Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 12

Beginner vandiktebankje

Na lang meegelezen te hebben nu toch maar geregistreerd.
    Ik ben wat houtbewerking aangaat nog maar een groentje, maar vind het leuk om af en toe met hout te werken.
    Ik krijg af en toe toe een partijtje eenmalig gebruikt pallet hout planken (korean pine) en wat steigerhout en knutsel hier van alles en nogwat van.
    Nu zoek ik een klein (niet al te duur) vandiktebankje om de ruwe planken (metaalvrij) glad te maken en op dikte te brengen.

Nu lees ik zoveel verschillende reviews dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

Zou voor dit soort werk een goedkoop HBM bankje (€199) voldoen of kan ik beter doorsparen voor een triton tpt125 (€349) en mn elektrische handschaaf ombouwen tot vlakbankje?

Ik heb Ivm ruimtegebrek helaas geen plek voor een grote 2de hands machine.

Hoi Magila,

Welkom op het forum. Heb je het draadje over de verschillende vlak vandikte banken al gelezen? https://www.woodworking.nl/showthrea...light=vlakbank hierin staan kleine en grote vlak vandikte banken en wat de ervaringen ermee zijn.

groet,
    hans

Ik heb het idee dat het bankje van HBM voor 199,= geen verkeerde aankoop is, je zal er zuinig mee moeten zijn, 1 mm per keer is voldoende,
    Ik had hem bijna gekocht (ik was bij HBM 10km van mijn huis) maar hij had bredere messen dan mijn Mafell 160 op dit moment met kapotte lager, voor de Mafell heb ik een apparaat gemaakt om de messen te slijpen, tekens nieuwe messen kopen en niet zelf kunnen slijpen vind ik een nadeel.
    Wim Willemse

Magila, ik overweeg om mijn vandiktebankje te verkopen, een Makita 2012NB (https://www.makita.nl/artikel/2012nb.html).

Ik heb recent een zware combo machine gekocht, dus ik heb een Inca vlakbankje en deze Makita staan.
    Ik ben erg tevreden geweest met hun prestaties!
    De Inca is wat ouder, maar is echt kwaliteit.
    De Makita is 2 a 3 jaar oud en voor hobby gebruikt. Werkt perfect, met nieuwe messenset in verpakking er nog bij.

Over prijzen heb ik nog niet nagedacht, maar als je interesse hebt dan komen we er vast wel uit.

Groeten
    Willem

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door willemse Bekijk Berichten
    Ik heb het idee dat het bankje van HBM voor 199,= geen verkeerde aankoop is, je zal er zuinig mee moeten zijn, 1 mm per keer is voldoende,
    Ik had hem bijna gekocht (ik was bij HBM 10km van mijn huis) maar hij had bredere messen dan mijn Mafell 160 op dit moment met kapotte lager, voor de Mafell heb ik een apparaat gemaakt om de messen te slijpen, tekens nieuwe messen kopen en niet zelf kunnen slijpen vind ik een nadeel.
    Wim Willemse
    Ik heb een soort gelijke besteld voor onder de kerstboom. Was net zo duur maar dan gratis verzenden ipv 50 euro en er stond bij dat er 2 extra messen bij zaten. weet niet of HBM dat ook heeft.

Ben wel benieuwd naar hoe je de messen slijpt trouwens. Ik zat te denken aan hoe ik frezen slijp door de achterkant te slijpen en niet aan de snijkant te komen zodat je de hoek niet aanpast??

Bedankt voor je bericht, ik wil wel een setje voor je slijpen moeten wel dezelfde maat hebben als de mafelle (Bosch) ik gebruik nl de gaten in de beitels om vast te zetten,
    Groeten Wim

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Willem11 Bekijk Berichten
    Magila, ik overweeg om mijn vandiktebankje te verkopen, een Makita 2012NB (https://www.makita.nl/artikel/2012nb.html).

Ik heb recent een zware combo machine gekocht, dus ik heb een Inca vlakbankje en deze Makita staan.
    Ik ben erg tevreden geweest met hun prestaties!
    De Inca is wat ouder, maar is echt kwaliteit.
    De Makita is 2 a 3 jaar oud en voor hobby gebruikt. Werkt perfect, met nieuwe messenset in verpakking er nog bij.

Over prijzen heb ik nog niet nagedacht, maar als je interesse hebt dan komen we er vast wel uit.

Groeten
    Willem
    Als je de Inca van Willem overneemt, dan is er op marktplaats nog een vandikte hulpstuk wat boven op de Inca past, kost je 50 ekkermannen extra, maar dan ben je klaar...
    Zeg maar gewoon Ruben
    --- Hout hoort te drijven ---

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jasper79 Bekijk Berichten
    Ben wel benieuwd naar hoe je de messen slijpt trouwens.
    zo doe ik het.
    https://www.woodworking.nl/showthrea...-een-oude-Ferm

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mans Bekijk Berichten
    Ziet er goed uit.

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten