Tinkercad vraag: afzuighulpstuk

CSK

Actieve deelnemer
30 jan 2013
602
57
Provincie Zeeland
Hallo,

Ik ben m'n eerste stappen aan het zetten in de wondere wereld van het 3d-printen. Hiervoor ben ik me de basisvaardigheden van Tinkercad aan het aanleren. Mijn eerste 3d-print moet een afzuighulpstuk worden om van een rechthoekige alu koker naar een Ø100mm te gaan, zie plaatje. Alleen weet ik niet hoe ik in Tinkercad de overgang van rond naar rechthoekig maak.. Kan iemand mij dat vertellen?

tinkercad rond naar rechhoekig.jpg

Het moeilijke hieraan is dat de alu koker maar 50mm breed is en de buis 100mm. Bij gelijke breedtes was het me wel gelukt, maar nu niet...
 

thewieger

Actieve deelnemer
6 mei 2019
96
30
Wageningen
Ik weet er niets van, maar waarom maak je niet twee stappen? De eerste van rond naar vierkant, de tweede van groot naar klein (of andersom). Dan kun je weer verder..
 

EvdL

Actieve deelnemer
14 sep 2011
224
24
Eemnes
Als ik een 3d ontwerp maak gebruik ik meestal 3d builder in windows 10 ( vind ik persoonlijk gebruiksvriendelijker). Voor een overgang van rond naar vierkant of rechthoekig neem ik een kegel waar ik de basis (X,Y) gelijk maak bij een verloop van rond naar vierkant en een verschillende basis (X,Y) voor een verloop naar een rechthoek.
De hoogte (Z) van de kegel pas ik dan (proefondervindelijk) aan zodat ik op de rechthoek en cylinder maat uitkom en splits dan de kegel en plaats die er dan tussen.
Volgens mij is dit bij Thinkercad niet anders
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
In Fusion 360 heet die functie, 'Loft', staat die er bij Tinkercad ook ergens tussen?
Dan klik je het eerste vlak aan, dan de tweede en poef, de computer doet de rest
 

CSK

Actieve deelnemer
30 jan 2013
602
57
Provincie Zeeland
In Fusion 360 heet die functie, 'Loft', staat die er bij Tinkercad ook ergens tussen?
Dan klik je het eerste vlak aan, dan de tweede en poef, de computer doet de rest


Ondertussen bezig met Fusion 360... Eerste stapjes gezet. Nogal omvangrijk programma. Maar het is redelijk gelukt, de buitenkant ziet er goed uit, alleen in de 'loft' zit geen wanddikte. Hoe krijg ik die erin? Met offset lukte niet.

360 buitenkant.jpg

360 binnenkant.jpg
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
welkom in de wondere wereld van 3D printen :)

Ik had al vaker wat modelletjes laten printen door anderen, maar heb vorige week ook zelf mijn eerste printer aangeschaft. Toevallig waren ook mijn eerste prints adapters voor stofafzuiging, maar gelukkig gingen die van rond naar rond wat eenvoudig te doen is :)
 

Speculaasbrok

Actieve deelnemer
19 dec 2018
125
23
Harkstede
Nadeel van zelf een printer aanschaffen is dat je heel goed moet bedenken wat je wilt maken (grootte van het printbed) en waarmee je het wilt maken (welk filament). Lang niet iedere printer is veelzijdig in materiaalkeuze of je moet direct weer allerlei after Market nozzles gaan kopen en noem maar op. Uit ervaring kan ik zeggen dat printen nog niet zo gemakkelijk is als het lijkt. Het is eigenlijk net als houtbewerking een op zichzelf staande hobby. En ja, daar kun je ook duizenden euro’s aan kwijt zijn wil je veelzijdig kunnen printen. Dus voor enkele projectjes vooral zelf tekenen (designspark is ook een leuk gratis pakket) en het product is dan zelf vaak goedkoop te printen.
 

Speculaasbrok

Actieve deelnemer
19 dec 2018
125
23
Harkstede
Mocht je er in de toekomst niet uit komen om het geprint te krijgen mag je gerust eens contact opnemen. Maar met een goede tekening en 3D platform voor particulieren kom je er vaak lokaal ook wel uit. Helaas is 3D hubs gestopt met het aanbod van particuliere printers.
 

Bigfoot48

Actieve deelnemer
18 dec 2018
84
11
Lieshout
Mocht je ooit willen beginnen met 3D printen kan je het beste starten met https://www.aliexpress.com/item/330...hweb0_0,searchweb201602_10,searchweb201603_55

Voor rond de €190,- euro heb je een goede printer, kost je ongeveer 10 minuten om in elkaar te zetten en nog 10 minuten om je bed goed te levelen.
Daarna kan je direct printen. De standaard instellingen in Cura(programma die een tekening omzet in G-code, ookwel slicer) staan erg goed.

