Koekoek!

Navifactiva

Actieve deelnemer
14 sep 2019
91
21
Was weer een leuk onderdeel om te maken. Deze is uitgevoerd in Mahonie. Halfhoutse verbinding voor de hoeken en de ramen heb ik met losse pennen in elkaar gezet. Beide kanten een gat boren op de langgatboor, aan de pennen vier ronde hoeken schaven en dan zet je 'm zo in elkaar. Is in feite hetzelfde als een Domino en is net zo sterk als een traditionele pen en gat verbinding. Een vertegenwoordiger had onlangs een koker Griffon Wood Max gegeven om te testen, dit is een één-component vervanger voor de bekende Bison D4 constructie lijm. Was wel een mooi moment om het eens te proberen. Ik moet zeggen dat het een erg fijne lijm is om mee te werken. Het druipt niet, heeft een licht vullend vermogen en droogt niet hard op (het blijft enigszins elastisch) dus de overtollige lijm is makkelijk te verwijderen. Vandaag ook nog 3x in de Epifanes PP lak gezet. 20% verdunt zodat het goed wordt opgenomen. Maandag opschuren met korrel 240 en dan de 1e laag hoogglans er op.

Foto0769.jpg Foto0770.jpg Foto0771.jpg Foto0778.jpg

De volgende klus wordt ook weer heel leuk. Een compleet nieuwe stuurhut helemaal van Teak. Is toch wel erg leuk als je de enige bent die uitgebreide ervaring heeft met dit soort dingen.
 
Laatst bewerkt:
V

Verwijderd lid 23711

Guest
Leuk!
De nokbalk ziet er goed uit met goede gootjes.
Vergeet je niet om waterholletjes te maken, in de ramen recht boven de gootjes? Anders gaat 't lekken.
Ik heb even een oude foto opgeduikeld: een jaar of 25 geleden maakte ik tegelijk 4 koekoeks voor 3 schepen, met verschillende houtsoorten, verschillende maten en verschillend beslag. Wel allemaal met zwaluwstaartverbindingen in de bak en blinde pen/gatverbindingen in de ramen.
Wim.
koekoeks.jpg
 

Navifactiva

Actieve deelnemer
14 sep 2019
91
21
Ik wilde zelf het liefst ook een zwaluwstaartverbinding maken voor de bak maar dat vond men te duur worden. Ik vind een halfhoutse verbinding ook een beetje goedkoop aandoen maar ja, het is niet mijn feestje.

Een waterholletje in de ramen heb ik nog nooit gedaan. Sterker nog, ik ken niet 1 scheepstimmerman waar ik ooit mee heb gewerkt die dat doet. Ik heb in 20 jaar tijd en tig koekoeken verder nog nooit melding gehad van een koekoek die lekt omdat er geen waterholletje in de ramen zit.
 

WillemLimmen

Actieve deelnemer
21 feb 2013
141
1
Ja mooie cookcook!

Ik zie weleens koekkoeken met door en door geboorde gaten voor de afwatering. Meestal lopen deze gaten snel dicht met vuil en begint het rottingsproces juist daar.

Ik pas daarom sleuven toe, dit voorkomt dat het water op het glas blijft staan en dat je tuureluurs wordt van heen en weer lopend water als het schip een beetje schommelt..

IMG_0351.jpg

En ja, het is weer tijd om te lakken..

Groet Willem
 
V

Verwijderd lid 23711

Guest
Ik wilde zelf het liefst ook een zwaluwstaartverbinding maken voor de bak maar dat vond men te duur worden. Ik vind een halfhoutse verbinding ook een beetje goedkoop aandoen maar ja, het is niet mijn feestje.

Een waterholletje in de ramen heb ik nog nooit gedaan. Sterker nog, ik ken niet 1 scheepstimmerman waar ik ooit mee heb gewerkt die dat doet. Ik heb in 20 jaar tijd en tig koekoeken verder nog nooit melding gehad van een koekoek die lekt omdat er geen waterholletje in de ramen zit.


