En ook een bovenfrees

SvenDC74

Nieuw lid
17 nov 2019
17
0
Naast mijn afkortzaag, waar ik ongeveer een idee heb wat ik uiteindelijk zal nemen, staat ook een bovenfrees op mijn wenslijstje.

Ik twijfel tussen Bosch GOF1250LCE (315€) - Makita RP1800FXJ (345€) - Festool OF1010 (400€)/OF1400 (560€). Het is voor all-round gebruik, maar wel als beginner, ik wil evenwel direct deftig materiaal. Ik denk dan aan redelijke afzuiging (in de voet bv), LCD-schermpje is een plus? (maar wat als dit stuk is), makkelijke vervanging ring, goede freesdiepte, preciesie (zullen ze wel allemaal hebben),...

Iemand ervaring met deze toestellen of andere suggesties?

Bedankt!

Sven
 

DannyL

Actieve deelnemer
11 jan 2017
497
118
Omg. Eindhoven
Misschien is mijn topic een helper; https://www.woodworking.nl/showthread.php?27962-Bovenfrees-Bosch-vs-Festool
Was ook aan het twijfelen tussen een OF1010 en de GOF1250LCE, maar ik ben uiteindelijk voor de GOF1250LCE gegaan.

Ik heb zelf een GOF1250LCE aangeschaft, en ben er echt heel erg blij mee..
Eerst had ik het idee dat ie echt zwaar was, maar nu weet ik niet beters, en ik vind em nogal fijn.
Hoogtestelling is precies, en het LCD scherm is handig, maar geen verplichte eis voor mij.

Afzuiging is bij mij een gewone stofzuiger, en dat werkt echt goed.
De LED verlichting in de voet is wel echt super handig!

Ik weet niet waar je vandaan komt, maar mocht dat rondom Eindhoven zijn, mag je ook altijd een keertje de Bosch proberen als je wil
 

SvenDC74

Nieuw lid
17 nov 2019
17
0
ik had je post reeds gelezen, stond bovenaan toen ik de zoekfuntie gebruikte :)

Ben van Brussel, dus Eindhoven is een beetje te ver, maar echt wel bedankt voor het voorstel!
Blij te horen dat hij je goed bevalt, ziet er alvast zeer goed uit. Ben je tevreden over de diepte die hij aankan? En het vermogen?

Geen spijt dus dat je niet voor Festool bent gegaan?

Kan je ook de freesdiepte instellen zonder gebruik te maken van dat LCD-scherm?
 

DannyL

Actieve deelnemer
11 jan 2017
497
118
Omg. Eindhoven
De diepte is voor mij meer dan genoeg. Je kan er anders ook verlengde freesjes in gebruiken, maar ik frees niet veel dieper dan +- 30mm.

Het vermogen is echt ruim voldoende..
En ook zeker geen spijt dat ik deze gekozen heb.

Freesdiepte zonder LCD instellen gaat wel, want er staan streepjes op de houder, maar ik heb nooit gekeken of het echt millimeters zijn op de strepen.

Instellen via het display werkt best fijn, en het is lekker snel/makkelijk aflezen en corrigeren.

Mocht je ergens nog wat detail foto's van willen, dan laat maar weten :(
 

SvenDC74

Nieuw lid
17 nov 2019
17
0
Volop reviews aan het bekijken :) Ik vraag me af: is het mogelijk om deze frees in te bouwen in een freestafel? (zou die zelf willen maken). Kan je elke frees inbouwen trouwens?
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.753
979
Omgeving Eindhoven
In princiepe kan je iedere frees inbouwen. Voorbeelden genoeg hier op het forum. Als je een frees wilt inbouwen, zou ik kiezen voor een frees die vanaf de zool verstelbaar is in hoogte, zoals de Triton-frezen. Dan kan je dus (als deze op zijn kop hangt) de hoogte van bovenaf aanpassen, en hoef je niet met hulpmiddelen zoals een krik te werken voor de hoogteverstelling.
Zelf heb ik de Triton TRA001 vast onder een freestafel hangen en een andere frees los erbij. Zo hoef ik niet te demonteren als ik een losse frees uit de hand nodg heb.

