Keuze vlak-vandiktebank

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.753
979
Omgeving Eindhoven
Ik ben op zoek naar een andere vlak-vandiktebank. Heb nu een Spero SP85 (wordt tegenwoordig verkocht als Scheppach HMS850), maar die is aan de kleine kant. Ik zou graag een echte stationaire machine hebben. Ik gebruik de machine puur hobbymatig voor meubels en dergelijke, maar wil nu wel een machine die ik hopelijk de rest van mijn leven kan blijven gebruiken. Passend bij de investering die ik laatst heb gedaan in mijn Harvey-zaagtafel.

Naar aanleiding van het review door L.N. van de HBM 200 ben ik opnieuw gaan nadenken dat ik een grotere machine kan gebruiken, en wat dan handig zou zijn voor mij. Vooral de kosten tegenover het gebruiksgemak.
Het budget ligt een beetje rond de 1500 euro, maar na een paar avondjes internet, denk ik dat ik dat iets naar boven moet bijstellen naar 2000 euro.

Ik twijfel een beetje over de schaafbreedte. Ga ik voor 25 of 30 cm schaafbreedte? De machines met 30 cm breedte hebben een meerprijs, maar ga ik er spijt van krijgen als ik de "smalle" neem? Vooral als ik meer met panelen wil gaan werken, of snijplanken ga maken.

En na wat verder zoeken, 3 normale HSS-messen, of een spiraal-as met losse HM-wisselmessen? Ik lees daar meerdere dingen over. Sommigen (ik geloof touh) vinden het niets omdat het wisselen veel werk is. Anderen zweren erbij. Het zou een mooier schaafbeeld opleveren en vooral een langere standtijd. En bij een beschadiging het kunnen wisselen van een enkel mesje ipv de hele set moeten slijpen en weer inbouwen. Wat zijn daar nu de ervaringen mee?
In mijn lijstje staat nu alleen de Axminster Trade AT260SPT met wisselmessen, maar zijn er andere machines met spiraal-as die betaalbaar zijn? Want naar een Hammer of Felder hoef ik (denk ik) niet eens te kijken, die gaan mijn budget ver te boven. En dat kan ik thuis niet verkopen omdat ik ze alleen maar hobbymatig gebruik.

Ik heb 400 volt in de werkplaats liggen, en heb al meerdere krachtstroommachines. Ik moet zeggen dat me dat erg goed bevalt, die lopen meestal rustiger dan de 230 volt versie. Mijn eerste voorkeur gaat dus uit naar 400 volt, al laat ik een goede op 230 ook niet staan.
Verder is de ruimte ook beperkt. De schuur is relatief smal, de machine zal dan ook op wielen komen te staan om het merendeel van de tijd buiten mee te kunnen werken.

Ik heb nu de volgende machines 'op de korrel':
  • HBM 300. Deze heeft dezelfde bouw als de machine waarvan L.N. het review heeft geschreven, maar dan met een schaafbreedte van 318 mm. 400 volt, met 3 rechte HSS-messen.
  • JET JPT260T, te krijgen in zowel 230 als 400 volt. Met HSS-messen en maar 250 mm breed. De spiraal-as-machines van Jet gaan echt boven mijn budget. Is de Jet echt de meerprijs tov de HBM 200 (€900,-) waard? Voordeel zou misschien kunnen zijn dat de tafels recht omhoog worden opgeklapt, waardoor je er dichter omheen kunt lopen? Maar deze heeft dan weer een vast uitsteeksel aan de andere kant voor de bevestiging van de geleider, waardoor hij minder strak tegen de muur kan staan bij opbergen.
  • Scheppach Plana 3.1C. Lijkt redelijk veel op de Jet op het eerste gezicht; alleen dan met het geleidersysteem van HBM?
  • Axminster Trade AT260SPT met spiraalmessen. Deze is wel alleen te krijgen in 230 volt en heeft een breedte van maar 250 mm. Hij is wel te krijgen in 310 mm (deze), maar dan weer € 750 euro duurder en eigenlijk (te) ver boven mijn budget. Tenzij jullie me ervan kunnen overtuigen dat dat DE machine is die ik moet hebben.
Maar misschien zijn er betaalbare machines die ik nu vergeet?

