Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 11
  1. #1

    Advies voor uitsparing in werkblad tbv spoelbak

    Wij zijn bezig met een nieuwe keuken en hebben nu ons eiken werkblad geleverd gekregen. Wij willen de RVS spoelbak aan de onderkant van het werkblad verlijmen (onderbouw).

    Nu vroeg ik mij af wat de beste en mooiste manier is om het gat voor de uitsparing te maken.

    Het moeten ronde hoeken worden en het hout mag niet teveel verbanden omdat het zichtbaar blijft. Dikte is 19mm

    Hoe zouden jullie dit doen? En denken jullie dat onderbouw van de spoelbak überhaupt een slim idee is omdat het hout natuurlijk veel te verduren krijgt door het water. Blad wordt uiteindelijk afgewerkt met Woca olie.

    Ik wou de uitsparing eerst grof uitzagen met decoupeerzaag en dan een precieze sjabloon maken en het uiteindelijk met een kantenfrees en een frees met geleiderol bij trimmen.

    Zodat het netjes wordt.

    Hoor graag wat jullie denken.

    Alvast bedankt Benjamin

  2. #2
    Het is denk ik niet echt wat je wil horen, maar hout met water in keukens wordt na verloop van tijd altijd zwart. Vaak zijn dan door inwatering al enkele lijmnaden open gaan staan, wat het probleem verergerd. Ook bij het kraangat zie je dezelfde problemen. Het voordeel voor mij is, dat het weer prima stookhout oplevert.

  3. #3
    Mijn moeder heeft 30 jaar lang een houten aanrechtblad met onderbouwspoelbak gehad, ging prima. Het blad had een flink aantal lagen lak gekregen. Je moet er natuurlijk wel voorzichtig mee omgaan, maar dan kan het dus ook echt lang goed blijven. Twee jaar terug heb ik een nieuwe keuken geplaatst en weer een houten aanrechtblad gebruikt. De spoelbak heb ik ook weer onder het blad geplaatst. Het gat gewoon zorgvuldig uitmeten, uitzagen en met een kopieerfrees netjes maken. De hoeken heb ik met een afrondfreesje nagelopen. Het blad zit vastgekit en geklemd met een paar latten, een beetje zoals je bladwervels zou gebruiken voor een tafelblad. Ook dit blad zit weer flink in de lak en ziet er nog goed uit.

    Succes!

  4. #4
    Dank voor je bericht Mark,

    Dat ik er voorzichtig mee om moet gaan had ik al verwacht.

    Heb je de kopieerfrees vrij uit de hand gebruikt of toen ook een sjabloon gebruikt.

    Nog nooit eerder zo een ding gebruikt daarom ben ik vooral benieuwd hoe ik de frees het best kan gebruiken.

  5. #5
    Gewoon eerst een oefen stukje maken in mdf of zoiets. Vier latten aan de onderzijde erop schroeven op de juiste maat. Hierna grof uitzagen. Dan met een kopieerfrees (radius gelijk aan de ronding van de bak)
    Het restant uitfrezen. Nu zou je nog de dikte van de bak kunnen we frezen.
    Ik heb ook een beuken keukenblad gehad. Werd zwart bij de kraan. Ik zou geen eiken of ander hout bij een spoelbak of kraan gebruiken. Eiken reageert op zuren. Zit er een breuk in de lak en er komt bv azijn in krijg je zwarte vlekken.

  6. #6
    Benjamin, let wel even op dat er een verschil zit tussen aflakken en in de (Woca) olie zetten!
    Wil je voorkomen dat je blad zwart wordt, dan moet je of wekelijks je blad in de olie gaan zetten, of lak gebruiken (het liefste epoxy of 2 componenten...)
    Mijn ervaring met een geolied houten werkblad in de keuken is niet om over naar huis te schrijven...
    Zeg maar gewoon Ruben
    --- Hout hoort te drijven ---

  7. #7
    een houten blad vraagt onderhoud en een goed afwerking bij de kopse kanten .
    ik zou voor een muurmontage van de kraan gaan als dit mogelijk is.

    het gat frezen met een mal als je die maakt voor een freesje rond 12 kan je eerst met een rond 10 frezen en dan de laaste mm weghalen met een rond 12

    de

  8. #8
    Voor het frezen had ik eerst een mal gemaakt, in mijn geval van multiplex als ik het goed herinner, maar een paar latten vastschroeven op de onderkant van het blad kan ook prima. Ik zou het blad overigens inderdaad liever lakken dan in de olie zetten. Als je olie gebruikt, blijf je het heel geregeld moeten onderhouden. Het kan natuurlijk, maar ik vond in de lak een stuk handiger.

    Succes en we zien natuurlijk graag de foto's tegemoet!

  9. #9
    Dank voor alle tips en wij zijn ons ervan bewust dat olie meer onderhoud vraagt dan lak. Maar het is al besloten en de andere delen van het werkblad zijn ook al geolied dus dat gaan we nu ook met dat deel doen en dan zien wij het wel.

    Fotos kan ik zeker plaatsen als het af is.

    Heb ool nog rest stukken over van het werkblad om te oefenen.

    Nu nog de goede frees.

    Ik heb al naar verschillende kopierfrezen gekeken en vroeg mij af wat voor diameter ik moet nemen?

    Juist een grote of een kleine? Heeft dat invloed op de ronde hoeken?

    Zou deze bijvoorbeeld geschikt zijn?

    Ook met het oog op toekomstige projecten.


    Diep genoeg is hij.

    Maar wat voor invloed heeft de diameter van dit soort freesjes op het werkstuk?

    Wn moet je eiken met hoge of lage snelheid frezen?


    https://www.amazon.de/ENT-Bündigfräs...ws_feature_div

    Sjablone zou hier dus aan de bovenkant komen. Of is met lager aan de onderkant beter?
    Laatst gewijzigd door BenjaminSp; 26-11-19 om 23:25.

  10. #10
    je kan beter een kopieer-ring en een gewone rechte frees gebruiken
    je moet de mal dan wel een stukje groter maken dan je uiteindelijke gat

 

 

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •  
This website uses cookies
We use cookies to store session information to facilitate remembering your login information, to allow you to save website preferences, to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners.
     
Back to top