Scheppach vlak en vandiktebank vastlopen hout

rvdkooij

Nieuw lid
6 feb 2012
11
0
Oostwoud
Ik heb een paar jaar een goed onderhouden Scheppach HM0 vlak en vandiktebank. Werkte perfect. Maar plotseling loopt het hout vast onder de 2e rubberen doorvoerrol. Weet iemand wat de oorzaak is en wat ik hieraan kan doen? Bij voorbaat dank, Rob
 

Wim1965

Actieve deelnemer
23 apr 2017
311
51
Dalfsen.
Zijn de messen in de schaafas met het vervangen dieper in de as gesteld waardoor er minder houtdikte wordt afgenomen en daardoor het hout te hoog is wanneer het bij de afvoerrol aankomt?
 

rvdkooij

Nieuw lid
6 feb 2012
11
0
Oostwoud
Dank voor het meedenken! Het vreemde is dat ik de ene dag nog lekker bezig was maar de volgende dag het hout er niet meer door wilde. Kan het zijn dat de tweede rol naar beneden is gezakt? Het lijkt er niet op dat ie beschadigd is
 
V

Verwijderd lid 23711

Guest
Draait de rol nog wel mee?
Kan de rol nog wel een beetje naar boven veren? Soms wordt dat belemmerd door ophoping van houtmot in de aandrukveren of in de geleiding van die rol.
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Als de rollen helemaal niet draaien kan het aandrijf riempje die de schaafas koppelt aan de walsen versleten zijn of geknapt.
 

rvdkooij

Nieuw lid
6 feb 2012
11
0
Oostwoud
Draait de rol nog wel mee?
Kan de rol nog wel een beetje naar boven veren? Soms wordt dat belemmerd door ophoping van houtmot in de aandrukveren of in de geleiding van die rol.
Ja dit zou kunnen. Begrijp eerlijk gezegd niet veel van het mechanisme. Ga checken of er beweging zit in de rol en op zoek naar de aandrukveren. Tnx
 

rvdkooij

Nieuw lid
6 feb 2012
11
0
Oostwoud
Problem solved! Er zat een slag in het gele riempje. Ik kwam er achter dat de vorige eigenaar dat heeft gedaan om het korter te maken. Als je het gewoon om de as deed was het veel te slap. Nieuw riempje gekocht bij Baptist en de machine draait weer als een zonnetje! Dus blijkbaar zat het nog strak genoeg voor de eerste rol maar bij de tweede ging die slippen.
Alle meedenkers nogmaals bedankt!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.