Stoomgenerator.

tuoh

Oud hout
Een paar weken geleden besloten om "onze" stoomkist en al wat er rond hangt een flinke update te geven.
De klassieke opstelling van een brander met een ketel water erop was op zijn zachtst gezegd niet de snelste weg naar bruikbare stoom.
Dat moest beter kunnen, te meer omdat omstreeks 1875 een bekende jachtontwerper (Herreshoff) al iets veel beters ontworpen had.
Namelijk een "monotube stoomgenerator". Wel een beetje overkill voor ons (Tolerant vzw) maar zo iets moest het worden, als het ware stoom op bestelling:p

Na wat speurwerk kwam ik al gauw op een mooi equivalent, namelijk een stoomgenerator voor stoomcabines.
Mooi compact, elek. verwarmd, continu voeding, en dus ook continu stoom;)
Uiteindelijk geopteerd voor een 3kw type, gaat nog net op lichtnet, en wekt voldoende stoom op om een cabine van 2 à 4m3 vol te blazen.
Dit spul in combinatie met een stuk buisfolie versnelt het stoomproces enorm, de effectieve stoomtijd voor een bepaald stuk hout word quasi gehalveerd;)
Komt nog bij dat het ding al na 10min. stoom produceert, wat het hel stoomgebeuren een ferme boost geeft en een stuk minder omslachtig maakt.

Heb de unit alleen mobiel gemaakt, dus in- en uitgang, overdrukventiel en automatische leegloop van de tank voorzien van wat "loodgieterij. Vandaar verder met flexibele (stoom)slang, en waterslang. De stoomslang is geschikt voor temperaturen tot 200°c.
Dan wielen eronder, iets wat lijkt op een instrumentenpaneel ineen geknutseld en klaar was kees.

Dit alles met onderstaand resultaat.
ECE10920-B2E7-4DAA-8162-1FBD229A2522_1_105_c.jpg
8D2A2831-5917-4BE0-B394-F304E809ACE8_1_105_c.jpg
3AAFAB1E-5C85-4A12-B897-643C6E72E395_1_105_c.jpg
39DD7C42-B7D7-4BBF-962F-1A5709764EFA_1_105_c.jpg

Volgende week nog wat foto's van het spul in werking.

Ps: om de één of andere rare reden slaag ik er niet meer in om grotere foto's te plaatsen. Heb al van alles geprobeerd maar noppes.
 

placebo

Actieve deelnemer
12 jun 2009
388
53
om de één of andere rare reden slaag ik er niet meer in om grotere foto's te plaatsen. Heb al van alles geprobeerd maar noppes.

maakt niet uit tuoh wij kunnen de foto,s ook vergroten met een twee vinger beweging.
het is een mooi apparaat.

gr. Placebo
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Waarom geeft je nieuwe apparaat meer stoom? Je zou zeggen meer kw is meer stoom. Een gasbrander is 8 a 10 kw. Dus ik denk dan meer stoom.
 

tuoh

Oud hout
Het ding geeft niet meer stoom, maar het levert veel sneller, en met een constant en continue stoomdebiet.
Stoom die we ook nog eens kunnen "transporteren" naar een andere plaats.
Ook het probleem van "droogkoken" is hiermee opgelost.
We kunnen nu ook gangen stomen met het schip (in aanbouw) als mal.
De grootste winst zit in het gebruik van buisfolie, hiermee is het heel makkelijk, om voor elk te stomen object, de stoomkamer zo compact mogelijk te houden.
We gebruiken de opgewekte stoom dus veel economischer.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Je nieuwe opstelling kan je eigenlijk zien als een doorstroomverwarmer en een ketel op het vuur als een boiler.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Ik moest even zoeken wat buisfolie is, maar buisfolie is dus ronde folie in de vorm van een buis (onder druk). Ben wel benieuwd hoe je de uiteinden dan af dicht en stoom door laat.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Dan neem je dus voor elk stuk hout een nieuwe lengte buisfolie? En kan die folie tegen de hitte? Ik heb een tijdje geleden een PVC pijp gebruikt om lange strips te stomen (voor het buigen van forellennettenframes) maar die pijp is niet meer helemaal rond en recht ;-)
 

tuoh

Oud hout
We kunnen de folie een paar maal hergebruiken, het spul kan tegen 115°c, en aan de kunststof te zien is dat juist op het randje (aan de goede kant);)
Heb om deze reden geopteerd voor relatief dikke folie (150my) Er zit 175lm op een rol, daar kunnen we dus even mee verder.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.