Waar koop je hout om een snijplank mee te maken? (omgeving Eindhoven)

kaasman

Nieuw lid
22 nov 2019
1
0
Hoi allemaal,
Ik ben erg nieuw met houtwerk. Ik wil graag eens zelf een snijplank maken (en wie weet wordt het een nieuwe hobby :)). Al van alles uitgezocht: wat voor hout, wat voor lijm, wat voor olie, hoe te schuren, etc.

Maar nou zoek ik dus hout (esdoorn, beuken, teak of walnoot). Waar vind ik dit??? Het liefst gewoon in latten of planken oid. Bij de bouwmarkt hebben ze wel iets aan beuken. Alleen is dat al bijna een snijplank (zaag er een stuk af, schuren, in de olie en klaar. In latten zagen en lijmen is al gedaan). Het aanbod valt me wat tegen, bijv. bij een andere bouwmarkt zijn uberhaupt geen esdoorn of beuken platen/latten te vinden.

Waar koop je als kleine hobbyist gewoon een plank hout van dit soort materiaal?
Ik woon in de omgeving Eindhoven (beetje aan de noordelijke kant). Als iemand iets weet, graag!
 

Speculaasbrok

Actieve deelnemer
19 dec 2018
125
23
Harkstede
Bij fijnhouthandels kun je vaak goed terecht. De meesten hebben ook wel een hobbyhoekje waar wat restanten liggen. Daar kun je voor een leuk prijsje wel wat stukken hout weg halen. Frees dat je het wel zelf op maat zal moeten zagen/schaven. Dat is sowieso aan te raden wil je het goed kunnen verlijmen. Je kunt ook bijvoorbeeld masave contacten (hier op het forum te vinden) die heeft ook vaak leuke reststukken liggen en stuurt het zonodig op.
 

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
Een tripje naar de fijnhout handel zou ik ook aanraden.
Erg leuk en leerzaam als het rustig is en iemand je graag wat adviseert over de verschillende houtsoorten
Ik weet dat arnhem een prima hobbyzolder heeft, met erg veel mooi hout.

Bedenk wel dat een snijplak doorgaans van kops hout is gemaakt. Dus gewoon een balk van de bouwmarkt is nog geen snijplankt, maar wellicht interpreteer ik je zin verkeerd.
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3