Ik maak de koekoeks zodanig, dat ze minstens een eeuw meekunnen. Daarom geen halfhoutverbindingen (met schroeven in kops hout) maar metaalloze zwaluwstaarten in de bak. En met metaalloze echte blinde pen/gatverbindingen in de ramen.
Het enige metaal dat er aan zit, dat zijn de scharnieren met hun schroeven, beide van rvs.
En ja, je hebt gelijk: dat is duur. Maar ik weiger om een mindere kwaliteit te leveren want dat levert alleen maar teleurstelling op.

Een tijd geleden heb ik twee koekoeks gemaakt voor een traditioneel zeegaand jacht. De opdrachtgever eiste dat ze geen drup mochten binnenlaten als het jacht in vliegende storm een breker over zich heen zou krijgen. Die koekoeks kostten uiteindelijk ruim 3000 euro per stuk (inclusief veiligheidsglas). Ja, dat is inderdaad een hoop geld.
Wim.
 

Navifactiva

Actieve deelnemer
14 sep 2019
91
21
Bij mij ligt het glas gelijk met het hout, het wordt in de sponning vast gekit. De bovenkant van het raam is dus volledig vlak, zo heb je nooit problemen met afwatering. Rondom houd ik natuurlijk de gebruikelijke 3mm ruimte aan en die wordt ook helemaal volgespoten met kit. En geloof me, als de kit droog is zit het glas muurvast.

Dit is hoe ik (en iedere scheepstimmerman die ik ken) een koekoek maak. Er is geen betere manier om problemen met afwatering te voorkomen (en het ziet er ook heel strak uit).

66813f0425b475f68538269c3e7a4c004031084d_s2_n1.jpg

Foto heb ik met Google gevonden. Niet mijn werk.
 
Was weer een leuk onderdeel om te maken. Deze is uitgevoerd in Mahonie. Halfhoutse verbinding voor de hoeken en de ramen heb ik met losse pennen in elkaar gezet. Beide kanten een gat boren op de langgatboor, aan de pennen vier ronde hoeken schaven en dan zet je 'm zo in elkaar. Is in feite hetzelfde als een Domino en is net zo sterk als een traditionele pen en gat verbinding. Een vertegenwoordiger had onlangs een koker Griffon Wood Max gegeven om te testen, dit is een één-component vervanger voor de bekende Bison D4 constructie lijm. Was wel een mooi moment om het eens te proberen. Ik moet zeggen dat het een erg fijne lijm is om mee te werken. Het druipt niet, heeft een licht vullend vermogen en droogt niet hard op (het blijft enigszins elastisch) dus de overtollige lijm is makkelijk te verwijderen. Vandaag ook nog 3x in de Epifanes PP lak gezet. 20% verdunt zodat het goed wordt opgenomen. Maandag opschuren met korrel 240 en dan de 1e laag hoogglans er op.

Bekijk bijlage 81580 Bekijk bijlage 81581 Bekijk bijlage 81582 Bekijk bijlage 81583

De volgende klus wordt ook weer heel leuk. Een compleet nieuwe stuurhut helemaal van Teak. Is toch wel erg leuk als je de enige bent die uitgebreide ervaring heeft met dit soort dingen.
Dat ziet er inderdaad mooi strak uit. Ben zelf ook een koekoek aan het maken die veel overeenkomsten met die van jou heeft.

Heb een vraag over het glas. Wat voor glas heb je gebruikt en hoe dik was het. Mijn sponning is 15mm maar ik zie dat je geen glaslatten gebruikt. Betekent dat het glas dan gelijk komt met de voorzijde van het raam? Daarnaast benieuwd naar het type glas. Nu zit er nog enkel glas in mijn koekoek maar ik wil naar isolerend glas (dubbel) en waar je, als je er even op gaat staan, niet direct breekt.

Als voorbeeld heb ik een grove werktekening bijgevoegd.
 

Bijlagen

  • Koekoek-All.PDF
    62,2 KB · Weergaven: 42

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.