Ik neig een beetje naar een machine met wisselmessen, maar hoe belangrijk is dan de spiraal-as met wisselmessen tov de extra breedte die wel betaalbaar is met rechte HSS-messen?

Alvast bedankt voor het meedenken en jullie ervaringen!

Rob
 
Laatst bewerkt:

peter vh

Actieve deelnemer
1 jun 2015
239
77
Bekijk ook de Record PT107 van Baptist maar boven alles gaat mijn voorkeur naar de JET en vergeet snel die HBM troep dit is het slechtste wat er hier te verkrijgen is uit China.
 

MaVa

Actieve deelnemer
3 mrt 2016
164
4
diksmuide
Beste Rob,

Zoveel keuzes in vlakbanken.

Je budget is de bepalende factor.

Voor mij persoonlijk dient een vlak-vandiktebank minimaal aan volgende zaken voldoen:
- spiraalas: (makkelijk om mesjes te vervangen bij problemen - mooier schaafbeeld - stiller)
- gietijzer aan-en afvoertafel: massa
- mogelijkheid voor herhaaldelijke instelling dikte: Een nauwkeurige aflezing van de afname en of in te stellen dikte helpt enorm. Indien niet aanwezig dient de after-market oplossing meegerekend te worden.
- snelle omvorming van de machine
- Breedte van 41 cm: mijn werkstukken gaan meestal maar tot 80cm (kan ik deze in twee keer vlakken)

Zelf persoonlijk heb ik gekozen voor een Felder-machine.

Ik vrees dat je echter met je budget compromissen moet maken:
- breedte: hier zou ik toch verkiezen voor minimaal 30 te nemen. Maakt enorm veel verschil als je brede werkstukken wil maken. Een smallere betekent meer verbindingen die niet geschaafd kunnen worden. Wat meer handenarbeid of schuurwerk ten gevolg heeft.
- spiraalas: tof, maar de standaard messen werken ook goed en zijn zeker niet slecht. Hobbymatig is de snelheid van vervangen of een beter schaafbeeld perfect op te lossen.
- snelle omvorming: voor jou ook niet noodzakelijk
- afstelling is noodzakelijk en is altijd belangrijk. HBM heb ik geen goede ervaringen mee.

Tussen je machines zou ik kiezen voor de Jet.

Maar de vraag is natuurlijk hoe snel je de machines wil hebben. Op dit forum komen dikwijls mooie koopjes langs.
Zoek zeker ook eens op de tweedehandsmarkt. Daar kun je met je budget goede machines vinden
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Persoonlijk zou ik een knappe gebruikte professionele machine kopen voor dat budget. Digitale hoogtemeters zijn leuk als ze er op zitten, maar totaal onnodig, zeker voor een hobby houtbewerker. Gewone hss messen zijn ook prima. Met een beetje zoeken , kan je er een scoren waar ook al een pennentafel op zit.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.753
979
Omgeving Eindhoven
@MaVa,
Jij hebt dus een spiraal-as op jouw machine zitten begrijp ik? Wat is jouw ervaring, vooral met de standtijd. Is het inderdaad zo dat deze zeer veel langer is dan bij HSS-messen? Want bij mij is het nu altijd zo dat de messen altijd net bot zijn als je flink wat schaafwerk te doen hebt, en ik heb daar dan niet altijd het geduld voor om te lopen klooien om ze gesteld te krijgen (wat natuurlijk lastiger is op een kleine machine). Vandaar dat ik ook wel een beetje neig naar de wisselplaatmessen.

Aflezing van de schaafdikte is voor mij geen probleem. Ik heb bij mijn Harvey-zaagtafel ook zowel voor de breedtegeleider als voor de hoogte van het zaagblad een Wixey-meter op gemonteerd en dat bevalt mij prima. Dat zou ik bij een vandiktebank ook doen als deze er niet op zit.

Wat is voor jou de reden om te gaan voor de Jet ipv de Axminster? Is de Jet echt zoveel beter gebouwd, want de Axminster heeft voor hetzelfde geld een spiraal-as.

@Chevy66,
Ik zit ook een beetje met de ruimte; mijn schuur is niet groot en ik moet een machine ook kwijt kunnen (opslag). Werken is geen probleem, want ik zet alles op wielen waardoor ik het makkelijk het terras (met overkapping) op rol om te werken als ik grotere stukken hout heb. En de hoogtemeter is voor mij persoonlijk wel een must maar geen enkel probleem om die er later zelf op te knutselen.
 

