Advies voor uitsparing in werkblad tbv spoelbak

BenjaminSp

Nieuw lid
18 sep 2019
4
1
Wij zijn bezig met een nieuwe keuken en hebben nu ons eiken werkblad geleverd gekregen. Wij willen de RVS spoelbak aan de onderkant van het werkblad verlijmen (onderbouw).

Nu vroeg ik mij af wat de beste en mooiste manier is om het gat voor de uitsparing te maken.

Het moeten ronde hoeken worden en het hout mag niet teveel verbanden omdat het zichtbaar blijft. Dikte is 19mm

Hoe zouden jullie dit doen? En denken jullie dat onderbouw van de spoelbak überhaupt een slim idee is omdat het hout natuurlijk veel te verduren krijgt door het water. Blad wordt uiteindelijk afgewerkt met Woca olie.

Ik wou de uitsparing eerst grof uitzagen met decoupeerzaag en dan een precieze sjabloon maken en het uiteindelijk met een kantenfrees en een frees met geleiderol bij trimmen.

Zodat het netjes wordt.

Hoor graag wat jullie denken.

Alvast bedankt Benjamin
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Het is denk ik niet echt wat je wil horen, maar hout met water in keukens wordt na verloop van tijd altijd zwart. Vaak zijn dan door inwatering al enkele lijmnaden open gaan staan, wat het probleem verergerd. Ook bij het kraangat zie je dezelfde problemen. Het voordeel voor mij is, dat het weer prima stookhout oplevert.
 
  • Leuk
Waarderingen: 3xtr3m3

MerkiMac

Actieve deelnemer
28 sep 2012
256
31
Zandvoort
www.markdemaker.nl
Mijn moeder heeft 30 jaar lang een houten aanrechtblad met onderbouwspoelbak gehad, ging prima. Het blad had een flink aantal lagen lak gekregen. Je moet er natuurlijk wel voorzichtig mee omgaan, maar dan kan het dus ook echt lang goed blijven. Twee jaar terug heb ik een nieuwe keuken geplaatst en weer een houten aanrechtblad gebruikt. De spoelbak heb ik ook weer onder het blad geplaatst. Het gat gewoon zorgvuldig uitmeten, uitzagen en met een kopieerfrees netjes maken. De hoeken heb ik met een afrondfreesje nagelopen. Het blad zit vastgekit en geklemd met een paar latten, een beetje zoals je bladwervels zou gebruiken voor een tafelblad. Ook dit blad zit weer flink in de lak en ziet er nog goed uit.

Succes!
 

BenjaminSp

Nieuw lid
18 sep 2019
4
1
Dank voor je bericht Mark,

Dat ik er voorzichtig mee om moet gaan had ik al verwacht.

Heb je de kopieerfrees vrij uit de hand gebruikt of toen ook een sjabloon gebruikt.

Nog nooit eerder zo een ding gebruikt daarom ben ik vooral benieuwd hoe ik de frees het best kan gebruiken.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Gewoon eerst een oefen stukje maken in mdf of zoiets. Vier latten aan de onderzijde erop schroeven op de juiste maat. Hierna grof uitzagen. Dan met een kopieerfrees (radius gelijk aan de ronding van de bak)
Het restant uitfrezen. Nu zou je nog de dikte van de bak kunnen we frezen.
Ik heb ook een beuken keukenblad gehad. Werd zwart bij de kraan. Ik zou geen eiken of ander hout bij een spoelbak of kraan gebruiken. Eiken reageert op zuren. Zit er een breuk in de lak en er komt bv azijn in krijg je zwarte vlekken.
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.691
99
Utrecht
Benjamin, let wel even op dat er een verschil zit tussen aflakken en in de (Woca) olie zetten!
Wil je voorkomen dat je blad zwart wordt, dan moet je of wekelijks je blad in de olie gaan zetten, of lak gebruiken (het liefste epoxy of 2 componenten...)
Mijn ervaring met een geolied houten werkblad in de keuken is niet om over naar huis te schrijven...
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
een houten blad vraagt onderhoud en een goed afwerking bij de kopse kanten .
ik zou voor een muurmontage van de kraan gaan als dit mogelijk is.

