Boldraai hulpstuk (probleem)

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Hallo mensen,

De afgelopen tijd ben ik bezig geweest met het maken van een hulpstuk om bollen te kunnen draaien. Het lijkt me namelijk mooi om zoveel bollen te draaien van verschillende houtsoorten om zo een pyramide te kunnen vormen.

Maar goed, eerst dus het hulpstuk maken. Dat ging redelijk vlot, op wat schoonheidsfoutjes na.

Het draaien van de bol gaat ook goed, zie foto 3. Nadat de middenlijn van de bol is bereikt, worden de "oren" van de bol afgesneden en wordt de bol tussen twee cups ingespannen om de resterende stukken af te draaien: http://www.woodworkersinstitute.com/images/WT/articles/SphereTurningJig/gallery/IMAGE-1.jpg

En daar gaat het me steeds mis, op de een of andere manier komt de bolling niet meer overeen met det eerder gedraaide, zodat ik nooit een perfect ronde bol krijg. Het resulteert tot nu toe alleen nog maar in een bol met een lelijke rand, zoals foto 5.

Enig idee wat er mis is? Of wat ik kan veranderen?

Attached files
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Wilco,

Waarom span je 1 kant niet in een chuck. Op deze manier kan je al een 1 kant de bol mooi rond krijgen.

De andere kant zou je mooi glad kunnen krijgen door de bol met laatste restantje in een pvc-pijp te klemmen. Je maakt dan een soort van houder voor de bol. Ik zal eens een foto maken van mij samengeraapte "chuck".

Hier een linkje naar de site van de meesterdraaier van ballen :
http://www.houtdraaierbezemer.nl/ballendraaien.htm

Deze vriendelijke meneer kan tijdens een praatje met mij een perfect ronde bal draaien!!
 

pme001

Actieve deelnemer
25 apr 2010
181
1
www.houtdraaiatelier.nl
Hallo,

Ik denk dat het draaipunt van de bollendraaier niet gecentreerd is.
Dat moet n.l. precies in lijn staan met het centrum van de as van de vaste kop.
Zie afbeelding

Peter

Attached files
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Hallo Peter,

Dat zou em wel eens kunnen zijn ja. Als dat het geval is, dan zou de bal dus een lichte ovaalvorm krijgen? Ik dacht dat ook al aan de bol te kunnen zien toen ik hem eens goed bekeek.

Ik ben benieuwd of dat ook betere resultaten gaat opleveren.
 

pme001

Actieve deelnemer
25 apr 2010
181
1
www.houtdraaiatelier.nl
Woodworker zei:
Hallo Peter,

Dat zou em wel eens kunnen zijn ja. Als dat het geval is, dan zou de bal dus een lichte ovaalvorm krijgen? Ik dacht dat ook al aan de bol te kunnen zien toen ik hem eens goed bekeek.

Ik ben benieuwd of dat ook betere resultaten gaat opleveren.

Hallo,

Dat klopt. En ik meende ook op de foto te zien dat de bol niet helemaal rond is.
Hou me op de hoogte van je ervaringen.
'k Ben momenteel bezig zo'n ding te maken (van ijzer) Daarbij houd ik de Hager HKD 120 als voorbeeld.

Peter
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Ik heb door middel van een loodlijntje even gekeken of het gat voor het draaipunt uit het midden lag. Het blokje dat tussen het bed geklemd wordt, heeft een speling van 1 mm, maar als je hem op de juiste manier vastzet, zit het gat correct uitgelijnd. Het zou kunnen dat ik de laatste bal net met die 1 mm speling gedraaid heb.

Toch vraag ik me ook af of die manier met die cups wel zo stabiel is :? Daarbij heb je volgens mij ook veel kans dat deze even niet goed gecentreerd zitten.

Al met al is dit project me niet zo goed bevallen tot nu toe. En ik denk niet dat ik het nog verder ga proberen. Misschien nog één keer. Ik heb ondertussen al lang door dat het enige voordeel van deze methode is dat je een perfect ronde bal krijgt, mits het goed gebeurd dus.. :x Ik had gehoopt dat er ook tijdwinst te behalen viel, een soort productiedraaien zeg maar. Maar dat valt ook tegen. Komt ook nog bij dat deze methode nogal houtverslindend is, je hebt een in verhouding erg groot blok hout nodig dat je voor 75 % tot spanen draait. Voor één bolletje.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Voor een bol met 75mm diameter verbruik ik een lengte van ongeveer 110mm. 100% rond zijn de bollen echter niet, ik draai ze grotendeels op het oog en check met een mal.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Hallo Wilco.
I. Ik draai de bollen uit de hand en wel als volgt.
Ik draai een cilinder en zet die in de chuck/klauw - zet de diameter met potlood af op de cilinder en bepaal het midden - zet bij draaiende machine een cirkel op de kopse kant zo tussen centrum en rand cilinder - breng deze afstanden ook over op de cilinder links en rechts van het midden - draai per ring steeds in een vloeiende beweging af totdat je een halve bol hebt gedraaid - met een contra malletje van de cilinderdikte controleer ik de juiste ronding - vervolgens de andere zijde idem totdat nog een klein staafje rest tussen bol en chuck - steeds controleren - dan werk ik af en draai de bol af totdat ie in mijn hand valt - rest stukje afwerken en klaar is de bol.
II. Op jouw manier of als je de slag nog niet te pakken hebt met de losse beitel kun je de bol nadraaien tussen b.v. een pvc buisjes waar de bol niet in verdwijnt - hulp stuk zet je vast in de machine en aan de andere kant gebruik prop/kurk/piepschuim om de bol met het center mee aan te drukken - zet draaiend een paar lijnen op de bol en verdraai de bol tussen de steunpunten in een nieuwe stand - draai voorzichtig nog iets af totdat geen potloodlijnen meer te zien zijn - verzet de bol opnieuw en herhaal dit proces. Ook zo krijg je een mooi zuiver ronde bol.
III. Er zijn ook boldraaisteunen in de handel maar die zijn vrij duur.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt. In ieder geval veel succes.
vr.gr. Jan Pranger.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.