En ook een bovenfrees

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Voor een machine uit de hand zoeken naar jouw optimale ergonomie met voldoende kracht (spantang max 8mm) en stationair in hoogte verstelbaar in combinatie met veel vermogen (>/= 2kW) en alle gangbare spantangen (1/4", 8mm, 12mm, 1/2"). Bij het slaan van grote profielen heb je die 2kW echt nodig en dan moet het nog in stapjes.

ik heb een OF1010 en ik frees liever een groot profiel in nog meer stappen (voor die paar keer dat dat nodig is) en heb voor de rest van het werk liever lekker een licht apparaat dan dat ik voor elke bewerking zo'n monster in mijn klauwen heb.

ik heb destijds proefgefreesd met de OF1010, OF1400 en de OF2200.

Ik zou nu overigens kiezen voor de Bosch GOF1250 omdat die een stuk voordeliger is en me een prima machine lijkt.
 

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
@SvenDC74: voor in een freestafel is een frees van 1200 W prima als je licht werk doet zoals een duiven jager of een kraal. Wil je zwaarder werk frezen, dan heb je 12mm of 1/2" frezen nodig. Ik heb ooit in twee huizen de deklatten van de binnendeurkozijnen vernieuwd. Ingewikkelde profielen die met drie verschillende frezen in 5 gangen worden geprofileerd. En dan 130 strekkende meter! Dat geeft bovendien een boel troep, heb toen meteen een cycloon gekocht en rollers. Je moet dan nog hard duwen 🙈
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Mijn keuze voor een freesmachine: Wisselen van freesjes moet kunnen zonder de freesmachine te demonteren. Machine moet een regelbaar toerental hebben. Geschikt zijn voor opname van alle maten. Hoogte verstelling van bovenaf. Voldoende vermogen.
Aangezien ik soms grote frezen wil gebruiken en er een gigantisch prijsverschil zit tussen de in Nederland verkrijgbare 12mm frezen en de 1/2"uitvoeringingen via het www. Ja er is kwaliteitsverschil maar soms koop ik 1/2" voor 30 euro en moet in nederland dan 200 euro betqlen. Er bleef voor deze festool liefhebber maar een keuze over de Triton tra0001. Ben er nog steeds tevreden over.
 

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
Aanvullend op Wim: Eens! De Trend T11 is ook van boven verstelbaar (maten tot 1/2") en die moet je NU in de UK kopen voor weinig :)
 

Hkuit

Actieve deelnemer
6 dec 2017
188
24
Sint-Michielsgestel
Aanvullend op Wim: Eens! De Trend T11 is ook van boven verstelbaar (maten tot 1/2") en die moet je NU in de UK kopen voor weinig :)
Maar heren, jullie reageren nu als zeer ervaren houtbewerkers op een vraag van een relatief onervaren persoon, als ik het goed begrijp. Moet die dan beginnen met zo’n beest van een router, die nu in de UK relatief goedkoop is en dus maar 465 euro kost? Ik zou starten met zo’n Bosch of kleiner, die Katsu of, zoals ik, met de router van de Lidl (die helaas vaker niet dan wel leverbaar is). Daarna komt misschien ooit de routertafel en de complexe profielen , 130 meter lang.
 

DannyL

Actieve deelnemer
11 jan 2017
497
118
Omg. Eindhoven
Ik had als onervaren persoon ook een bovenfrees van de lidl.
Alleen die had als probleem dat ie soms tijdens het frezen, de frees los liet en die vloog dan ineens vast het hout in of de andere kant op...
Omdat zoiets nogal gevaarlijk is, heb ik toen besloten om de Bosch GOF1250 te kopen.
Je merkt tussen die twee zoveel verschil in kracht en gemak.


- Frezen vervangen gaat stukken makkelijker bij de bosch (spantang vergrendeling en de bosch blijft ondersteboven gewoon staan)
- De greep is fijner/beter om vast te hebben
- Softstart is erg fijn!
- Het geheel voelt degelijker/steviger aan
- Verlichting in de voet is echt mega handig in een redelijk verlichte ruimte


En eigenlijk nog het belangrijkste;
het afvoeren van stof naar de stofzuiger is stukken beter!
Bij de lidl frees zit er een los abs kunststof ding bij dat je erop kan schroeven, en daar de stofzuiger op aan kan sluiten.
Maar als je slang een beetje gewicht heeft, valt je frees automatisch om.
Elke keer lag ik daarmee te pielen, en bij de Bosch heb ik dat stukken minder (met een rubber verloop schuif ik er mijn stofzuiger gewoon op en het zit vast)
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Maar heren, jullie reageren nu als zeer ervaren houtbewerkers op een vraag van een relatief onervaren persoon, als ik het goed begrijp. Moet die dan beginnen met zo’n beest van een router, die nu in de UK relatief goedkoop is en dus maar 465 euro kost? Ik zou starten met zo’n Bosch of kleiner, die Katsu of, zoals ik, met de router van de Lidl (die helaas vaker niet dan wel leverbaar is). Daarna komt misschien ooit de routertafel en de complexe profielen , 130 meter lang.
Als ik het goed heb is de triton tra001 leverbaar 250 tot 300 euro. de 8mm modellen zelfs onder de 200.
Mijn mening koop voor een machine die veel gebruikt word geen goede. Niets mis met metabo bosch makita de walt. kwaliteit is goed verscchil zit vaak in het gebruik. Dus voor mij is dat o.a. bediening van bovenaf.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
Als ik het goed heb is de triton tra001 leverbaar 250 tot 300 euro. de 8mm modellen zelfs onder de 200.
Mijn mening koop voor een machine die veel gebruikt word geen goede. Niets mis met metabo bosch makita de walt. kwaliteit is goed verscchil zit vaak in het gebruik. Dus voor mij is dat o.a. bediening van bovenaf.

Zit er misschien een tegenstrijdigheid in je tekst, oftewel: Klopt je tekst wel?
 

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
Volgens mij begon de ts over een hand frees. Dan denk ik dat de bosch een prima keuze is. Heb de voorloper de 900 en is zwaar genoeg met goede diepte instelling en vergrendeling en nauwkeurige zijpelende. Onder de freestafel een Triton zal niet zeggen dat er geen betere zijn maar beiden zullen zeker aan jeverwachtingen voldoen
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.