Mijn garage/werkplaats

Beickybeer

Actieve deelnemer
17 dec 2016
292
104
Mechelen
Beste mede forummers,

Na in veel onderwerpen te hebben gekeken, ga ik m'n eigen werkplaats ook eens voorstellen. Ik heb m'n garage ingepalmd na deze uit de hand gelopen hobby ...
Heb 3 jaar een avondopleiding doorlopen als meubelmaker.
Ik maak vooral snijplanken, maar ook meubelen en alles wat in me opkomt rond hout :eek:
De garage is van buitenafmetingen 8*5.5m. Een tijdje terug stond ook al het tuingerief en onze fietsen er bij in, maar dat liep zo verkeerd dat ik achter de garage een schuur/tuinhuis heb gebouwd van 5.5*3m. Daar kan ik nu ook wat hout in kwijt en daar komt ook de afzuiging in te staan...
Qua zaagtafels, die heb ik al een aantal keer geupgrade... Eerst had ik een robland combinatiemachine, die zaagde scheef en de vlak vandikte functie die werkte niet naar m'n zin (ook dat afstellen was een geprul), daarna naar een harvey zaag geupgrade, daar was ik zeer tevreden over, tot er een aanbieding kwam van een hammer b3 perform die ik niet kon weerstaan:p

Wat er nog moet gebeuren:
- Stofafzuiging verhuizen naar tuinberging + buizensysteem met multiplex blast gates
- Extra elektra aanleggen, nu moet ik de 400V kabel altijd afkoppelen en wisselen tussen paneelzaag / vlak vandiktebank
- Aan de muur van de paneelzaag komen nog extra ijzeren schabben voor houtstockage
- Ben aan het nadenken over een kachel als verwarming, nu gebruik ik de houtskrollen in het kippenhok maar de kippen kunnen niet volgen ;)


De garage is ondertussen ook extra beveiligd met alarm en slot, in deze tijden is dat zeker nodig spijtig genoeg...
Verder spreken de foto's wel voor zich, indien er iemand iets wil vragen, ik beantwoord ze met veel plezier!

IMG_20191119_162339.jpg

IMG_20191119_162350.jpg

IMG_20191119_163546.jpg

IMG_20191119_163553.jpg

Groetjes,

Christophe
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
B3 perform, Incra freestafel, Kapex, vandikteschuurmachine, lintzaag, VVD, elekslaser.. Toch wel een machinepark om U tegen te zeggen, heel leuke werkplaats!
 

jeanpourlesamis

Actieve deelnemer
19 sep 2013
130
2
Mooie werkplaats !
Het blauwe onderstel op wielen, is dat een montagetafel ? En van wat is deze dan gemaakt .

Groeten,
Jean
 

Beickybeer

Actieve deelnemer
17 dec 2016
292
104
Mechelen
Mooie werkplaats !
Het blauwe onderstel op wielen, is dat een montagetafel ? En van wat is deze dan gemaakt .

Groeten,
Jean

Hey Jean (pour les amis :p ), de tafel is zowel een montage tafel als een in hoogte instelbare uitvoertafel. Deze is gemaakt van een onderstel van een ziekenhuisbed, elektrisch verstelbaar en dus ideaal om achter de vlak vandiktebank te zetten ;)
Heb dit onderstel via via gekregen maar op 2ehands zie je ze soms ook staan...

Groetjes Christophe
 

franksken

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
423
20
Drongen, Belgie
Dag Christophe,

Dat ziet er allemaal heel netjes uit, en wat vergelijkbaar met mijn situatie, alhoewel ik nog net iets kleiner behuisd zit.

Ik heb nog een paar vraagjes:
- welk stofzuigsysteem gebruik je? Is dat een Jet stofzuiger en ben je daar tevreden over?
- ik heb ook een combi Felder KF 700, maar in de praktijk heb ik mijn topie nog niet veel gebruikt. Ik zie nog altijd heil in een gewone freestafel, met een bovenfrees die daarin vast geïnstalleerd is. Hoe sta jij daar tegenover?
- is de jet schaafbank met gewone messen of met spiraalmessen? Ik heb momenteel een Hammer met gewone messen, maar die maakt heel wat lawaai. Vandaar ben ik stilletjes aan het uitkijken naar een stiller alternatief en bekijk ook de opties naast de Hammer.

