Beginner vandiktebankje

Magila

Nieuw lid
22 nov 2019
1
0
Na lang meegelezen te hebben nu toch maar geregistreerd.
Ik ben wat houtbewerking aangaat nog maar een groentje, maar vind het leuk om af en toe met hout te werken.
Ik krijg af en toe toe een partijtje eenmalig gebruikt pallet hout planken (korean pine) en wat steigerhout en knutsel hier van alles en nogwat van.
Nu zoek ik een klein (niet al te duur) vandiktebankje om de ruwe planken (metaalvrij) glad te maken en op dikte te brengen.

Nu lees ik zoveel verschillende reviews dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

Zou voor dit soort werk een goedkoop HBM bankje (€199) voldoen of kan ik beter doorsparen voor een triton tpt125 (€349) en mn elektrische handschaaf ombouwen tot vlakbankje?

Ik heb Ivm ruimtegebrek helaas geen plek voor een grote 2de hands machine.
 

willemse

Actieve deelnemer
16 nov 2019
33
0
Ik heb het idee dat het bankje van HBM voor 199,= geen verkeerde aankoop is, je zal er zuinig mee moeten zijn, 1 mm per keer is voldoende,
Ik had hem bijna gekocht (ik was bij HBM 10km van mijn huis) maar hij had bredere messen dan mijn Mafell 160 op dit moment met kapotte lager, voor de Mafell heb ik een apparaat gemaakt om de messen te slijpen, tekens nieuwe messen kopen en niet zelf kunnen slijpen vind ik een nadeel.
Wim Willemse
 

Willem11

Actieve deelnemer
17 nov 2015
135
10
Magila, ik overweeg om mijn vandiktebankje te verkopen, een Makita 2012NB (https://www.makita.nl/artikel/2012nb.html).

Ik heb recent een zware combo machine gekocht, dus ik heb een Inca vlakbankje en deze Makita staan.
Ik ben erg tevreden geweest met hun prestaties!
De Inca is wat ouder, maar is echt kwaliteit.
De Makita is 2 a 3 jaar oud en voor hobby gebruikt. Werkt perfect, met nieuwe messenset in verpakking er nog bij.

Over prijzen heb ik nog niet nagedacht, maar als je interesse hebt dan komen we er vast wel uit.

Groeten
Willem
 

Jasper79

Actieve deelnemer
17 aug 2019
31
0
Ik heb het idee dat het bankje van HBM voor 199,= geen verkeerde aankoop is, je zal er zuinig mee moeten zijn, 1 mm per keer is voldoende,
Ik had hem bijna gekocht (ik was bij HBM 10km van mijn huis) maar hij had bredere messen dan mijn Mafell 160 op dit moment met kapotte lager, voor de Mafell heb ik een apparaat gemaakt om de messen te slijpen, tekens nieuwe messen kopen en niet zelf kunnen slijpen vind ik een nadeel.
Wim Willemse

Ik heb een soort gelijke besteld voor onder de kerstboom. Was net zo duur maar dan gratis verzenden ipv 50 euro en er stond bij dat er 2 extra messen bij zaten. weet niet of HBM dat ook heeft.

Ben wel benieuwd naar hoe je de messen slijpt trouwens. Ik zat te denken aan hoe ik frezen slijp door de achterkant te slijpen en niet aan de snijkant te komen zodat je de hoek niet aanpast??
 

willemse

Actieve deelnemer
16 nov 2019
33
0
Bedankt voor je bericht, ik wil wel een setje voor je slijpen moeten wel dezelfde maat hebben als de mafelle (Bosch) ik gebruik nl de gaten in de beitels om vast te zetten,
Groeten Wim
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.691
99
Utrecht
Magila, ik overweeg om mijn vandiktebankje te verkopen, een Makita 2012NB (https://www.makita.nl/artikel/2012nb.html).

Ik heb recent een zware combo machine gekocht, dus ik heb een Inca vlakbankje en deze Makita staan.
Ik ben erg tevreden geweest met hun prestaties!
De Inca is wat ouder, maar is echt kwaliteit.
De Makita is 2 a 3 jaar oud en voor hobby gebruikt. Werkt perfect, met nieuwe messenset in verpakking er nog bij.

