collega in engeland

ariette

Actieve deelnemer
27 okt 2010
84
4
engelse houtdraaier gevonden bij toeval op de website voor breimutsen ;-))

heeft eenzelfde passie als ik .....draaien met alles wat je maar in de vingers kunt krijgen en
experimenteren - maar hij loopt wel een paar jaartjes voor denk ik :oops:

een leuke website met véél voorbeelden - ook vazen schalen dozen - zowel rustiek als creatief en soms erg verfijnd...ik was erg onder de indruk!
en helemaal toen ik zag welke businesscard hij gebruikt
namelijk PRECIES dezelfde als ik heb uitgekozen 2 jaar terug ;-))
(je vind hem in zijn zelfgemaakte cardhouder)

http://www.bodrighywood.co.uk/
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Ariette, die ken ik van het Engelse forum waar ik ook op zit. Krijg wel eens commentaren van hem.
Zijn naam is Pete M-Jury, en zijn vrouw doet het pyrografie werk op zijn houtdraaiwerk.
Ze leven in Cornwall.
Schrijf hem gerust maar eens als je daar de interesse in hebt, hij is een vriendelijk persoon.
Hier een fototje van hem.

Groetjes, Ad

Attached files
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Engelsen kunnen er ook wat van, en hebben ook wat meer bijzondere boompjes.. Wordt je tenminste niet gelijk gearresteerd als je dode takken uit een bos haalt. :roll: Ik heb al eens een aanbod gehad om een tijdje te zagen in Engeland, ga ik wellicht doen.
 

ariette

Actieve deelnemer
27 okt 2010
84
4
Wordt je tenminste niet gelijk gearresteerd als je dode takken uit een bos haalt.
ben jij zo'n boef dan?
gearresteerd nog wel.... ik heb een fietstas, daarin een japanse zaag - en twéé honden naast de fiets, niet aangelijnd, en rij in een stuk bos waar je eigenlijk helemaal niet mag komen.
heb net twéé flinke stukken berk staan afzagen van een jaren geleden omgevallen exemplaar - terwijl ik het verderopgelegen paadje goed in de gaten hou. Sla een hoek om en rij bijna recht tegen de boswachter aan, die nog net op tijd op de rem trapt om te voorkomen dat hij een hond plat rijdt. Draait raampje open en vraagt: weg kwijt?
Ik zeg: nee - hondjes uitlaten.
Hij: 't is er wel mooi weer voor.
Ik: ja, gelukkig wel, wat een shitweer gisteren he?
Hij weer: nou - geniet er lekker van.....
Ikke: ja, jij ook he.

Zo gaat dat hier in Emst - en vul zelf maar in of
a- hij het wel of niet in de gaten had van die zaag (die uit mijn fietstas stak, maar wellicht herkende hij zo'n handvat niet ;-))
b- hij me met het loslopen van de honden mazzelde
c- me uberhaupt niet als een bedreiging van het bos ziet ...raar wijfiie die verder geen vlieg kwaad doet
Ik heb hem ook al eens wijsgemaakt dat ik in dat bos slechts op zoek ben naar eikengallen om mijn wol mee te verven...misschien moet je die smoes ook maar een vertellen ;-))
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Ikzelf ben niet gearresteerd hoor, dat was boefje Rickkoorman. :mrgreen: Dat verhaal deed me de wenkbrauwen omhoog schieten.. Ikzelf ben dus ook met een zaag in de tas dood hout wezen zagen, maar dat het 'stiekem' moet is ronduit belachelijk. Elke vierkante centimeter is gereguleerd en beheerd. Nederland begint toch echt te klein te worden zo langzamerhand.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ach, dat stiekeme heeft ook wel wat. Bovendien, als we allemaal open en bloot zouden gaan zagen staat straks half Nederland het bos te slopen, en dan blijft het niet bij dood of vers geveld hout. Overigens, voor mijn wandelstokken heb ik toch echt levende hazelaar-hakhout nodig...
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Maar zo stiekem hoeft helemaal niet is mijn ervaring met gemeente, staatsbosbeheer of natuurorganisaties die namens ons het bos onderhouden. Je legt uit dat je houtbewerker bent uit hobby en graag streekeigen hout gebruikt. Stel gewoon de vraag en mijn ervaring is een grote behulpzaamheid - zeker tijdens het snoeiseizoen. De meesten zijn zelfs trots over de erkenning die ze zo krijgen voor hun werk. Arbeidstrots heeft ook onderhoud nodig. Meestal krijg je iets voor niets of tegen een geringe vergoeding zoals de schappelijke prijzen van http://www.streekeigenhout.nl.
Prachtige inlandse houtsoorten zo lang voorradig.
Maar ja wat stropen, een visstekje zetten en met de konijnenren (val) duiven vangen voor de soep vond ik "enige weken geleden" :) ;) ook leuk en spannend. Maar ik beken niets!!!!!
Misschien blijven we zo ook wel jong.................
vr.gr. Jan Pranger.
 

ariette

Actieve deelnemer
27 okt 2010
84
4
Overigens, voor mijn wandelstokken heb ik toch echt levende hazelaar-hakhout nodig