MaVa

Actieve deelnemer
3 mrt 2016
164
4
diksmuide
De standtijd van de spiraal-as is enorm veel hoger.
Voor mijn huidige machine (die ik nog niet zo heel lang heb) had ik een aftermarket shelix spiraalas op mijn SCM.
Ik heb de messen in 2 jaar maar 1 maal te hoeven draaien.

De keuze voor de Jet boven de Jet heeft te maken met het volgende:
- Kracht motor 2.65kW i.p.v. 2.2kW
- Max dikte vandiktebank 225mm ipv 190mm
- Max spaanafname schaven 3mm ipv 2mm
- Bij bestelling in UK dient stekker vervangen te worden (Gevolgen garantie?)

Wat voor mij ook een grote rol speelt is het beschikbaar zijn van een dealer/onderhoud in de buurt.
Jet zit voor mij redelijk dichtbij. Axminster is beschikbaar in Engeland (Gevolgen Brexit?) en via GereedschapPro.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.753
979
Omgeving Eindhoven
Even een update van mijn zoektocht. Iets van een kogel en een kerk.
Vanmiddag maar eens een rondje midden-NL gedaan, en bij VDH en toch ook Felder langsgeweest.
Want na gisteravond tot laat (vanochtend vroeg) hier op het forum lezend, ben ik tot de conclusie genomen dat ik wel moest kijken wat de mogelijkheden en voors/tegens waren voor bepaalde machines, en me niet blind moest staren op een budget waarvoor ik dan een machine zou kopen waar ik over een aantal jaar spijt van zou krijgen.

Op de terugweg in de file naar het zuiden heb ik de knoop doorgehakt. En wel dat ik dit weekend een stuk heeeeeel soepel elastiek ga opsnorren......... om rond mijn budget te knopen. ;)
Ik kreeg ook zeker het idee dat ik nu even beter wat meer kan investeren dan ik eigenlijk zou willen, maar dat ik dan wel een machine heb waar ik mogelijk de rest van mijn leven plezier aan ga hebben, ook als ik meer dan hobbymatig ga werken. En de spiraal-as is voor mij ook zeker een pre, omdat ik met mijn kleine werkplaats vaak buiten sta te werken, en daarmee de buren iets meer plezier doe.

Bij VDH was de ontvangst een beetje koeltjes vond ik. De Jet's zagen er zeker wel goed uit, maar echt veel viel er niet over de machines te vertellen, en de prijs stond vast zoals op de website. Maar die ervaring heb ik overigens eerder gehad bij VDH, toen ik me aan het orienteren was voor mijn zaagtafel. Alsof ze niet verwachten dat je echt interesse hebt.

Doorgereden naar Barneveld. Meteen een stuk hartelijker ontvangst, goede uitleg gekregen over de verschikkende technieken en voordelen van de silent-power-as.
De A3-26 hadden ze staan met silent-as, alleen zonder invoertafel. Ze hadden een klant gehad die een ongelukje had gehad met zijn machine, en om hem snel te helpen hebben ze onderdelen van het showroom-model gehaald. Jammer omdat ze hem daardoor niet werkend konden laten zien, maar ook goed om te horen dat ze bij storing ook meedenken en snel schakelen.
Prijs gekregen, en de Hammer A3-31 met silent power spiraalas is, met verrekening van afstelling door Felder, transport en korting, maar 250 euro duurder dan het vergelijkbare model van de Jet. En dan heb je wel een Hammer die (verwacht ik) een hogere restwaarde/verkoopbaarheid heeft dan een Jet. En als voordeel dat er later nog verlengtafels en/of een langgatboor aan te monteren is.
Helaas dus wel 3600 euro (incl btw) en een levertijd van 10 weken (+ 2 weken kerstreces).

Mijn keuze is dus waarschijnlijk gevallen op de A3-31 met silent power spiraalas.
Nu is mijn vraag, zit er iemand in de (ruime) omgeving van Eindhoven die een A3 met silent as heeft staan, waar ik eens mag komen kijken/luisteren? Welke variant (26, 31, 41) maakt dan niet zoveel uit, daar zit verder weinig verschil in verwacht ik.