Dit is mijn 4de 3D printer en ben er erg tevreden over. Je kan jezelf afvragen of je er 1 nodig hebt. De mijne staat soms maanden niks te doen. Maar dat is zoals het meeste gereedschap, het genot dat je ervan gebruik kan maken wanneer nodig is prijsloos :cool:

En je moet natuurlijk de mogelijkheden kunnen zien. Mijn ouders hebben een stoel met uitstap hulp, na een tijdje werkte deze niet meer goed, uit elkaar gehaald en blijkt dat de kunststof glijbussen versleten waren.
Na wat meten nieuwe afgedrukt, ingevet en getest. Gelijk een paar extra afgedrukt en mijn ouders gelukkig.
Een passend afdekkapje voor op een elektrische verdeeldoos, de standaard afwerk kapjes passen nooit :p

Je moet het maar net zien waarvoor je het in kan zetten:eek:
 

Speculaasbrok

Actieve deelnemer
19 dec 2018
125
23
Harkstede
Absoluut dat wanneer je het ziet je een hoop lol kunt beleven aan zo’n machine. Toch als je wilt beginnen zou ik voor een goede ultimaker gaan. De kans dat je dan tegen problemen qua materiaalkeuze en andere mogelijkheden aan loopt is veel kleiner. Eigenlijk is het net als met veel gereedschap. Wil je iets dat echt lekker functioneert kun je beter diep in de buidel tasten (of een overjarig modelletje van marktplaats) en anders zul je waarschijnlijk af en toe flink lopen te sputteren tegen de machine;)
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Mocht je ooit willen beginnen met 3D printen kan je het beste starten met https://www.aliexpress.com/item/330...hweb0_0,searchweb201602_10,searchweb201603_55

Voor rond de €190,- euro heb je een goede printer, kost je ongeveer 10 minuten om in elkaar te zetten en nog 10 minuten om je bed goed te levelen.
Daarna kan je direct printen. De standaard instellingen in Cura(programma die een tekening omzet in G-code, ookwel slicer) staan erg goed.

Dit is mijn 4de 3D printer en ben er erg tevreden over. Je kan jezelf afvragen of je er 1 nodig hebt. De mijne staat soms maanden niks te doen. Maar dat is zoals het meeste gereedschap, het genot dat je ervan gebruik kan maken wanneer nodig is prijsloos :cool:

En je moet natuurlijk de mogelijkheden kunnen zien. Mijn ouders hebben een stoel met uitstap hulp, na een tijdje werkte deze niet meer goed, uit elkaar gehaald en blijkt dat de kunststof glijbussen versleten waren.
Na wat meten nieuwe afgedrukt, ingevet en getest. Gelijk een paar extra afgedrukt en mijn ouders gelukkig.
Een passend afdekkapje voor op een elektrische verdeeldoos, de standaard afwerk kapjes passen nooit :p

Je moet het maar net zien waarvoor je het in kan zetten:eek:

Via de website van Creality zelf, kan je de 3X kopen voor €165 (180), en daar heb je inderdaad een prima printer voor.

Ik heb de mijne nu 2 weken :)



Absoluut dat wanneer je het ziet je een hoop lol kunt beleven aan zo’n machine. Toch als je wilt beginnen zou ik voor een goede ultimaker gaan. De kans dat je dan tegen problemen qua materiaalkeuze en andere mogelijkheden aan loopt is veel kleiner. Eigenlijk is het net als met veel gereedschap. Wil je iets dat echt lekker functioneert kun je beter diep in de buidel tasten (of een overjarig modelletje van marktplaats) en anders zul je waarschijnlijk af en toe flink lopen te sputteren tegen de machine;)

Sorry maar daar ben ik het ABSOLUUT niet mee eens. Het zijn natuurlijk fantastische machines, maar om nu meteen te beginnen met een toestel van €3000+? Je gaat toch ook niet als eerste gereedschap in je werkplaats als je nog nooit met hout gewerkt hebt, een SCM combinatietafel van €25.000 zetten voor de hobby? Zelfs geen 2dehands van €15.000...
Tenzij je echt zeker weet dat je hem veel gaat gebruiken, weet waarvoor je hem nodig gaat hebben en weet dat je't wat vindt, dan zou je het kúnnen overwegen, maar zelfs dan.

Een Creality 3D is een bekend toestel, met een gigantische community erachter, eenvoudig in elkaar te zetten (20 schroefjes en wat geduld) en van prima kwaliteit. En hij kost 1/20ste van een Ultimaker...
 

Speculaasbrok

Actieve deelnemer
19 dec 2018
125
23
Harkstede
Dat mag, meningen verschillen natuurlijk. Maar voor zo’n 800 euro heb je al een leuke ultimaker 2+ via marktplaats. Mooi gesloten kast, warmte goed te reguleren en verwarmd bed. En als ik moest kiezen zeg ik daarom ook, zou ik eerder daar voor gaan. Ik heb geen ervaring met de printer die jullie noemen, maar weet dat bijvoorbeeld nylon of dergelijke filamenten een ramp zijn als je de printer niet juist in kan stellen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.