Hulpmiddel voor rijboringen en scharnieren

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
Binnenkort ga ik voor de eerste keer kasten maken uit melamine plaatmateriaal.
Het zijn een tiental kasten en ik zou dit graag goed aanpakken. Ik vroeg me af of jullie tips, hulpmiddelen, jigs, ... hebben/weten om rijboringen en potscharnieren efficient en accuraat te gaan boren of monteren.
Op youtube kom je nu en dan wel eens zoiets tegen, maar meestal zonder uitleg waar deze in EU ook te koop zijn.

Alvast bedankt voor jullie hulp
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Festool heeft sys lr 32. Heel mooi maar kost serieus geld. Kreeg heeft Kreg Shelf Pin Jig / Boormal met 5 mm boor - boor makkelijk snel 5 mm gatenrijen met 32 mm afstand, 8-delig. Dan is er deze nog WoodPeckers Shelf Pin Template Complete set om zelf het 32 mm systeem te boren. Kreg heeft ook een hulpstuk/sjabloon voor potscharnieren. Je kan ook zelf je mallen maken.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Blum Ecodrill voor de scharnieren
Bosch FSN OFA 32 KIT 800 voor de rijboring
Beiden zijn te koop in Nederland/Duitsland
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Voor dat aantal misschien uitbesteden.

Anders zijn er genoeg opties, van simpel en goedkoop tot erg duur :)

Zelf heb ik de rail van Festool met de gaatjes en een 3D geprint hulpstuk (LR32) waar de frees op past het origineel vind ik op dit moment te duur voor hoevaak ik het gebruik en op Ali heb ik een centreer boor voor die gaatjes gekocht om met een mal te gebruiken de mal ga ik er zelf bij te maken.
 

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
290
110
heb zelf ook de Wolfcraft 4650000 deuvellijst en dit werkt heel goed (kan je ook voor andere zaken dan rijboringen gebruiken). Zeker als je geen volledige rijboring (onder tot boven) wilt maar enkel daar waar legplank komt en evt gaatje erboven en eronder

zorg ook voor goede potboor, want melamine is niet echt materiaalvriendelijk ... de wolfcraft potboor is hier minder geschikt voor. zelf overgestapt naar CMT versie.

je kan ook voor de Blum Ecodrill gaan, maar is mss wat duur voor eenmalig project

als aftekenhulp gebruik ik Gabarit type F146135790
https://www.vanopstal.be/nl/product/Scharnieren/Scharnieren+Salice:+toebehoren/Scharnieren+Salice:+toebehoren/Hulpstukken+om+scharnieren+in+te+boren#215815

groeten
Wim
 

josiboy

Actieve deelnemer
17 aug 2009
118
0
St Pieters Leeuw , België
om mijn scharnieren te boren gebruik ik de basismachine van hettich , blue max , kost rond de 300€
mijn machine had een beschadigde schakelaar en heb ik kunnen kopen voor 50€
voor de rijboring gebruik ik een zelfgemaakte trespa mal
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.