Renovatie grenen tafelblad

janus91

Actieve deelnemer
26 mrt 2010
59
0
Goedemorgen allen,
ik ben bezig met het renoveren van een grenen tafelblad en heb deze inmiddels kaal geschuurd. Eerst met korrel 60 aan de slag gegaan en inmiddels opgebouwd tot 180. Nu wil degene van wie de tafel is graag het blad weer in de orginele kleur(van het onderstel) maar wat voor lak/olie/was moet ik hiervoor gebruiken?
Heb al gezocht op het forum maar heb helaas niks soortgelijks kunnen vinden?
Alvast bedankt :D
Jan

Attached files
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Hele ouwe?

De kleur die je ziet is voornamelijk de kleur van door de jaren heen vergeelde vernis. Je kunt voor de nieuwe laag met kleurvernissen gaan werken, maar dan heb je direct na opbrengen een overeenkomst, maar met de jaren heen wordt het donkerder...

Ik denk dat je beter kunt voorstellen dat je het met een klassieke vernis afwerkt en dat de kleur over tijd vanzelf bijtrekt. Een vernis op basis van tungolie of een tungolie-derivaat (b.v een alkydhars) zal het snelst bijkleuren.
 

hakkelaar

Actieve deelnemer
14 sep 2009
34
0
hallo
deze grenen tafel is niet in deze kleur verkleurd
ik heb zelf veel van deze tafels gemaakt en kocht eerst en waterbeits dat gaf de kleur aan de tafel en daarna lakte ik de tafel af met en vloerlak op water bassis
eerst van sigma maar omdat dat teduur was gewoon de vloerlak van de hema
op waterbasis het resultaat wat het zelfde
de kleuren beits haalde ik bij en groothandel in grenen meubelen maar aan dat adres heb je niks meer want ze zijn faliet gegaan
probeer het is bij http://www.meubelprodukten.nl de loogbeits
in de betere verfzaak verkopen ze ook het merk jp indedaad zoals neflander al opmerkte het was cepe dit verdunde ik wel met water want hun kleur is iets donkerder
ik zou glitsa niet aanraden om het blad mee aftewerken heb dar niet zo beste ervaringen mee voor dit werk
vr,gr

hakkelaar
ps hierbij enige foto,s voor de indruk hoe het wordt
 

Nerflander

Actieve deelnemer
5 feb 2011
291
6
Steenwijk
Ik heb grotendeels dezelfde ervaringen als Hakkelaar. Bij mijn weten heet het merk kleurbeits niet 'jp', maar cépé (ik dacht dat het een beits op ammoniakbasis is). Dat kun je in verschillende kleurslagen krijgen, waaronder grenen (cépé 10). Het effect verschilt navenant of je deze kleurbeits er één of twee keer opsmeert (lichter of donkerder). Aflakken met een polyurethaanvernis geeft een mooie glans, maar lak op waterbasis kan evengoed (bv Glitsa eiglans, van Cetabever; is parketlak, harder en geschikter voor je tafelblad dan de pu-vernis, verwacht ik).

Het lijkt me overigens een behoorlijk spannende exercitie, omdat je maar moet afwachten of de nieuwe kleur van het blad voldoende overeenkomt met die van het onderstel. Het kan meevallen, maar in het ergste geval vloeken de kleuren enigszins. Op het onderstel is geen kleurbeits gebruikt, denk ik, en de natuurlijke verkleuring van grenenhout zal vermoedelijk iets meer roodachtig zijn dan de kunstmatige verkleuring die je met cp10 aanbrengt, die neigt meer naar gelig bruin. Maar je moet iets, wel mooi hoor, dat blanke hout, maar het laten zo als het nu is, dat gaat ook niet. Dus de gok maar wagen. Ben benieuwd hoe het wordt. Dit is een hint. ;)
 

janus91

Actieve deelnemer
26 mrt 2010
59
0
Goedenavond allemaal, bedankt voor de reacties tot zover :D Ik ga morgen dan even kijken voor de beits en dan zal het toch een beetje gokken worden. Bedankt voor de info in ieder geval, blijkt maar weer dat zo'n forum superhandig is!
@Nerflander: Hint begrepen ;)
 