De TRA001 is wel een beest van een machine. Zeker genoeg kracht voor alle freesbewerking, maar misschien iets aan de lompe kant voor uit de hand frezen. Dan zou je eventueel zijn kleinere broertje MOF001 kunnen kiezen, maar daar heb ik dan weer geen ervaring mee hoe sterk en gebruiksvriendelijk die is.

Rob
 

SvenDC74

Nieuw lid
17 nov 2019
17
0
Bedankt voor de mooie uitleg Rob, ik neem dit zeker mee. Ik ga eerst een losse frees kopen, en dan een werkbank maken. Daar kan dan wel een Triton in passen :)
 

Welp75

Actieve deelnemer
28 dec 2012
140
3
49
Kerkrade, Limburg
Met de frezen die je noemt zul je geen problemen krijgen, zijn allen goede machines. Voor veelzijdigheid kun je nog naar de Makita RT0700 CX3J kijken, die is niet bedoeld voor meters en zwaar frezen, maar voor wat lichter werk prima, handzaam en met de hulpstukken zeer veelzijdig (heb hem zelf ook, naast een Makita RP2300 (voor het zwaardere handwerk) en een Triton TRA001 (in een freestafel zoals klusrob al zegt: een beest van een machine). Let bij de Triton even op welke spantangen bijgeleverd worden. Ik weet niet of ze nog steeds (nu het van CMT is) zowel metrisch en inch maten accepteren, maar ik vind het erg handig dat ik 12mm, 8mm, 6 mm, 1/2" en 1/4" frezen kan plaatsen. Kan ik mijn freesjes overal vandaan halen :)
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
In mijn freestafeltje gebruik ik een Triton MOF001 en voor het andere frees werk maak ik gebruik van een OF1010 van Festool.

De MOF001 had ik aangeschaft om deze te gebruiken uit de hand en onder de tafel omdat mijn andere boven frezen (1 los en in onder de tafel) kapot waren en ik wat anders moest hebben. De MOF001 vind ik zelf te lomp om uit de hand te werken en eigenlijk net wat te licht voor onder de tafel. Wel een groot voordeel van de Triton is dat deze in hoogte is te verstellen van boven de tafel een nadeel vind ik de schakelaar.
De OF1010 vind ik zelf een erg fijne frees ligt en fijn in de hand het is wel even wennen door de grip.

Als ik nu de keuze weer zou moeten maken zou ik eerst een lichte/handzame boven frees aanschaffen met een lichtere machine moet je misschien in wat meer stapjes maar je komt er ook wel mee.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.753
979
Omgeving Eindhoven
Ik ben zelf zeer te spreken over de freesjes van Ecotools. Deze zullen misschien iets minder lang scherp blijven als die van de grote merken (CMT etc), maar kosten ook weinig. Zeker voor de maten die je weinig gebruikt.
En als het een maat is die je veel gebruikt, kan je er voor het lage bedrag ook meerdere kopen eer je uitgegeven hebt wat een dure kost.
Tenminste, uitgaande van hobbymatig gebruik, als je ze bedrijfsmatig gebruikt maken ze zoveel meters dat het anders zal zijn.

In de set die je laat zien zitten 12 freesjes voor 106 euro, dat is bijna 9 euro per stuk. Bij Ecotools kosten ze de helft.
 
Laatst bewerkt:

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
Voor een machine uit de hand zoeken naar jouw optimale ergonomie met voldoende kracht (spantang max 8mm) en stationair in hoogte verstelbaar in combinatie met veel vermogen (>/= 2kW) en alle gangbare spantangen (1/4", 8mm, 12mm, 1/2"). Bij het slaan van grote profielen heb je die 2kW echt nodig en dan moet het nog in stapjes.
 

