Populier toepassingen

Cruiser79

Nieuw lid
11 aug 2016
23
0
In onze omgeving staan veel populieren bomen, voornamelijk Canadese. In het verleden en nog steeds wel verzaag ik dit tot kachelhout, en alles onder de 20 cm gaat door de snipperaar. Ik ben echter benieuwd naar meer toepassingen voor dit hout. Rechte, takvrije stammen worden ook wel voor fineer en papierindustrie verkocht, alleen ben ik bang dat in de bij ons in de polders groeiende populieren te veel trekhout zit door de harde wind. De meeste staan onbeschermd op of langs dijken. Ook kan er wel trekhout in zitten door het wegzakken in taluds en slootkanten. Een ander probleem is dat er aan de dijken etc. weinig tot geen onderhoud gepleegd wordt aan de bomen. Takvrije stammen zijn best schaars om het zo maar te zeggen...
Zijn deze stammen geschikt om planken en balken van te zagen? Kun je bijvoorbeeld goede, sterke balken zagen van de kern van populieren? Of is het dan wijs om balken te zagen van zoveel mogelijk trekhout om het krom trekken zoveel mogelijk te voorkomen? En is dosse gezaagde populier bruikbaar of is door het reactiehout enkel kwartiers zagen aan te raden?
En wat is het best qua drogen, gewoon aan de wind laten drogen met goed opgelatte en gebundelde stapels of ook in een droogkamer?
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
In mijn huis (bouwjaar 1940) is behoorlijk wat populier verwerkt. Vloerbalken en kepers voor het dak. Bij de renovatie 15 jaar geleden zijn enkel delen vervangen die aangetast waren door houtrot ten gevolge van vocht. Het merendeel van het houtwerk is gewoon bewaard, zonder behandeling. Mijn oom (nu 85) die heel zijn leven schrijnwerker is geweest vertelde dat voor daktimmer de kepers vers gezaagd werden verwerkt. Een spijker in populier slaan of terug uittrekken gaan moeizaam. Idem voor zagen.
Nu weet ik niet of dit al canadapopulier was of zwarte populier.
Tegenwoordig gaat behoorlijk wat canadapopulier naar China.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Klompen en lucifers. Er zijn volgens mij ook acties om meer met peppels te doen, omdat ze anders uit het landschap verdwijnen. Het is vrij zacht, maar voor binnentoepassingen kan je het volgens mij prima gebruiken.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Voor houtdraaien heb ik het ook wel eens gebruikt.
Vers gedraaid en gelijk geschuurd en afgewerkt en dat ging goed.
 

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
Ik heb net een stuk gebakken populier gekocht om een gitaar van te gaan maken
full.jpg
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Dat doe je bijvoorbeeld ook met bamboe waar split cane hengels van gemaakt worden. Verschillende inhoudsstoffen, waaronder die suikers, worden door de hittebehandeling gemodificeerd - het is een beginnend pyrolyseproces (waarmee bijvoorbeeld ook koolstofvezel gemaakt wordt uit acrylvezels); het resultaat is een groter aandeel van stijve vezels/polymeren in je materiaal. Dat kan de stijfheid van het materiaal positief beïnvloeden. Gunstig voor hengels, maar naar ik aanneem ook voor zangbodems van gitaren - stijfheid heeft directe invloed op de trillings- en resonantieiegenschappen van de klankkast.
 

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
Dat doe je bijvoorbeeld ook met bamboe waar split cane hengels van gemaakt worden. Verschillende inhoudsstoffen, waaronder die suikers, worden door de hittebehandeling gemodificeerd - het is een beginnend pyrolyseproces (waarmee bijvoorbeeld ook koolstofvezel gemaakt wordt uit acrylvezels); het resultaat is een groter aandeel van stijve vezels/polymeren in je materiaal. Dat kan de stijfheid van het materiaal positief beïnvloeden. Gunstig voor hengels, maar naar ik aanneem ook voor zangbodems van gitaren - stijfheid heeft directe invloed op de trillings- en resonantieiegenschappen van de klankkast.

