Is de ondertafel schoon en glad, deze kan je behandelen met houtglijmiddel oid
Ik heb een paar jaar een goed onderhouden Scheppach HM0 vlak en vandiktebank. Werkte perfect. Maar plotseling loopt het hout vast onder de 2e rubberen doorvoerrol. Weet iemand wat de oorzaak is en wat ik hieraan kan doen? Bij voorbaat dank, Rob
Is de ondertafel schoon en glad, deze kan je behandelen met houtglijmiddel oid
sometimes you just need a bigger hammer
Zijn de messen in de schaafas met het vervangen dieper in de as gesteld waardoor er minder houtdikte wordt afgenomen en daardoor het hout te hoog is wanneer het bij de afvoerrol aankomt?
Dank voor het meedenken! Het vreemde is dat ik de ene dag nog lekker bezig was maar de volgende dag het hout er niet meer door wilde. Kan het zijn dat de tweede rol naar beneden is gezakt? Het lijkt er niet op dat ie beschadigd is
Draait de rol nog wel mee?
Kan de rol nog wel een beetje naar boven veren? Soms wordt dat belemmerd door ophoping van houtmot in de aandrukveren of in de geleiding van die rol.
Genoeg is meer dan veel.
Als de rollen helemaal niet draaien kan het aandrijf riempje die de schaafas koppelt aan de walsen versleten zijn of geknapt.
Problem solved! Er zat een slag in het gele riempje. Ik kwam er achter dat de vorige eigenaar dat heeft gedaan om het korter te maken. Als je het gewoon om de as deed was het veel te slap. Nieuw riempje gekocht bij Baptist en de machine draait weer als een zonnetje! Dus blijkbaar zat het nog strak genoeg voor de eerste rol maar bij de tweede ging die slippen.
Alle meedenkers nogmaals bedankt!