SvenDC74

Nieuw lid
17 nov 2019
17
0
Boktor026, jij zou dus de Bosch sowieso niet kiezen omdat hij te weinig vermogen heeft? Ook voor een beginnende hobbyist?
 

't Wolt

Actieve deelnemer
2 dec 2018
269
13
Amersfoort
www.twolt.nl
Ik ben zelf zeer te spreken over de freesjes van Ecotools. Deze zullen misschien iets minder lang scherp blijven als die van de grote merken (CMT etc), maar kosten ook weinig. Zeker voor de maten die je weinig gebruikt.
En als het een maat is die je veel gebruikt, kan je er voor het lage bedrag ook meerdere kopen eer je uitgegeven hebt wat een dure kost.
Tenminste, uitgaande van hobbymatig gebruik, als je ze bedrijfsmatig gebruikt maken ze zoveel meters dat het anders zal zijn.

In de set die je laat zien zitten 12 freesjes voor 106 euro, dat is bijna 9 euro per stuk. Bij Ecotools kosten ze de helft.

In het bericht van Rob liggen een waarheid en een probleem, naar mijn mening. Waar: als je je freesjes weinig gebruikt, dus eigenlijk ook nooit hoeft te vervangen, is Ecotools een prima keuze. Mijn ervaring ermee is ook redelijk (goed voor de prijs). Het probleem ligt hem erin als je zulke freesjes gaat kopen terwijl je ze wel iets vaker gebruikt, zodat je ze toch zo af en toe moet vervangen. Misschien is het nog steeds iets goedkoper, maar het levert je wel gedoe op. Maar wat ik eigenlijk veel erger vind, is het onnodige weggooien van staal. We leven in een tijd van kunstcrisis en dus feitelijk een energiecrisis. Kijk naar hoeveel energie het kost om staal te produceren. Ik denk niet dat het verantwoord is om het dan zo makkelijk weg te gooien. Geef je een heel klein beetje meer geld uit aan freesjes, dan voorkom je dus gedoe en ben je een stuk verantwoordelijker bezig.

Vanwege deze twee kanten koop ik freesjes waarvan ik niet weet of ik ze vaker ga gebruiken bij Ecotools, en de freesjes die ik regelmatig gebruik van CMT of een ander kwaliteitsmerk.
 

WillemWoodWorker

Actieve deelnemer
29 sep 2019
40
6
SvenDC74, ik ben een eenvoudige beginner in de woodworking. Ik heb twee frezen, een groot zwaar Russisch ding en een groene Bosch (2e hands via Marktplaats). Die Rus hangt onder mijn freestafeltje en doet het prima, vooral omdat de hoogtevergrendeling heel goed is. Het verstellen in de hoogte doe ik met een oliekrikje. De Bosch kocht ik voor 20 euro omdat ik dacht dat het handig is als je iets uit de hand moet doen bv. een groef in een deur of zo. Ik moest toen zo'n slot aan een strip met twee vergrendelpunten plaatsen.

Ik ben het eens met rjmulder, met een losse frees werkt het (denk ik) lekker als hij klein en ligt is. Als ik die Bosch zou kunnen ruilen voor een lichter model of een kantentrees zou ik het meteen doen. Mocht het nodig zijn kan ik de Rus onder de tafel uit halen voor het zwaardere werk.

Mijn advies dus, koop er twee als het even kan. Mijn ervaring is dat je in een freestafel echt geen Mafel of Festool apparaat hoeft te hangen. Dat gaat mij in ieder geval prima af met een Rus van een paar tientjes.

Qua freesjes gebruik ik eigenlijk altijd ook goedkoop spul. Als ze bot zijn gooi ik ze weg. Laatste maakte ik een krukje met een soort dambord van meranti en vuren. Ik had een vierkant stuk en dat moest rond. Toen liep ik wel tegen de beperkingen van die budgetfreesjes aan. Ik heb er toen eentje van Bosch gekocht. Ging al stukken beter.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.