En als iemand er een heeft staan die hem wil wegdoen, nog beter :cool:

Groet, Rob
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.753
979
Omgeving Eindhoven
Vanmiddag gaan kijken bij iemand met een A3-31 met silent power-as.
De keuze is gemaakt; dit wordt 'm!
Proefgeschaafd met een stuk hout met warrig draad, en een superglad resultaat. En zo stil...

Gisteren de aangepaste offerte van Felder gekregen, en krijg toch een leuke korting.

Alleen twijfel ik nog of ik er verlengtafels bij neem, om de vandiktetafel wat meer lengte te geven, om zeker geen snipe te hebben.
Dan zou ik die alu tafels ook gelijk gebruiken als verlengtafel voor mijn Harvey-zaagtafel en freestafel. Ben ik daar ook gelijk van het probleem van de te korte tafels af. Alleen ze kosten €200,- per stuk...

Gebruikt iemand deze en wat zijn de ervaringen; zijn de inderdaad zo makkelijk te monteren als in de demovideo?

Rob
 

-Peters-

Actieve deelnemer
19 sep 2016
135
42
Ze zijn zeker zo makkelijk te monteren als in de demo, heb ze zelf op diverse machines in gebruik, ja het is veel geld voor een stukje aluminium maar het werkt wel echt goed 😉
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.753
979
Omgeving Eindhoven
Zojuist de mail met de bestelling naar Felder verstuurd. Hammer A3-31 met silent power schaafas en digitaal meetwiel voor de vandikte.

Nog even zonder verlengtafels. Na een opmerking van The Boktor gisteren toen hij bij mij op bezoek was, dat ik ze ook wel zelf kon maken, maar even gaan rondkijken. Als ik wat aluminium extrusieprofielen bestel gaat dat inderdaad wel denk ik. Heel wat goedkoper dan de 200 euro per set die Felder rekent..

Nu hopen dat ze wat sneller leveren als de beloofde 12 weken. Kan niet wachten😎
 
Laatst bewerkt:

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
Alleen twijfel ik nog of ik er verlengtafels bij neem, om de vandiktetafel wat meer lengte te geven, om zeker geen snipe te hebben.
Dan zou ik die alu tafels ook gelijk gebruiken als verlengtafel voor mijn Harvey-zaagtafel en freestafel. Ben ik daar ook gelijk van het probleem van de te korte tafels af. Alleen ze kosten €200,- per stuk...

Gebruikt iemand deze en wat zijn de ervaringen; zijn de inderdaad zo makkelijk te monteren als in de demovideo?

Als je de korte verlenging op de uitvoerzijde van de vandikte plaatst zit die daar zo'n beetje permanent. Het is een heel gedoe om hem er weer af te krijgen en (zonodig) ergens anders te monteren. Ik laat hem in elk geval permanent zitten (en qua afstelling is dat ook het beste). Ik heb nog een korte aan de N4400 en de lange verlenging met poot die zowel aan de A3 31 als aan de N4400 gebruikt wordt als het nodig is (zoals laatst toen ik 240 cm lange 15*15 balken geschaafd heb).
Ik weet dat er legio Hammer-gebruikers zijn die hun machine aangepast hebben voor Aigner uitvoertafels en verlengingen & die zijn in elk geval goedkoper dan de originele van Hammer.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.753
979
Omgeving Eindhoven
Het is wachten tot half maart.
Op 5 maart komt de machine als alles goed gaat in Barneveld aan. Dan wordt hij afgesteld en komt hij in de week erna mijn kant op.
Dan kan ik definitief gaan bepalen hoe ik hem mobiel ga maken. Komt in ieder geval op een stalen onderstel op wielen, want hij moet voor langere werkstukken door een normale deur naar buiten gereden kunnen worden. Moet alleen definitief weten waar de steunpunten zittten en hoe ver de tafels en diverse andere onderdelen uitsteken uit de basisvoet.

