advies kantenaanlijmmachine

JCJ Dijkstra

Nieuw lid
13 jun 2013
18
0
Niezijl
hallo Forumleden,

mag ik jullie advies voor wat betreft de aanschaf van een kantenaanlijmmachine?
momenteel lijm ik bij een collega meubelmaker op een hebrock top2000 met kapzaag en gelijkfrees.
lijmen doet hij goed alleen heb ik veel nawerk met het gelijkschuren/schrapen van het band en te voorzien van facet.

omdat mijn projecten in toenemende mate bestaan uit het maken van kasten zit ik er sterk aan te denken zelf een kantenaanlijmmachine te kopen.
om het bovenstaande werk te vermijden had ik voor mijzelf vastgesteld dat een vlak/radiusfrees in combi met een vlak- en radiusschraper een must have is.
om een nog strakker resultaat te krijgen wordt ook een voorfreesunit geadviseerd, maar een dergelijk aggregaat maakt de machine enkele duizenden euro's duurder. is dat het waard?
ik lijm momenteel voornamelijk grundierband en houtenband op houtfineer.

Ik heb momenteel scherpe offertes voor een;
SCM K-100 olympic (met voorfrees)
Felder G360 (met voorfrees)
Felder G330
en een gebruikte HolzHer uno 1302 uit 2007

deze laatste natuurlijk aanzienlijk goedkoper dan een nieuwe maar dan ook 12 jaar oud en met een ander lijmsysteem.
Heeft iemand daar ervaringen mee?

resume;
- wel of geen voorfrees?
- Felder, SCM nieuw of gebruikte HolzHer? en waarom?

Alvast Bedankt voor jullie reactie.

Met vriendelijke groet,
Jacob
 

tuoh

Oud hout
Meubelplaat bewerking is zowat de enige vorm van houtbewerking waarbij de kwaliteit van je werk staat of valt met de gebruikte machine.
Een duurdere machine levert quasi automatisch een beter eindproduct op. Van het hele gamma machines dat de moderne platenboer nodig heeft, is zeker de kantverlijmer van doorslaggevend belang.
Wil je iet of wat deftig werk kunnen leveren met een kantverlijmer dan is een voorfreesunit een must.
Voor zuiver afplakwerk is het eindresultaat van een paneelzaag met voorritser niet voldoende.
Er blijft namelijk op het zaagvlak altijd een "ribbeltje" staan van de voorritser, en dat is funest voor het eindresultaat op de kantverlijmer.

Van je lijstje zou ik zonder twijfel kiezen voor de SCM, die gasten hebben jaren ervaring in het produceren van kantverlijmers.
Felder kantverlijmers, daar heb ik al veel klachten over gehoord van gebruikers, die zijn die dingen spuugzat. Constant haperende relais, het spul wil niet opstarten, etc....
Holzer, indrukwekkende machines op naar te kijken, maar wat onder de motorkap zit is gewoon speelgoed.

De top in branche word gevormd door Brandt, Homag, Biesse, Ott, om de belangrijkste even te noemen.
Als je één van deze tweedehands tegenkomt dan ben je gesteld voor veel jaren.
 

JCJ Dijkstra

Nieuw lid
13 jun 2013
18
0
Niezijl
bedankt Tuoh voor je reactie.

Ik was in de veronderstelling dat Holzher wel een geromeerd merk was op aanlijmmachine gebied.
is de algehele bouwwijze niet stijf genoeg of zijn de toegepaste componenten van lage kwalitieit?

Voor wat betreft Felder, storingen zijn natuurlijk één grote ergenis. zo'n machine moet aan en draaien.
Hoelang zit Felder in de aanlijmtechniek?
Ik heb een Felder formaatzaag en een vlak- vandikte bank, die voldoen mij overigens goed.
 

tuoh

Oud hout
Alle groepen (kapzagen, kantfrezen, etc. ) zijn bij een holzer beduidend lichter uitgevoerd, dit in vergelijking met een gelijkwaardige machine van een ander merk.

De klassieke houtbewerkingsmachines van Felder zijn meer dan oké, maar hun kantverlijmers hebben duidelijk nog wat gesleutel nodig om de minpunten eruit te krijgen.
De machines zijn ook nog maar een paar jaar op de markt.
Bij hun Format4 machines hoor ik ook niet alleen positieve geluiden van gebruikers. Om met de "gevestigde waarden" te gaan concurreren vraagt nu éénmaal tijd.

Firma's zoals bijvoorbeeld Hebrock, bimatic, Ott, Brandt, Homag, Biësse, SCM, etc. bouwen al een 40 à 50 jaar kantverlijmers, die knowhow nog maar proberen evenaren kost nu éénmaal tijd.

En heb je uiteindelijk een machine staan, dan is het aan de gebruiker om de machine te leren kennen en meester te worden, om een optimaal resultaat te bekomen.
Er is in het hele machinepark geen enkele machine die zo gevoelig is qua instellingen.
 
