Keuze vlak-vandiktebank

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
Waarom geen vierkant frame waar de machine invalt? Door de wieltjes dan met plaatjes aan de hoeklijn te zetten veranderd de hoogte als je dat niet wilt ook nauwelijks
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.762
980
Omgeving Eindhoven
De hoogte moet juist wel veranderen. Door de beperkte ruimte in mijn schuur, moet hij met de beide zijtafels (deels) boven een kastje en mijn freestafel heen kunnen.
Een stalen koker van 6 cm hoog met wielen eronder is precies de juiste hoogte.

Vandaag heb ik trouwens bericht gekregen dat mijn A3-31 volgende week dinsdag geleverd wordt. Moet dus komend weekend ruimte maken in de schuur.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.762
980
Omgeving Eindhoven
Vanochtend om een uur of 10 stond er een vrachtwagen voor de deur met een pakketje. Nou ja pakketJE, 300 kg gietijzer...
Mijn Hammer A3-31 met silentpower spiraalas is geleverd!

IMG_0391.jpg

Ik heb de pallet waar hij op geleverd is op plankjes gezet om 'm even hoog te krijgen als het onderstel dat ik had gemaakt voor de vandiktebank. Door de mogelijkheid om de A3 met de palletwagen op te tillen en te verplaatsen, heb ik 'm zo op het onderstel gezet door die achter de pallet te zetten (wel vastgemaakt met een spanband zodat die niet kon wegschuiven) en de machine simpelweg een meter opgeschoven. Wel met een paar bouten vastgezet (door de gaten van de pootjes van de originele rijinrichting) om te voorkomen dat die gaat schuiven. Wat met zo'n brok gietijzer wel meevalt denk ik, maar toch maar gedaan voor alle zekerhied.

IMG_0392.jpg

Een eerste proefschaaf gedaan met een simpel balkje vurenhout, geeft een supermooi en glad schaafbeeld.
Binnenkort maar eens wat andere houtsoorten gaan opsnorren en de machine daadwerkelijk aan het werk zetten...

Ook weet ik nu hoeveel ruimte ik over heb om mijn freestafel te vernieuwen. De huidige moest worden ingekort om ruimte te maken voor de Hammer. Maar een van de ladekastjes die ook plaats moest maken, past precies in de ruimte die ik nog over heb, dus die ga ik verbouwen tot freestafel denk ik.

IMG_0393.jpg
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.762
980
Omgeving Eindhoven
Waarom geen vierkant frame waar de machine invalt? Door de wieltjes dan met plaatjes aan de hoeklijn te zetten veranderd de hoogte als je dat niet wilt ook nauwelijks

Zie de foto's in het bericht hierboven, dan snap je waarom ik geen frame heb gemaakt waar de machine invalt. De tafelbladen moesten over de kastjes links en rechts heen kunnen gaan.
Het frame is nu een koker van 4 x 6 cm met tussen het frame en de wielen nog eens een opvulplaat van 2 cm staal.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.762
980
Omgeving Eindhoven
Ja, afzuiging is zeker wel nodig!
Ik heb bij mijn Harvey-zaagtafel vorig jaar een Jet DC1100 (380v) afzuiger mee overgenomen van de verkoper. En daarvoor had ik al een HBM200, die voor nood nog op zolder staat (als een bouwpakket).
IMG_059122.jpg
 

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
Dat is en mooi ding zelf heb ik een Holzman maar wil toch zelf een grote maat Cycloon gaan maken daar ga ik de Holzman dan voor slopen gebruik dan wel de blower Filter. Ik krijg de laatste tij veel neus klachten ..(heel leven zonder filters ).. . Ook de lucht op straat is nu al smerig . Ik was vorig jaar twee weken ik Cornwall (Engeland ) aan de kust mer super schone oceaan lucht ik en knapte helemaal op. Dus we gaan meer filteren... gaat wel wat kosten heb ik in de gaten . voor al het stof van schuren is lastig ....Succes met je Hammer ik heb er precies zo één , alleen ietsje ouder en zonde spiraal as.. In een ander loods heb ik nog een 50 cm brede bejaarde Kanjer voor het zwaardere werk.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.