Afwerken tafel/bureaublad

Christof

Actieve deelnemer
19 nov 2008
32
0
Hallo, zoals de titel het zegt, heb een bureaublad gemaakt uit Mutenye en ben nu eindelijk aan de afwerking toe. Heb hier echter weinig ervaring mee, online/youtube zie ik dat er vaak met 'osmo' gewerkt wordt, hier op het forum wordt vaak of Skylyt gesproken.

Welke afwerking raden jullie aan, die de houttekening het beste accentueert en die het hout/epoxy het beste beschermd, zoals je op de foto ziet ziet er ook wat epoxy in het blad, geen idee of dit een speciale afwerking nodig heeft?

Alvast bedankt.

20191124_161144.jpg
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
545
154
Zutphen
Met Skylt zie je niet dat er een afwerking gebruikt is, dus dat accentueert niet. Lijnolie wel. Voor het effect kan je er spiritus op spuiten: dat verdwijnt snel zonder veel sporen achter te laten. Was zou ook kunnen. Probeer de onderkant voor proefstukjes
 

MaVa

Actieve deelnemer
3 mrt 2016
164
4
diksmuide
Naar afwerking toe zijn er zoveel mogelijkheden.

Hangt er een beetje van af wat je wenst te bereiken. Een matte afwerking, een blinkende.
Zelf hou ik ook wel van de afwerking met skylt.

Wat betreft de epoxy hou ik van een glashelder resultaat.
Schuren is hier heel belangrijk.
Werk door de korrels met kleine stapjes.
Zelf schuur ik dit tot korrel 5000. (vanaf korrel 1000 lichtjes nat)
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Olie geeft de mooiste afwerking, maar heeft vaker onderhoud nodig. Onderhoud kan dan wel weer lokaal gebeuren, dus je hoeft niet perse het hele blad te behandelen.
Na de olie kun je eventueel ter bescherming een was aanbrengen, of je combineert de twee (hardwax).
Epoxy geeft je de beste bescherming, met bijv. een 2K lak is het hout in het algemeen heel erg goed beschermd. Maar de afwerking heeft niets met hout te maken, je brengt gewoon een laag er bovenop aan. Een nadeel van de meeste lak afwerkingen is dat verschillen in laagdikte soms zichtbaar zijn, waardoor een klein deel bijwerken moeilijk is.

Zelf heb ik mijn bureaublad met lijnolie en bijenwas behandeld. Die combinatie blijft al weer een paar jaar goed, maar het blad komt dan ook niet met vocht in aanraking. Als dat risico wel bestaat zou ik denk ik voor een goede hardwax gaan als je van plan bent vocht direct op te ruimen, en anders zou ik een 2K lak zoals bijvoorbeeld Skylt gebruiken.
 

Beickybeer

Actieve deelnemer
17 dec 2016
292
104
Mechelen
ik gebruik veelal de rubio monocoat olie, deze is ook met verharder en geeft echt een filmpje op het hout, terwijl het toch natuurlijk aanvoelt. Ik vind de geur ook aangenaam :eek: Wel is het zo dat alle oliën het hout er toch donkerder doen uitzien... Bij de epoxy wordt toch ook veel rubio gebruikt (als je ziet naar blackforestwoodcompany, jeffmack, ...).

Succes met de keuze en met de afwerking, bureautafel ziet er echt mooi uit!

PS: plaats zeker een foto van het afgewerkte meubel aub:p
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.