Je maakt wandelstokken, Henk?
Heb je daar ook voorbeelden van?
Ik ga ieder jaar naar de Flachsmarkt in Krefeld en daar is ook altijd iemand die mooie wandelstokken maakt en zijn werk te koop aanbiedt.
Ik kocht er vorig jaar een lange rechte stok voor mijn eigen 'wandelaar'.
Die stok is volgens mij ook van hazelaar.
En .....ik heb nog een wandelstok staan, die ik maakte voor mijn zoon (nu 24 jaar) toen hij een klein ventje was en meeging naar de Ardennen om te kamperen. En een echte kampeerder heeft nodig 1 zakmes (liefst groot en scherp) en daarmee snijdt hij zich het eerst 1 wandelstok uit een hazalaartak.
Zo,n rechte, die naast de eigenlijke struik omhoog schiet. (voor jongetjes dan, want anders komt dat zakmesje er niet doorheen)

Welke takken snij je zelf het liefst voor eigen werk?
En stóóm jij die takken in een ton alvorens ze gebogen worden?
Heb ook wel eens gehoord dat een haardroger hetzelfde kan, maar heb dat nog nooit uitgezocht.
Ik wil een herdersstaf maken (voor mijn schaapjes bij de nek te pakken) - omdat ik daar sinds 1 jaar behoefte aan heb. Een herdersstaf heeft per traditie een rammenhoorn als handvat...en hoe die erop te krijgen is me ook niet helemaal duidelijk. Er zal toch met grof geweld een schaap aan moeten kunnen hangen (die zijn van mij maar een kilo of 30 dus valt wel mee ;-))
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
ariette zei:
Je maakt wandelstokken, Henk?
Ja...
Heb je daar ook voorbeelden van?
Geen foto's op dit moment. Ik maak vooral gedraaide wandelstokken, in twee delen (mijn Nova is niet lang genoeg om ze uit een deel te maken), bij voorkeur met een schroefboutverbinding, zodat ze demontabel zijn. Voor leverancier, zie verder. Stokken van wenge, bubinga, esdoorn, Surinaams bruinhart. Afgewerkt met CA-BLO, maar niet zoals bij pennen. Wat ik doe is dat ik de CA gebruik als sanding sealer (nat schuren op de draaibank - bij wenge zijn dan ook alle porien mooi gevuld), daarna pas BLO er overheen, er is nog genoeg 'reactiviteit' in de CA laag over om een gedeelte van de BLO permanent te binden (lang niet zoveel als bij een 'normale' CA-BLO afwerking). Verder hebben alle wandelstokken een gedraaide kop (esdoorn, wenge, olijf, pokhout, soms excentrisch gedraaid). Tussen kop en stok een metalen manchet, zilver of koperkleurig (zie verderop), soms gewoon een ring uit een koperen waterleidingbuis. Voor 'orthopedische' wandelstokken draai ik een horizontaal handvat (ik ben te lui om handvatten te snijden). Onderkant wordt gevormd door een koperen ring, messing sluitdop, of soms (orthopedische wandelstokken voor binnengebruik) een 'echte' dikke rubberen knop.

Daarnaast maak ik ook wandelstokken van hazelaar. Ik schil de takken en droog ze, maar ik maak ze niet recht (ik zoek ze wel zo recht mogelijk uit), de natuurlijke kromming geeft het wat rustieks. Het gedroogde hout wordt met een spookschaaf rond gemaakt, en vervolgens met schuurpapier afgewerkt. Vervolgens in de lijnolie. Ook hiervoor draai ik knoppen, maar omdat de stok nooit rond is in doorsnede komt er geen manchet op. Ik lijm de knop (met een penverbinding) op de stok en dan schuur ik er een vloeiende overgang in. Aan de onderkant weer een koperen ring tegen slijtage. Deze stokken maak ik nooit deelbaar, en zijn meestal langer dan 'normale' wandelstokken; ze zijn bedoeld als waadstokken en als 'hiking sticks'. Je houdt je hand dus niet op een knop of handvat, maar houdt de stok bij de steel vast.

Welke takken snij je zelf het liefst voor eigen werk?
En stóóm jij die takken in een ton alvorens ze gebogen worden?

Ik snij dus niet, ik draai, of ik spookschaaf... En ik recht ook niet.

Heb ook wel eens gehoord dat een haardroger hetzelfde kan, maar heb dat nog nooit uitgezocht.
Ik wil een herdersstaf maken (voor mijn schaapjes bij de nek te pakken) - omdat ik daar sinds 1 jaar behoefte aan heb. Een herdersstaf heeft per traditie een rammenhoorn als handvat...en hoe die erop te krijgen is me ook niet helemaal duidelijk. Er zal toch met grof geweld een schaap aan moeten kunnen hangen (die zijn van mij maar een kilo of 30 dus valt wel mee ;-))

