Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Resultaten 11 tot 20 van de 32
    https://www.amazon.de/gp/product/B00...SG13GHLQ&psc=1

dit lijkt me wel een goede beginnersset nee?

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2011
    Ik ben zelf zeer te spreken over de freesjes van Ecotools. Deze zullen misschien iets minder lang scherp blijven als die van de grote merken (CMT etc), maar kosten ook weinig. Zeker voor de maten die je weinig gebruikt.
    En als het een maat is die je veel gebruikt, kan je er voor het lage bedrag ook meerdere kopen eer je uitgegeven hebt wat een dure kost.
    Tenminste, uitgaande van hobbymatig gebruik, als je ze bedrijfsmatig gebruikt maken ze zoveel meters dat het anders zal zijn.

In de set die je laat zien zitten 12 freesjes voor 106 euro, dat is bijna 9 euro per stuk. Bij Ecotools kosten ze de helft.
    Laatst gewijzigd door klusrob; 29-11-19 om 22:38.
    Ik kan alles, tot ik bewijs dat ik het niet kan

hoe lang gaan die freesjes mee Rob?

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2011
    Ligt eraan hoeveel en in welk hout je ze gebruikt. Voor de prijs vind ik ze lang meegaan.

ik zal eens gaan snuisteren

Voor een machine uit de hand zoeken naar jouw optimale ergonomie met voldoende kracht (spantang max 8mm) en stationair in hoogte verstelbaar in combinatie met veel vermogen (>/= 2kW) en alle gangbare spantangen (1/4", 8mm, 12mm, 1/2"). Bij het slaan van grote profielen heb je die 2kW echt nodig en dan moet het nog in stapjes.

Boktor026, jij zou dus de Bosch sowieso niet kiezen omdat hij te weinig vermogen heeft? Ook voor een beginnende hobbyist?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door klusrob Bekijk Berichten
    Ik ben zelf zeer te spreken over de freesjes van Ecotools. Deze zullen misschien iets minder lang scherp blijven als die van de grote merken (CMT etc), maar kosten ook weinig. Zeker voor de maten die je weinig gebruikt.
    En als het een maat is die je veel gebruikt, kan je er voor het lage bedrag ook meerdere kopen eer je uitgegeven hebt wat een dure kost.
    Tenminste, uitgaande van hobbymatig gebruik, als je ze bedrijfsmatig gebruikt maken ze zoveel meters dat het anders zal zijn.

In de set die je laat zien zitten 12 freesjes voor 106 euro, dat is bijna 9 euro per stuk. Bij Ecotools kosten ze de helft.
    In het bericht van Rob liggen een waarheid en een probleem, naar mijn mening. Waar: als je je freesjes weinig gebruikt, dus eigenlijk ook nooit hoeft te vervangen, is Ecotools een prima keuze. Mijn ervaring ermee is ook redelijk (goed voor de prijs). Het probleem ligt hem erin als je zulke freesjes gaat kopen terwijl je ze wel iets vaker gebruikt, zodat je ze toch zo af en toe moet vervangen. Misschien is het nog steeds iets goedkoper, maar het levert je wel gedoe op. Maar wat ik eigenlijk veel erger vind, is het onnodige weggooien van staal. We leven in een tijd van kunstcrisis en dus feitelijk een energiecrisis. Kijk naar hoeveel energie het kost om staal te produceren. Ik denk niet dat het verantwoord is om het dan zo makkelijk weg te gooien. Geef je een heel klein beetje meer geld uit aan freesjes, dan voorkom je dus gedoe en ben je een stuk verantwoordelijker bezig.

Vanwege deze twee kanten koop ik freesjes waarvan ik niet weet of ik ze vaker ga gebruiken bij Ecotools, en de freesjes die ik regelmatig gebruik van CMT of een ander kwaliteitsmerk.

SvenDC74, ik ben een eenvoudige beginner in de woodworking. Ik heb twee frezen, een groot zwaar Russisch ding en een groene Bosch (2e hands via Marktplaats). Die Rus hangt onder mijn freestafeltje en doet het prima, vooral omdat de hoogtevergrendeling heel goed is. Het verstellen in de hoogte doe ik met een oliekrikje. De Bosch kocht ik voor 20 euro omdat ik dacht dat het handig is als je iets uit de hand moet doen bv. een groef in een deur of zo. Ik moest toen zo'n slot aan een strip met twee vergrendelpunten plaatsen.

Ik ben het eens met rjmulder, met een losse frees werkt het (denk ik) lekker als hij klein en ligt is. Als ik die Bosch zou kunnen ruilen voor een lichter model of een kantentrees zou ik het meteen doen. Mocht het nodig zijn kan ik de Rus onder de tafel uit halen voor het zwaardere werk.

Mijn advies dus, koop er twee als het even kan. Mijn ervaring is dat je in een freestafel echt geen Mafel of Festool apparaat hoeft te hangen. Dat gaat mij in ieder geval prima af met een Rus van een paar tientjes.

Qua freesjes gebruik ik eigenlijk altijd ook goedkoop spul. Als ze bot zijn gooi ik ze weg. Laatste maakte ik een krukje met een soort dambord van meranti en vuren. Ik had een vierkant stuk en dat moest rond. Toen liep ik wel tegen de beperkingen van die budgetfreesjes aan. Ik heb er toen eentje van Bosch gekocht. Ging al stukken beter.

Zoek eens op de Katsu router, een kopie Makita. Schijnt prima te werken en is echt niet duur (30 pound)

Forum Rechten