Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 17

Onderwerp: collega in engeland

collega in engeland

engelse houtdraaier gevonden bij toeval op de website voor breimutsen ;-))

heeft eenzelfde passie als ik .....draaien met alles wat je maar in de vingers kunt krijgen en
    experimenteren - maar hij loopt wel een paar jaartjes voor denk ik ops:

een leuke website met véél voorbeelden - ook vazen schalen dozen - zowel rustiek als creatief en soms erg verfijnd...ik was erg onder de indruk!
    en helemaal toen ik zag welke businesscard hij gebruikt
    namelijk PRECIES dezelfde als ik heb uitgekozen 2 jaar terug ;-))
    (je vind hem in zijn zelfgemaakte cardhouder)

http://www.bodrighywood.co.uk/

Re: collega in engeland

Ariette, die ken ik van het Engelse forum waar ik ook op zit. Krijg wel eens commentaren van hem.
    Zijn naam is Pete M-Jury, en zijn vrouw doet het pyrografie werk op zijn houtdraaiwerk.
    Ze leven in Cornwall.
    Schrijf hem gerust maar eens als je daar de interesse in hebt, hij is een vriendelijk persoon.
    Hier een fototje van hem.

Groetjes, Ad

Attached files

Nou Annette er ligt nog een grote markt voor je open.
    Leuke site trouwens.
    vr.gr. Jan Pranger.

Engelsen kunnen er ook wat van, en hebben ook wat meer bijzondere boompjes.. Wordt je tenminste niet gelijk gearresteerd als je dode takken uit een bos haalt. :roll: Ik heb al eens een aanbod gehad om een tijdje te zagen in Engeland, ga ik wellicht doen.

Wordt je tenminste niet gelijk gearresteerd als je dode takken uit een bos haalt.
    ben jij zo'n boef dan?
    gearresteerd nog wel.... ik heb een fietstas, daarin een japanse zaag - en twéé honden naast de fiets, niet aangelijnd, en rij in een stuk bos waar je eigenlijk helemaal niet mag komen.
    heb net twéé flinke stukken berk staan afzagen van een jaren geleden omgevallen exemplaar - terwijl ik het verderopgelegen paadje goed in de gaten hou. Sla een hoek om en rij bijna recht tegen de boswachter aan, die nog net op tijd op de rem trapt om te voorkomen dat hij een hond plat rijdt. Draait raampje open en vraagt: weg kwijt?
    Ik zeg: nee - hondjes uitlaten.
    Hij: 't is er wel mooi weer voor.
    Ik: ja, gelukkig wel, wat een shitweer gisteren he?
    Hij weer: nou - geniet er lekker van.....
    Ikke: ja, jij ook he.

Zo gaat dat hier in Emst - en vul zelf maar in of
    a- hij het wel of niet in de gaten had van die zaag (die uit mijn fietstas stak, maar wellicht herkende hij zo'n handvat niet ;-))
    b- hij me met het loslopen van de honden mazzelde
    c- me uberhaupt niet als een bedreiging van het bos ziet ...raar wijfiie die verder geen vlieg kwaad doet
    Ik heb hem ook al eens wijsgemaakt dat ik in dat bos slechts op zoek ben naar eikengallen om mijn wol mee te verven...misschien moet je die smoes ook maar een vertellen ;-))

Ikzelf ben niet gearresteerd hoor, dat was boefje Rickkoorman. :mrgreen: Dat verhaal deed me de wenkbrauwen omhoog schieten.. Ikzelf ben dus ook met een zaag in de tas dood hout wezen zagen, maar dat het 'stiekem' moet is ronduit belachelijk. Elke vierkante centimeter is gereguleerd en beheerd. Nederland begint toch echt te klein te worden zo langzamerhand.

Ach, dat stiekeme heeft ook wel wat. Bovendien, als we allemaal open en bloot zouden gaan zagen staat straks half Nederland het bos te slopen, en dan blijft het niet bij dood of vers geveld hout. Overigens, voor mijn wandelstokken heb ik toch echt levende hazelaar-hakhout nodig...

Maar zo stiekem hoeft helemaal niet is mijn ervaring met gemeente, staatsbosbeheer of natuurorganisaties die namens ons het bos onderhouden. Je legt uit dat je houtbewerker bent uit hobby en graag streekeigen hout gebruikt. Stel gewoon de vraag en mijn ervaring is een grote behulpzaamheid - zeker tijdens het snoeiseizoen. De meesten zijn zelfs trots over de erkenning die ze zo krijgen voor hun werk. Arbeidstrots heeft ook onderhoud nodig. Meestal krijg je iets voor niets of tegen een geringe vergoeding zoals de schappelijke prijzen van http://www.streekeigenhout.nl.
    Prachtige inlandse houtsoorten zo lang voorradig.
    Maar ja wat stropen, een visstekje zetten en met de konijnenren (val) duiven vangen voor de soep vond ik "enige weken geleden" ook leuk en spannend. Maar ik beken niets!!!!!
    Misschien blijven we zo ook wel jong.................
    vr.gr. Jan Pranger.

Klopt helemaal...

Overigens, voor mijn wandelstokken heb ik toch echt levende hazelaar-hakhout nodig
    Je maakt wandelstokken, Henk?
    Heb je daar ook voorbeelden van?
    Ik ga ieder jaar naar de Flachsmarkt in Krefeld en daar is ook altijd iemand die mooie wandelstokken maakt en zijn werk te koop aanbiedt.
    Ik kocht er vorig jaar een lange rechte stok voor mijn eigen 'wandelaar'.
    Die stok is volgens mij ook van hazelaar.
    En .....ik heb nog een wandelstok staan, die ik maakte voor mijn zoon (nu 24 jaar) toen hij een klein ventje was en meeging naar de Ardennen om te kamperen. En een echte kampeerder heeft nodig 1 zakmes (liefst groot en scherp) en daarmee snijdt hij zich het eerst 1 wandelstok uit een hazalaartak.
    Zo,n rechte, die naast de eigenlijke struik omhoog schiet. (voor jongetjes dan, want anders komt dat zakmesje er niet doorheen)

Welke takken snij je zelf het liefst voor eigen werk?
    En stóóm jij die takken in een ton alvorens ze gebogen worden?
    Heb ook wel eens gehoord dat een haardroger hetzelfde kan, maar heb dat nog nooit uitgezocht.
    Ik wil een herdersstaf maken (voor mijn schaapjes bij de nek te pakken) - omdat ik daar sinds 1 jaar behoefte aan heb. Een herdersstaf heeft per traditie een rammenhoorn als handvat...en hoe die erop te krijgen is me ook niet helemaal duidelijk. Er zal toch met grof geweld een schaap aan moeten kunnen hangen (die zijn van mij maar een kilo of 30 dus valt wel mee ;-))

Forum Rechten