Laatst bewerkt:

Jan ARTC132

Actieve deelnemer
6 dec 2017
132
17
Haarlemmermeer
Kantaanlijmers zijn idd. niet eenvoudig om onder de knie te krijgen.
Hebrock en Homag zijn idd erg goede kwaliteitsmachines. Waarbij de Hebrock gebruik maakt van smeltpatronen ipv een lijmbak. Dit is al een belangrijk punt om rekening mee te houden, want als je vaak van kleur lijm moet wisselen zijn die lijmbakken zeer onhandig en enorm kostbaar in gebruik.
Verder is het van belang of je vaak gaat wisselen van dikte (zowel materiaal als band), hier krijg je te maken met steltijden. Een recente machine met verschillende programma's waarbij de machine zich weer helemaal instelt kan hierbij ook weer een hoop tijd (=geld) schelen.

De opmerking over nabewerken: dit is echt een kwestie van afstellen. Echter heb ik nog nooit meegemaakt dat dit 100% zuiver te krijgen is. Restjes band of lijm kunnen roet in het eten gooien, maar ook dikteverschil in het materiaal (ja, 0,1mm voel je zeker). Verder is de maximale dikte van het materiaal nogal bepalend voor de prijs. De meeste machines kunnen tot 45mm wel hebben, wil je dikker is tot 100mm mogelijk. Hier gaat dan wel de euroteller lopen omdat een hoop onderdelen (aandrukrollen bijv.) zwaarder uitgevoerd moeten worden.

Tip: Wij gebruikten oude vlakbankbeitels als schraper voor ABS kantenband. Gewoon afkorten tot een cm of 20 zodat het lekker in de hand ligt. Hierbij moet je even zoeken naar de juiste scherpte en wellicht een keer "over de kop wetten". Als het mes te scherp is kan deze weer happen in de toplaag van je materiaal. Nooit getest of dit bij fineer ook werkt.
 

Nicksaquaria

Actieve deelnemer
17 apr 2019
29
0
Ik weet dat van schoonhoven (Felder Nederland) op het moment een SCM k208er heeft staan voor een zeer nette prijs, je koopt deze machine wel zoals hij is en zonder enige vorm van garantie. Van schoonhoven heeft op het moment ook wat gebruikte machines staan welke wel zijn nagekeken. Ik heb sinds vandaag een tweedehands Ocmac kantenlijmer en zoals ik hem heb gezien bij de vorige eigenaar is dit ook een prima machine. Op marktplaats staat op het moment ook een jong gebruikte Biesse voor een nette prijs.
 

JCJ Dijkstra

Nieuw lid
13 jun 2013
18
0
Niezijl
ik heb ze bekeken.
De Biesse ziet er nog netjes uit. zo'n poetsstation lijkt mij meer een optie voor verlijmen van abs en pvc bandjes?

voor de SCM K-100 heb ik vandaag een afspraak gemaakt om deze te bekijken en in de praktijk bij een bedrijf in werking te zien.
Ik ben benieuwd
 

Nicksaquaria

Actieve deelnemer
17 apr 2019
29
0
Naar mijn weten is het poetsstation vooral voor het verwijderen van de laatste lijmresten. Als het tussen Scm en Biesse gaat dan zou ik met volle overtuiging de Biesse kiezen. Op marktplaats staat ook nog een brandt uit de jaren 90, zeer goede en degelijke machines maar het zijn echte bakbeesten.
 

JCJ Dijkstra

Nieuw lid
13 jun 2013
18
0
Niezijl
Ik ben juist klein behuist, voor grote bakbeesten heb ik geen plek.
op machineseeker zie ik trouwens ook nog een Biesse lato 23S staan. staat bij Glomacht in de Meern.
 

Nicksaquaria

Actieve deelnemer
17 apr 2019
29
0
Die Biesse (zelfde type) staat ook bij Peulen, als je zo'n machine hebt ben je zoals hier boven al vermeld werd voor jaren voorzien. Je zou mobatech nog eens kunnen bellen, zij hebben meestal ook wel wat leuke machines staan.
 

koenele

Actieve deelnemer
4 feb 2014
120
9
Ik heb 1.5 jaar geleden ook mijn eerste kantenlijmer aangekocht en toen gekozen voor de SCM K100. Instapmodel bij scm maar ik ben er eigenlijk heel erg tevreden van. Machine heeft ondertussen al ettelijke kilometers kantenband verlijmd en heeft me nog nooit in de steek gelaten. Je moet de machine wel wat leren kennen om het beste resultaat eruit te halen. Maar dat is een kwestie van wat experimenteren met je hoeveelheid lijm, gekozen radius en afstelling van de schrapers.
Ik plak zowat alles af met de machine: fineer, laminaat, melamine, grondeer mdf, etc. En ben daar zeer zeer tevreden mee. De machine heeft beperkingen maar je bent dan ook geen 40k kwijt.

succes met je zoektocht.
 

JCJ Dijkstra

Nieuw lid
13 jun 2013
18
0
Niezijl
bedankt Koenele voor je reactie.

Ik heb toevallig vandaag de scm K-100 gekocht en wordt in februari geleverd.
De vertegenwoordiger heeft mij meegenomen naar een bedrijf die de machine had staan en ook zij waren positief.
In het verleden hadden ze negatieve ervaringen met kantenlijmmachines en lieten ze het uitbesteden.
Kan mij voorstellen dat het inderdaad leren en experimenteren is met zoveel variabelen en toleranties.
Nog een paar maanden wachten en dan kunnen we ook los
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.