Rechten kan ook met een verfstripper en een buigblok voor in de bankschroef. Voor een beschrijving van dat proces, en voor een beschrijving van het maken van hoornen en andere 'shepherd's crooks', en voor alle supplies die je ooit nodig mocht hebben voor wandelstokken, zie:

http://thestickman.co.uk/
 

ariette

Actieve deelnemer
27 okt 2010
84
4
Heel hartelijk bedankt voor je uitgebreide antwoord!
Ik denk dat ik het allemaal begrijp - en heb ook de website van de stickmaker bezocht - vreselijk leuk dat je daar dus heen kan gaan om een dagworkshop te doen.
zou een leuke trip kunnen worden ;-)) wanneer we deze zomer nog aan vakantie toekomen.
Helaas al 3 jaar niet meer gehad - huis gekocht - oude huis maar niet kwijt kunnen raken....

wat ik niet begreep in je verhaal is wat precies die CA en BLO zijn
afwerkingsmiddelen maar welke dan?
kan je me dat vertellen aub?

v r. groeten uut emst
 

ariette

Actieve deelnemer
27 okt 2010
84
4
henkverhaar zei:
CA is cyanoacrylaatlijm - superlijm, vingertjeslijm
BLO is boiled linseed oil - gekookte lijnolie

ei van columbus (alweer) lijm om al schurend de porien van open hout dicht te maken
wie o wie bedenkt als eerste zoiets?
leonardo (da Vinci) is toch allang dood?

dank voor deze info.
denk jij dat de wat (soms) zachte kopse kanten van hout met slaap op deze manier ook mooi glad kunnen worden 'dicht' gewerkt?
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Uiteraard. In de Engelse (Amerikaanse) 'literatuur' kom je heel vaak het gebruik van CA lijm tegen om zogeheten 'punky' hout (hout met slaap, anderszins rot en zacht hout) tijdens het bewerken, en dat is dan meestal draaien, te stabiliseren. Andere mogelijkheid is stabiliseren vooraf, dwz onder druk (en vacuum) impregneren met een kunsthars, veelal een polymethylmetacrylaathars - dit is wat in de Amerikaanse literatuur bekend staat als 'stabilized wood', en daar volgens mij veel populairder is dan hier. Het is ook een goede manier om hout ongevoelig voor weersinvloeden te maken. Zo zijn de stukjes hout in molenhouders van hengels vaak van 'stabilized wood', wat dan ongevoelig is voor water.
 

ariette

Actieve deelnemer
27 okt 2010
84
4
impregneren met een kunsthars, veelal een polymethylmetacrylaathars - dit is wat in de Amerikaanse literatuur bekend staat als 'stabilized wood', en daar volgens mij veel populairder is dan hier

Tja, Henk - mijn eerste gedachte daarover is: wáárom wil een mens dan hout gebruiken?
Ik kende dit gegevn niet en het verbaast me niet dat het juist in amerika zo populair is, waar heel vaak slechts de uiterlijke schijn belangrijk is (als het maar glimt, zeg maar - of áls je het maar met een beetje fantasie hout mag noemen). Americanen zijn grote hypocrieten (sorry als hier een US-citizen meeleest). Als voorbeeld:geen van de US-dames die ik ken in de wolwereld (gaat ze weer) - hebben een probleem emt het gebruik van merino lontwol, die allereerst afkomstig is van zéér uit model gefokte schapen, die na het scheren eerst in een zuurbad ontdaan wordt van vegetatie en vervolgens in een chemisch proces verwerkt wordt to 'superwash', zodat het in de was niet meer krimpt. Ze kopen dat materiaal en vertellen aan ieder die het wil horen dat ze zo'n leuke natuurlijke hobby hebben om het te verspinnen en verwerken tot 'natural wool yarns'....
Nou zo zie ik die gekunstharste houtjes dus ook....kitsch!
Maar...filosofische zucht - wáár ligt voor mij de grens?
Hoeveel hulpmiddelen mag ik dan van mezelf wel gebruiken om te zorgen dat m'n houtjes niet scheuren of barsten en dat ik toch niet eindigen zal met kitsch....
Misschien trek ik de grens bij mijn gevoel..als ik wéét dat dat stukje vishengel van gekunstharste houtjes is gemaakt, dan zou ik hem niet kopen - maar een onwetend mens maakt vaak dezelfde fouten, natuurlijk :-((
dankjewel henk dat je mij deze info allemaal wilt vertellen.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Stabilized wood wordt vaak gebruikt onder omstandigheden waar gewoon hout niet goed te verduurzamen is: voor molenhouders op hengels kun je OF kiezen uit de paar houtsoorten die van nature water en weersbestedig zijn (tot op zeker hoogte), zoals teak en pokhout - veel keus is er dan niet, OF voor man-made materials (plestik, metaal), OF voor stabilized wood; In zo'n geval heb ik er geen problemen mee om geïmpregneerd hout te gebruiken. Teak en pokhout zijn de facto ook geïmpregneerd, alleen heeft de plant dat al voor ons gedaan...

Ook voor houten pennen (balpennen, vulpennen) wordt vaak stabilized wood gebruikt - wat minder noodzakelijk, maar ook daar geldt: een pen van stabilized wood blijft veel langer mooi/goed dan eentje die alleen maar gelakt is, zeker als je sterke zweethanden hebt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.