Beste groet

Frank

PS: aan het merk te oordelen, mag ik aannemen dat de lintzaagmachine van bij DB&S machine komt? :)
 

Beickybeer

Actieve deelnemer
17 dec 2016
292
104
Mechelen
Hallo Franksken,

Hoe "klein" zit jij behuisd dan? gewoon uit interesse ;)

Ik heb een gewone spaanafzuiger van robland, daarop een nieuw filter gemonteerd (de microfilter van hbm) en daarvoor zit een oneida kloon cycloon met een vatje, ik heb er 2 extra naast staan...
De zuigkracht is iets afgenomen met een cycloon ertussen, maar ik denk vooral omdat ik aan het plafond een stijve grijze buis heb gehangen die wel wat tegenhoud... Eentje met zo'n ribbels. Als de stofafzuiging verplaatst is dan gaan het toch gladde buizen worden, daar verwacht ik minder weerstand van.
Hier wat foto's:
SAVE_20191129_054210.jpg
SAVE_20191129_054342.jpg

Wat betreft de topie, ik heb deze nog niet gebruikt aangezien ik de paneelzaag nog maar sinds deze zomer heb en me nog geen set messen heb aangeschaft... Die incra freestafel die had ik al langer geleden gekocht. De topie van de hammer is wel kantelbaar dus ik zie daar wel meer voordelen, alleen nog geen gebruik van gemaakt.

De jet schaafbank is met spiraalmessen. Werkt echt super! En ook vooral heel stil, het luidste in m'n werkplaats is de stofafzuiging maar die gaat toch naar de volgende ruimte :p Ik heb alleen spijt dat ik geen 41cm vlakbank heb gekocht... Soms kan ik dat wel eens gebruiken, achja ik ga het zo verder blijven doen! Tenzij hier weer een goede aanbieding op ons af komt hehe...
Misschien als ik je advies kan geven dan zou ik voor een hammer gaan met spiraalmessen, die in- en uitvoertafels zijn langer dan die van de jet, voor de rest denk ik weinig verschil..

De lintzaag komt van een man hier uit de buurt die omwille van gezondheidsredenen moest stoppen met de houthobby.. Weet eigenlijk niet waar hij deze gekocht heeft, wrs wel bij db&s machines:)

Groeten,

Christophe
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Ik had de foto's van de werkplaats al via mail gezien. Mooie werkplaats met veel kwaliteitsgereedschap! Hoe werk jij? Misschien een beetje vreemde vraag, maar nu staat alles tegen de muur/muren en moet jij de meeste machines verplaatsen voordat je ze kunt gebruiken. Dat zou met een werkplaats van 8x5,5 m toch niet nodig moeten zijn.
 

franksken

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
423
20
Drongen, Belgie
Dag Christophe,

Mijn werkplaats is binnenmaat 7 op 2,9 meter. Ik heb er onlangs een stukje van 3 meter bijgezet in houtskelet, maar vind het ondertussen jammer genoeg alweer te klein.

De houtskeletbouw ben ik ook wat beginnen inrichten en heb mij daarvoor ook gebaseerd op Benchworks zijn ontwerpen.

Hierbij enkele foto's.

IMG_20191130_085659.jpg

IMG_20191130_085709.jpg

IMG_20191130_085722.jpg

IMG_20191130_085741.jpg

IMG_20191130_085756.jpg

IMG_20191130_085818.jpg

IMG_20191130_085832.jpg

IMG_20191130_085842.jpg

IMG_20191130_085852.jpg

IMG_20191130_085939.jpg
 

Beickybeer

Actieve deelnemer
17 dec 2016
292
104
Mechelen
Ik had de foto's van de werkplaats al via mail gezien. Mooie werkplaats met veel kwaliteitsgereedschap! Hoe werk jij? Misschien een beetje vreemde vraag, maar nu staat alles tegen de muur/muren en moet jij de meeste machines verplaatsen voordat je ze kunt gebruiken. Dat zou met een werkplaats van 8x5,5 m toch niet nodig moeten zijn.

Hey L.N. , voorlopig staat alles tegen de muur, tot dat ik ze op een definitieve plaats ga zetten. Ik moet nog wat aanpassingen in de werkplaats doen zodat alle machines een vaste plaats kunnen krijgen. De vandikteschuurmachine zou ik bijvoorbeeld op de plaats van de stofafzuiging willen zetten, dan staat ze daar uit de weg en toch gemakkelijk bruikbaar.
Eerst nog de afzuiging naar de tuinberging verplaatsen en wat extra elektra laten leggen :p

Nu werk ik dus nog met verplaatsbare machines, maar ik moet ook elke keer de stofafzuiging veranderen en de 400V stekker van machine veranderen (erg omslachtig dus).
Ik heb via een vriend ook ijzeren schabben laten maken die ik aan de muur ga hangen, de update zal ik dan hier ook posten;)

Groeten,

Christophe
 

Beickybeer

Actieve deelnemer
17 dec 2016
292
104
Mechelen
@ Franksken,

Tof, leuk om je werkplaats te zien! Valt dat mee zo smal werken? Op jou zaagtafel een balk afkorten zal niet lukken, misschien doe je dat met een inval/cirkelzaag ?
Ik zie in ieder geval veel leuke machines en gereedschappen staan...

