien ga ik nog eens experimenteren met borstels van tochtstrippen aan de onderkant.
Mijn ervaring is, dat je gewoon eerst iets moet maken; verbeteren kan altijd nog :)

Oh ja, geen plexiglas gebruiken, dat scheurt en breekt, maar lexan.
En nog een tip: maak het rechthoekige gat waar de afzuigbuis in komt zo, dat de omtrek van de rechthoek gelijk is aan de buitenomtrek van de buis. Dan is het een kwestie van de ronde buis verwarmen en in het gat modelleren.
Ik had er niet bij nagedacht met nogal wat zaag en lijmwerk als gevolg om de boel passend te krijgen.

Ben benieuwd.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.