Over prijzen heb ik nog niet nagedacht, maar als je interesse hebt dan komen we er vast wel uit.

Groeten
Willem

Als je de Inca van Willem overneemt, dan is er op marktplaats nog een vandikte hulpstuk wat boven op de Inca past, kost je 50 ekkermannen extra, maar dan ben je klaar...
 

willemse

Actieve deelnemer
16 nov 2019
33
0
Rob, dank voor het aanbod inmiddels heb ik het lager besteld voor de Mafell 160, duurt eigenlijk te lang ik wacht er nu een week op.
de reden dat ik de boel gerepareerd wil hebben is, dat ik een slijpunit heb om mijn beitels van 160 lang met twee stelgaten zelf kan slijpen.
Ik ben dus nooit bod,ik weet er wel wat van ik denk dat ik wel een jaar of tien in de timmerfabriek aan de vlakbank gewekt heb.
Ik heb acht sets beitels liggen, en komt nooit meer voor de kosten van nieuwe beitels te staan,
Wim Willemse
 

Jasper79

Actieve deelnemer
17 aug 2019
31
0
Inmiddels heb ik zo'n 200mm bankje hier staan, Komt via Amazon Duitsland en is van Zipper.
Wel wat snipe (als ik het goed zeg en zie) kan ook aan de gebruiker liggen die nog niet veel kijk op houtbewerking heeft :D maar tot heden ben ik tevreden.

Moet alleen nog een afzuiging maken want de stofzuiger van de frees heeft een roostertje voor de ventilator zitten en die zit dus gelijk vol met dit schaafsel.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.755
979
Omgeving Eindhoven
De snipe komt grotendeels doordat de vandiktetafel vrij kort is, en het hout dus gaat doorhangen voordat het de schaafas voorbij is. Je moet er voor zorgen dat dat het hout niet nar beneden kiept, waardoor het eind dat nog in de machine zit, omhoog wordt gedrukt tegen de schaafas.
Dat is als je en beetje handig bent redelijk eenvoudig op te lossen, door de onderste tafel te verlengen. Of door in z'n geheel een langere plaat (betonplex bjvoorbeeld) op de tafel vast te maken (kost je wel iets schaafhoogte), of aan de uitvoerzijde op een andere manier de tafel langer te maken.
Maar ook goed afgestelde rollensteunen willen al helpen.

Bij mijn oude Spero ben ik daar nooit aan toegekomen, maar zorgde ik dat ik het hout met de hand op tijd ondersteunde als het eruit kwam. Maar ook dat ging wel eens mis...
In ieder geval zorgen dat je genoeg overlengte hebt om de snipe eraf te kunnen zagen.

Rob
 

Nerflander

Actieve deelnemer
5 feb 2011
291
6
Steenwijk
Ter aanvulling op wat Rob hierboven al te berde bracht: De oorzaak voor snipe ligt hierin, dat het laatste eindje van je te schaven hout niet meer door de eerste aandrukrol op de tafel wordt gedrukt. Dat stukje veert daardoor iets omhoog, met als gevolg dat de schaafas iets meer hout wegneemt. Hoe weinig het ook is, als je er niet alert op bent (hetzij door het te voorkomen, hetzij door het weg te schuren of - inderdaad - eraf te zagen) zul je het in je eindwerkstuk blijven zien. Op het HMC heb ik geleerd, dat je altijd het laatste eind je hout aan de uitvoerkant met een lichte spanning omhoog moet trekken, om dit effect te compenseren.

En nog een handige tip voor beginners: Als je veel niet al te korte delen naar dezelfde dikte moet schaven, helpt het om de volgende in te voeren als de vorige nog niet onder de eerste aandrukrol weg is. Dat verhoogt niet alleen je productiviteit, maar zorgt er ook voor dat het hele snipe-probleem zich niet voordoet (behalve bij het laatste deel hout, maar dat had je al begrepen...).

Veel succes.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.