het gat frezen met een mal als je die maakt voor een freesje rond 12 kan je eerst met een rond 10 frezen en dan de laaste mm weghalen met een rond 12

de
 

MerkiMac

Actieve deelnemer
28 sep 2012
256
31
Zandvoort
www.markdemaker.nl
Voor het frezen had ik eerst een mal gemaakt, in mijn geval van multiplex als ik het goed herinner, maar een paar latten vastschroeven op de onderkant van het blad kan ook prima. Ik zou het blad overigens inderdaad liever lakken dan in de olie zetten. Als je olie gebruikt, blijf je het heel geregeld moeten onderhouden. Het kan natuurlijk, maar ik vond in de lak een stuk handiger.

Succes en we zien natuurlijk graag de foto's tegemoet!
 

BenjaminSp

Nieuw lid
18 sep 2019
4
1
Dank voor alle tips en wij zijn ons ervan bewust dat olie meer onderhoud vraagt dan lak. Maar het is al besloten en de andere delen van het werkblad zijn ook al geolied dus dat gaan we nu ook met dat deel doen en dan zien wij het wel.

Fotos kan ik zeker plaatsen als het af is.

Heb ool nog rest stukken over van het werkblad om te oefenen.

Nu nog de goede frees.

Ik heb al naar verschillende kopierfrezen gekeken en vroeg mij af wat voor diameter ik moet nemen?

Juist een grote of een kleine? Heeft dat invloed op de ronde hoeken?

Zou deze bijvoorbeeld geschikt zijn?

Ook met het oog op toekomstige projecten.


Diep genoeg is hij.

Maar wat voor invloed heeft de diameter van dit soort freesjes op het werkstuk?

Wn moet je eiken met hoge of lage snelheid frezen?


https://www.amazon.de/ENT-Bündigfrä...&sr=8-4#aw-udpv3-customer-reviews_feature_div

Sjablone zou hier dus aan de bovenkant komen. Of is met lager aan de onderkant beter?
 
Laatst bewerkt:

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
je kan beter een kopieer-ring en een gewone rechte frees gebruiken
je moet de mal dan wel een stukje groter maken dan je uiteindelijke gat
 

BenjaminSp

Nieuw lid
18 sep 2019
4
1
Zoals beloofd nog de fotos.

Het frezen is goed gelukt. Omdat het een gelijmd werkblad was, was het belangrijk dat de uitsparing beetje afstand had van de lijm naden. Anders ging het snel afbreken. Maar na twee keer uitproberen op rest stukjes ging het goed. En op het uiteindelijke blad is het ook perfect gelukt.

Wij zijn blij met het resultaat en gaan zien hoe het geoliede hout op het water reageert.

807fb861-2e2e-4049-8812-2cacfc3876ea.jpgIMG_8179.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: rmenkveld

MarijnG

Actieve deelnemer
4 apr 2020
51
8
Zoals beloofd nog de fotos.

Het frezen is goed gelukt. Omdat het een gelijmd werkblad was, was het belangrijk dat de uitsparing beetje afstand had van de lijm naden. Anders ging het snel afbreken. Maar na twee keer uitproberen op rest stukjes ging het goed. En op het uiteindelijke blad is het ook perfect gelukt.

Wij zijn blij met het resultaat en gaan zien hoe het geoliede hout op het water reageert.

Bekijk bijlage 81819Bekijk bijlage 81820
Ik ben van plan om zoals hierboven een wasbak onderaan een werkblad te bevestigen, lijkt me mooier dan langs boven. Hoe je dit uiteindelijk uitgefreesd? Met een kopiërfrees, met wieltje?
Het werkblad hier is rubberwood 30mm.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Ik ben van plan om zoals hierboven een wasbak onderaan een werkblad te bevestigen, lijkt me mooier dan langs boven. Hoe je dit uiteindelijk uitgefreesd? Met een kopiërfrees, met wieltje?
Het werkblad hier is rubberwood 30mm.
Hallo Heb je dat reststuk nog en kan ik dat eventueel overnemen?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.