Ik heb wel een tekening gekregen van Felder, maar ik kan daarmee nog niet 100% zeker bepalen hoe het onderstel moet worden. Maar ik heb de tijd om erover na te denken geloof ik:(


Waarom is het nog geen maart?
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.753
979
Omgeving Eindhoven
Voor de Hammer-bezitters, kan iemand mij vertellen hoe het zit met de ondersteuningen van de machine?
Rust deze (als je de rij-inrichting niet hebt gemonteerd, dus zoals de machine op de pallet wordt geleverd) puur op de buitenzijde, en is de gehele onderkant open?
Of zit er op enkele plaatsen een plaat onder?

Ik ben aan het nadenken over het onderstel wat ik ga maken om hem op te zetten, en wil dus weten waar ik 'm op moet/kan laten steunen, en op welke plaatsen ondersteuning weinig zin heb. En waar er mogelijkheden zitten om 'm vast te bouten aan het onderstel. Het onderstel wordt gemaakt van stalen kokerprofielen ivm de sterkte, zonder plaat erover.

Zie onderstaande tekening. De blauwe lijn is de buitenkant van de machinevoet. Onder het lichtpaarse (de voorkant, waar je dus tijdens het werk met je voeten tegenaan staat) verwacht ik dat er ondersteuning onder sit, omdat daar bij het gebruik van de rij-inrichting de pootjes onder gemonteerd zitten (de donkerpaarse stippen).
Onder het geel/oranje gedeelte (de kant waar bij de rij-inrichting de wielen zitten) heb ik geen idee of daar nog iets onder zit. Op foto's van het www kom ik daar ook niets wijzer uit, wel lijkt het of ik er onderdoor kan kijken.

En hoever steekt het verste punt aan de achterzijde van de machine uit tov de voet, als de geleider helemaal naar binnen (naar je toe) is geschoven?

Onderstel.jpg

Kan iemand mij aangeven of en zo ja waar er platen aan de onderkant van de machine zitten (dus waar ik moet zorgen voor ondersteuning en waar ik de machine kan bevestigen op het onderstel).
 
Laatst bewerkt:

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.753
979
Omgeving Eindhoven
Wilco,

Dat had ik ook al gezien, maar waar zitten de ondersteuningspunten precies?
Want ik wil 'm niet op een plaat zetten, maar op een frame van enkele stalen kokerprofielen, met daartussen dus geen ondersteuning (lucht).
En dan is het dus wel handig om te weten waar de machine precies steunt...
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
waarom zou je niet het standaard onderstel van de Hemmer nemen met de hefboom met wiel? Werkt perfect en is niet zo duur.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
@klusrob Stuur me per PM (DM whatever) je mailadres en je krijgt van me een technische tekening met alle informatie. Is online moeilijk te vinden, anders had ik wel een url geplaatst. : )
 

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
Ik heb om mij Hammer A3 -31 net rijwielen gemonteerd . Aan de andere kant komen dan stel pootjes In de hoeken zitten daar motage gaten voor; daar staat de machine dan op die 2 pootjes en de twee wielen.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.753
979
Omgeving Eindhoven
@Scheppie
Mijn schuur is niet zo groot (understatement, 2,5 x 5) en de machine moet alle kanten op gereden kunnen worden in een kleine ruimte. En onder andere door een normale deur naar binnen en buiten voor het werk met langer hout. Dus in de lengte kunnen rijden. En met de Hammer rij-inrichting kan je hem alleen in de breedte verplaatsen, en dan past'ie niet door de deur.

@Bert
Ik heb van Felder de layout ook al gekregen, daaruit heb ik deze buitenmaten gekopieerd. En de plaats van de steunpoten voor de rij-inrichting. Op die plaats zal dus wel ondersteuning zitten, in ieder geval plaatselijk. Maar ik kom er met die tekeningen nu geen wijs uit of er op andere plaatsen ook ondersteuningsplaten en/of montagemogelijkheden zitten, of dat het voldoende is om alleen de buitenrand te ondersteunen.
Maar PM is onderweg voor het geval het toch een andere tekening is.

@karangetang
Daar zit dus een ondersteuning waarmee ik 'm ook kan vastzetten op het onderstel begrijp ik? (om te voorkomen dat hij er onverhoopt vanaf zou duvelen).
Maar zitten er aan de andere kant ook nog ondersteuningen, of is de onderkant daar geheel open? Want dan ga ik daar ook geen kokerprofiel onder zetten als het niet nuttig is...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.