Die ontwerpen van benchworks, daar is echt goed over nagedacht!! Ik heb ze een beetje aangepast naar mijn wensen, maar als ik nu achteraf bekijk had ik de schuiven verder onder de werkbank moeten laten zitten zodat ik meer plek heb om dat plankje in beuk over de stijlen te plaatsen (waar dan aan de voorkant de benchdogs in komen, om bijvoorbeeld een grote plaat op te laten rusten). Ach, we zien wel hoe het loopt als de schuiven af zijn en alles geplaatst is van frontjes... Dan post ik wel een verdere update!;)

Groetjes,

Christophe
 

franksken

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
423
20
Drongen, Belgie
Dag Christophe,

Dat is eigenlijk een van mijn grote frustraties dat het zo smal is. Een balk afkorten lukt inderdaad niet en ook voor plaatmateriaal is het dikwijls geklooi. Voor de meeste zaken lukt het gelukkig wel, maar als ik een huis vind met een groter atelier ben ik weg. Jammer genoeg is het aanbod in Drongen helaas beperkt en zeer duur.

Wat de schuiven betreft, dat klopt wel 😉. Je ziet dat ze bij mij een beetje naar achteren zitten, net als bij Timothy. Je hebt waarschijnlijk ook gezien op zijn YouTube video dat hij daarvoor een hulpstuk gemaakt heeft om zoals je zegt bijvoorbeeld een plaat op te zetten.

Beste groet

Frank
 

trellian

Actieve deelnemer
19 jul 2019
29
0
Ik zie dat je dekentjes over de tafels van je lintzaag en schuurmachine hebt liggen. Is dat puur tegen stof of heeft dat nog een andere reden?
 

Beickybeer

Actieve deelnemer
17 dec 2016
292
104
Mechelen
Ik zie dat je dekentjes over de tafels van je lintzaag en schuurmachine hebt liggen. Is dat puur tegen stof of heeft dat nog een andere reden?

Nee eigenlijk gewoon alleen voor het stof... Afzuiging staat nog niet op punt en dus vliegt er veel of toch teveel in het rond... Wordt aan gewerkt ;)
 

Beickybeer

Actieve deelnemer
17 dec 2016
292
104
Mechelen
Ondertussen weer wat updates....

Omdat al dat hout op de grond in de weg ligt, heb ik een aantal schabben laten lassen, zwarte menie erop met een rolletje, einddopjes erop en ophangen, echt handig:

IMG_20200121_150103.jpg

De stofafzuiging gaat eindelijk naar een andere ruimte (normaal ga ik ze dit weekend verder verplaatsen), de afzuigbuizen zijn bijna klaar met aanleggen:

IMG_20200127_184231.jpg
IMG_20200128_170703.jpg

En dan misschien wel de grootste update tot nu toe ;)
Een nieuwe machine, nl de ooznest workbee cnc. Afmetingen zijn 1m op 1,5m, werkoppervlak iets minder, maar méér dan groot genoeg!

IMG_20200212_165330 (1).jpg

Het mechanische gedeelte is klaar, het elektronische bijna, ik wacht nog op een aansturingsmodule voor de frees... Zou normaal gezien maandag aankomen (leve amazon!).
Hopelijk kan ik hier in de toekomst veel projecten van laten zien!

Groetjes,

Christophe
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Dat schiet op! Die CNC heb je al snel in elkaar. Let erop dat de wielen niet te strak staan. Die kun je achteraf ook bijstellen, maar dan is het veel lastiger. Wat voor werkbank is op de eerste foto van post #16? Is dat een Hammer/Felder FAT?
 

Beickybeer

Actieve deelnemer
17 dec 2016
292
104
Mechelen
Dat schiet op! Die CNC heb je al snel in elkaar. Let erop dat de wielen niet te strak staan. Die kun je achteraf ook bijstellen, maar dan is het veel lastiger. Wat voor werkbank is op de eerste foto van post #16? Is dat een Hammer/Felder FAT?

Hallo LN,

Nee dat is eigenlijk een onderstel van een ziekenhuisbed.. dat kan ik elektrisch van hoogte instellen. Werkt in ieder geval wel handig als werktafel of uitvoertafel, maar soms is ie wel een beetje te groot...

PS, die lead screws zijn nu langs de buitenzijde van de eindplaatjes in spanning gezet, dit is een verbeterde versie van de workbee, de speling valt nu echt goed mee. Benieuwd hoe het frezen nu gaat, vandaag komt de module aan om te converteren van pwm output naar spanning om de kress digitaal te sturen...

Groetjes
 

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
Mooi allemaal en zo netjes. Heb je soms een werkster ? Franksken wat heb je daar op je loopwagen van je zaag zitten?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.