Het gaat hier om een electrische gitaar dus er is geen klankkast :p maar het lijkt me wel vrij stabiel hout, wat voor een gitaar Wel weer handig is
 

Cruiser79

Nieuw lid
11 aug 2016
23
0
Okee, interessante toepassingen allemaal! Klompen wist ik wel, instrumenten, draaiwerken etc. niet! Vroeger werd populier dus ook in vloeren en balklagen gebruikt, wordt dat nog steeds gedaan of is vurenhout dan een goedkoper en beter alternatief voor de meeste bouwers? Ik zou het mooi vinden als een lokale houtsoort bijvoorbeeld in houtskeletbouw toegepast zou kunnen worden. Ik kan me zo voorstellen dat deze windbestendige bomen constructief sterk genoeg moeten zijn voor binnen toepassingen. In het houtvademecum staan diverse sterkteklassen ingedeeld, afhankelijk van het groeigebied. Ik kan alleen niet vinden waar de nederlandse populieren onder vallen.
 

antwerpenpjvan

Actieve deelnemer
9 jan 2017
221
102
Nijmegen
Bedankt, nooit geweten van dat gebakken hout.

Er wordt trouwens wel gebouwd met populierenhout. In Brabant zijn een paar voorbeelden waar houtskeletbouw van populierenhout is gemaakt.
En afgelopen Dutch design week was er een paviljoen gebouwd van solide populierenhout. Was van de bomen die vorig jaar langs de a2 gekapt waren (was veel ophef over)
Over dit paviljoen is ca 2 mnd een uitzending op NPO geweest, ik meen Tegenlicht. Maar kan ook Zembla geweest zijn.

Erg interessant!.
 

Oscar f1

Actieve deelnemer
14 feb 2015
42
0
Alkmaar
Foto0120.jpg

SAM_0944.jpg

IMG_20130615_193832.jpg

IMG_20130615_194017.jpg

Golfsurfboard van populier,
zelf geoogst in het bos ,
laten zagen,
en zelf thuis gedroog.
Na drogen was het gewicht van het hout ongeveer de helft.
holle kemers(gefreest) en gelamineerd met glasvezel en epoxy.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Het huis waar Ik opgegroeid ben had veel Populier er in, de bouwer had zo’n 20 zgn. arbeider woningen gebouwd voor inkomsten.

Dit huis was voor hem zelf, had een werkplaats in de ene helft van het huis, al de dak balken waren populieren balken, half rond waar de schors van verwijderd was, dus in de lengte door de helft gezaagd, met een by een smid handgemaakte ijzeren bout met een grote platte vierkante moer er aan die de balken hield waar ze verbonden waren.

All de balken van de balk laag waren populier en de brede 3cm dikke planken waren gegroefd aan tijde kanten en er was een lat in de groef om het dicht te maken/houden.

Ook was er riet onder de pannen en dat was geplaasterd aan de onderkant zodat het hele dak dight was.

Ik weet niet waar de binnen deuren van gemaakt waren, wel de hendels/knoppen ze waren van perenhout gemaakt.

Keuken was betegeld met zwarte tegels met een blauwe rand van kleine tegeltjes een tegel van de kant.

Er ware ook twee kanalen waar een grotere tegel op lag, het werd gebruikt om aardappels uit zakken er door heen te laten lopen, en die vielen in de kelder in een alcove waar planken ze er in hielden, planken ronde dan een voor een verwijderd worden als het nodig was.

In de tweede oorlog was er een volgestopt me fietsen en dicht gemetseld en gekalkt net als de rest van de kelder.

Zo ja Populier kan best gebruikt worden, maar moet wel droog blijven, dat huis was toen al ongeveer 100 jaar oud, en dat is meer dan 50 jaar geleden, een zoon van mijn broer (RIP) leeft er nu in.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.