Nerflander

Actieve deelnemer
5 feb 2011
291
6
Steenwijk
Goed zo, Janus! Nog één laatste tip trouwens. Als je met cépé10 gaat werken, moet je goed opletten dat je begint op een plek die niet in het zicht komt. Je moet namelijk ergens beginnen, en dan werk je rondom natuurlijk en kom je weer uit op de plek waar je begonnen bent. En daar zit de clou, want op de plek waar je begonnen bent is de beits inmiddels ingetrokken en al half droog, en daar ga je dan een beetje overheen, met als gevolg dat je in feite op die plek dubbel hebt geïmpregneerd: dat randje wordt dan donkerder dan de rest. Zit dat in het zicht, dan is het lelijk. Zit het niet in het zicht, dan geeft het ook niet. Snappie? Veel succes in ieder geval.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Veel verfwinkels verkopen kleurbeits van Clou in poedervorm. Oplossen in warm water. Ik zou met een lichte kleur beginnen en net zo vaak opbrengen tot het hout verzadigd is, dan krijg je een mooie egale kleur. Omdat het op waterbasis is, misschien eerst met een vochtige doek en de omhoog gekomen vezels wegschuren en dan beginnen met kleuren. Als je tijd over hebt, zou je ook de rest kunnen schuren en zo een mooi eenkleurig geheel kunnen maken.

jaap
 

janus91

Actieve deelnemer
26 mrt 2010
59
0
Vandaag toch niet zoveel tijd gehad maar toch nog eventjes naar de karwei geweest om te kijken of ik daar iets kon vinden. Had het laatje meegenomen om te kijken of ik een soortgelijke kleur kon vinden. Helaas geen geluk dus zal ik morgen toch nog maar naar de schilder moeten gaan voor de cépé 10.

Wel een ander vraagje wat eigenlijk wel in het rijtje revovatie past. Ik heb namelijk een eiken salontafel die ik helemaal kaal aan het schuren/schrapen ben en nu ben ik bij het onderstel aangeland. Aangezien het een oud tafeltje is probeer ik de pen uit het gaat de slaan door ferme tikken op de poot te geven met een hamer en een klosje ervoor. Soms is de lijmverbinding namelijk niet zo super meer en kan je zo met gemak een heel onderstel uit elkaar halen. Deze tafel blijkt echter stugger en ik heb het slechts een deel uit elkaar kunnen halen.
Nu is mijn vraag: Is er misschien een makkelijkere/betere manier om de verbindingen uit elkaar te halen?
Alvast bedankt!
 

A.N

Actieve deelnemer
Hallo Janus,

Behalve de grenen beits moet je ook iets kersen beits meenemen.

Bij licht grenen beits kun je een mengverhouding van 60% grenen- en 40% kersenbeits
gebruiken om de kleur van verkleurd grenen goed te benaderen.

Er zijn veel verschillende leveranciers van beits en met cèpè heb ik geen ervaring dus
het kan zijn dat je de mengverhouding iets moet aanpassen.
De afwerking die je na het beitsen gebruikt zorgt ervoor dat de beitskleur nog dieper
cq donkerder wordt.

Wat betreft de pen in de salontafel, kun je die niet beter uitboren?
 

janus91

Actieve deelnemer
26 mrt 2010
59
0
Nou ben donderdag bij de schilder langs geweest maar die bleek best eigenwijs. In eerste instantie dacht ie dat het slechts alleen blanke lak was(terwijl ik dankzij jullie wist dat het waterbeits was die de kleur veroorzaakte). Toen ik hem alsnog overtuigde dat het beits was zei hij dat ik dan maar de licht europees eiken waterbeits oid moest nemen. Nou ja toen maar geprobeerd en helaas: helemaal niet in de beurt. Nu zag ik bij een andere bouwmarkt een beits die op het etiket zo te zien wel een kleur gaf die gelijk was. Onder het mom van; liever teveel beits dan te weinig ga ik die maar halen v/d week. Ik hou jullie op de hoogte.

@ A.N.: Mengen vrees ik een beetje voor eigenlijk aangezien ik kleur eigenlijk heel slechts lees. Ik ben niet kleurenblind maar op de een of andere manier ben ik er niet helemaal goed mee :lol: Ik heb dus liever in 1 keer gelijk de goede kleur ;) Met het aflakken hield ik overigens al rekening maar toch bedankt voor de tip!

P.S. De salontafel heb ik inmiddels uit elkaar weten te halen door middel van bewust en gecontroleerd tikken uit te delen :mrgreen: Ik zal zsm de foto's hiervan plaatsen.
 

Eddie Hillegers

Actieve deelnemer
10 feb 2011
71
0
www.ebonist.nl
Ga even naar een verfspeciaalzaak, als het een goede zaak is hebben ze
vaak op grenen en eiken etc voorbeelden van alle beitsen met een laklaag
zodat je goed kan zien welke beits je moet nemen.

Zo kwam ik onlangs uit op mahoniebeits voor vuren om een kersenkleur te verkrijgen.
Was in één keer goed geen uitproberen omdat ik de sample had gezien.

Groetjes Eddie
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.